Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Nadal, däremot, kan ju mycket väl ta en ny seger på gruset i Paris. Han har ett så enormt mentalt övertag mot alla andra, t.o.m. mot Djokovic vilket framgick tydligt i fjolårets final.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeadLikeMe
Jokern har spelmässigt imponerat mer än Nadal i turneringen, men så kände jag inför Paris-finalen ifjol också, då Nadal höjde sig ett par snäpp och krossade Djokovic. Omöjligt att sia om morgondagen. Nadal tuffare väg initialt men Djokovic en stentuff dag idag kan spela roll.
Kan mycket väl ha varit så att Nadal "dodgade en bullet" när han vann tredje set mot Djokovic med 7-5. Hade han förlorat det setet hade det mycket väl kunnat bli som mot Tsitsipas i årets AO. Djokovic höll på att vakna till liv, och Nadal är inte lika stark/uthållig som han en gång var. 2008 hade han kunnat spela 10 set mot Federer och vunnit alla med ett snitt på 6-1.
Samma med AO finalen 2019(?), där Djokovic - Nadal kunde spelat 10 set, och alla slutat med 1-2 break för Djokovic.
Så till siffrorna var det absolut en kross (första två seten, givetvis), men i verkligheten tror jag det var farligare än man föreställde sig.
Lite intressant stats: Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men tror Nadal är typ 11-2 i sina senaste 13 finaler (inte förlorat sen AO 19 mot Novak?); däremot är han 0-8 eller nåt i tiebreaks mot topp-10 motstånd. Ok, vore intressantare om jag visste de exakta siffrorna.
Idag kan det gå hursomhelst. Tror Djokovic tar det.