Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det är nog inte ett slump att klientelet inom KV vid våld med dödlig utgång har nån diagnos eller p-störning (med eller utan drogpåverkan)...
SD stora akilleshäl ligger troligen i hans narcissism, varav det är en känd faktor att högmod går före fall.
Det står dock inte i ett motsatsförhållande till intellekt och säger väl snarare att det krävs mer än enbart en IQ-kvot.
EQ börjar närma sig begrepp som klok och smart med balans mellan hjärnhalvorna.
Han är en klant i mångt och mycket, ett emotionellt haveri med bristande social kompetens. Social som satan men noll koll på vad interaktion innebär (vilket blir väldigt påtagligt via hans jobb).
Han beter sig som en elefant i en glasbutik, om än slug och manipulativ i den närmre kretsen.
För övrigt undrar jag kring hans megalomanidrömmar, om det har stoppats av nån psykisk åkomma?
▪️SD tycks vara fokuserad på militant vokabulär, nitisk som en kvarleva från nåt krig.
▪️Hans narcissistiska visioner om att ta ner ett flygplan och leka hjälte är som våta pojkdrömmar om Biggles.
▪️.. och han leker mästerdetektiv likt Kalle Blomqvist och vill bli polis.
"(..) han går igång på att spana på folk. Skulle helst vilja blivit polis.
SD uppger också att han går i gång på tanken att bli en hjälte. Han ville få syn på något som han kunde avvärja och därigenom bli en hjälte. Han har också haft tankar på andra hjälteinsatser.
Han har en dröm om att få åka på en flight där båda piloterna dör eller blir sjuka så att han får
lov att ingripa och rädda planet och bli en hjälte."
Utbildad till pilot, fick sluta med reklamflyg i Sälen. Terrorattentat 2001 gör att han inte får flyga.
ML:
"Stefan som en rolig spelevink som då jobbade på gummifabriken på Stora Holmen, bodde på Hagagatan med Hanna som han träffat via simning.
Stefan utbildade sig sedan till pilot, han började ta flyglektioner och arbetade efter det extra i Sälen med reklamflyg.
Arbetsmarknaden förändrades i samband med 11 :e september för piloter vilket tog Stefan
hårt."
LJ:
"Han är trafikpilot, säger han, men aldrig jobbat som det. Det är en väldigt dyr utbildning 'så varför jobbar man då inte som det - det kanske inte är självvalt. Att han klarat det tekniska men de inte psykologiska testerna."
Hans mor nämner också pilotutbildning.
SD verkar inte ha gjort värnplikt.
Brodern A:
A tror inte Stefan gjort lumpen. A vet inte varför Stefan inte gjorde lumpen, men det var under en period då färre gjorde militärtjänst. A vet inte någon anledning till att Stefan slapp."
Snutar verkar han samla på*, drömmer om att bli polis och leker kvarterspolis istället för att utbilda sig.
* Såg en till förut i Gtbg.
Det är det här jag menar med att jag märker du kan din sak.
Det känns tröstande att det finns olika kunskapsområden på "tråden".
Ja till hela din text.
Det finns ju möjlighet att detta kan förklara varför drömmarna stannade vid just drömmar,
på några av planen.
(Kan ju i och för sig bero på "livet" som också tar nya vändningar, typ barn).
Därför detta är ett stort problem! I samhället som helhet.
Som du skriver i början....ang. KV.
Och så många som drabbas direkt/indirekt.
I detta fall L och barnen och övriga familjen/vänner + S:s familj/vänner.
Då är det skönt med sakkunskap och bred lång erfarenhet
av någon som kan se helheten och samtidigt detaljerna.
I förhållande till de olika ämnena.
Eftersom det är absolut inte svart eller vitt!
Framförallt är det en hemsk tragik!
Och det handlar ju också om att undvika att det händer igen!
Jag vet inte hur det är idag angående behandlingar av tex antisocial personlighetsstörning/bordeline/narcissism, i kombination.
Om man inte har självinsikt?
Och forskar man mycket på detta idag?
Tror min text blev väldigt osammanhängande nu men jag "kör" ändå.