Citat:
Ursprungligen postat av
Luxus
Men såhär då:
Jag hade en elektriker hos mig för ett par år sen. Han skulle ”hämta grejer” på kontoret.
När han va borta kom jag på en fråga och ringde kontoret åfick snacka med hans chef som sa att killen satt och åt lunch å skulle komma ut sen.
På fakturan står specificerat resa till lager, plock å,fix, resa till kund.
Dvs jag fick betala ca 500kr i timmen för att han skulle sitta å käka lunch.
Ingen av mina hantverkspolare tycker det är konstigt. ”Vadårå, man måste ju äta för att orka jobba”.
Jag är rätt säker på att killen kunde tagit med allt han behövde vid start.
Jag har inte betald lunch. Så varför är det självklart att en hantverkare ska ha det?
Å firman ” behöver ju fakturera för full dag” så även om mitt jobb bara tog sex timmar så kan de inte klämma in ett jobb till, å därför ska jag betala.
Fullkomligt självklart för hantverkarna.
Du fattar alltså inte att det du fick betala för vad var som stod på fakturan? Resa till/från kund plock och fix…? Du fick inte betala hans 30-60min lunch.
Hur menar du att han skulle kunna hämta och fixa saker som antagligen behövdes för jobbet utan att åka och göra detta…?
Hur kan du vara ”rätt säker” på att han eller andra alltid skulle ha kunnat ta med sig allt som kan tänkas behövas till ditt jobb, eller alla andra jobb…?
Självklart förekommer det att fakturor ”saltas” på olika sätt, eller att det ”stjäls” timmar. Jag har själv jobbat under några år som flyttkarl i Sthlm och vet mycket väl hur lätt det var att salta extra tid om man t ex gjorde jobb åt kommuner eller myndigheter, vi fick t o m order av chefen att vi skulle göra si eller så. Men, det är inte detsamma som att alla firmor alltid myglar, eller att alla hantverkare alltid myglar.
Det pinsamma är att så väldig många svenssons inte verkar fatta att det kostar att driva firma, och att dessa kostnader måste kunna täckas av de intäkter kan får in, och även till alla sociala avgifter etc samt i slutänden räcka till en dräglig lön. Folk verkar tro att när de själva ska köpa nåt så ska det inte kosta nåt att tala om, helst vara gratis.
Som jag redan skrivit så vore det jäkligt intressant att se er gnällkukar göra en kalkyl på en enkel enmansfirma inom nåt hantverk, med allt vad det innebär av utrustning verktyg firmabil etc etc, och hur alla dessa kostnader som det innebär ska täckas av de intäkter man får och vilket timpris ni då skulle mena var ok och ni kan ta ut en dräglig lön och firmans kapital sakta stiger och räcker till investeringar etc. Jag är rätt säker på att inte en enda jäkel av er gnällkukar skulle klara av att ens få till en sådan kalkyl, och skulle ni försöka så skulle ni nog fort inse att ni lever i fantasins värld…