2021-05-13, 10:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Känns rätt b att man på WTA och ATP nivå framförallt på master 1000 nivå skall behöva spelar på banor som ligger kloss ann varandra och där bollar flyger härs och tvärs mellan banorna.

Det är ju en klar nackdel för Djokern att spela under såna förutsättningar. Han måste ju vara extra försiktig var han sprätter iväg bollarna då, så han inte råkar knocka en linjedomare på banan bredvid.
Citera
2021-05-13, 13:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Är Reilly Opelka bättre än Medvedev? Tydligen, eftersom han nyss slog ut Karatsev i två raka.
Citera
2021-05-13, 14:14
Avslutad
"Now We are Free" (Gladiator) igen, nu när Rafa och Shapovalov ska slåss.

Tror Hewitt sa att han alltid lyssnade på "The Eye of the Tiger" innan han gick ut på banan. (Vilket får en att undra vad Federer lyssnade på. )

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är Reilly Opelka bättre än Medvedev? Tydligen, eftersom han nyss slog ut Karatsev i två raka.

Mest glad att Opelka slog ut Musetti, som jag inte gillar av nån anledning (lite kaxig, kanske). Annars, med det resonemanget är ju också Brown bättre än Djokovic.

Förresten:

2:08 in i följande video (från FO 2008) är kanske ett av de mest imponerande slag jag sett Nadal slå. "Hotshots" nuförtiden är mest tweeners och konstslag, ofta framkallade av att en spelare klantat sig innan. Eller typ en Kyrgios-vinnare som råkar gå in men som lika gärna kunnat gå ut. Det här däremot är en "regulation forehand", av den typ han slog hela tiden. Men sån jävla kraft han får på det slaget: nån meter bakom baslinjen, nästan bakåtlutad, och får in en ren vinnare trots att motståndaren stod typ i mitten av banan.

https://www.youtube.com/watch?v=QsPehW0MyIA
Citera
2021-05-13, 14:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Mest glad att Opelka slog ut Musetti, som jag inte gillar av nån anledning (lite kaxig, kanske). Annars, med det resonemanget är ju också Brown bättre än Djokovic.

Trodde att du gillade italienare. Sinner är väl nästan mer tysk, förresten? Jag fattade tycke för Musetti i turneringen i Acapulco där han fick sitt stora genombrott och imponerade på många med sitt variationsrika och fräcka spel. Han firade som om han vunnit Wimbledon när han lyckades bemästra nerverna och ta hem segern i nån match. Jag uppfattade honom som väldigt känslosam snarare än kaxig. Lite valpig fortfarande. Fint förhållande mellan tränare och adept också, där tränare Tartarini var minst lika glad ("han är som en son för mig"). Det är den där känslosamheten och fina linjen mellan passion och galenskap som jag både gillar och förbannar hos italienare.

https://www.atptour.com/en/news/musetti-feature-acapulco-2021

Det är väl lika sant att Opelka är bättre än Medvedev som att Paire är bättre än Federer eftersom Paire slog Basilashvili som slog Federer
Citera
2021-05-13, 14:42
Avslutad
Citat:
Trodde att du gillade italienare. Sinner är väl nästan mer tysk, förresten? Jag fattade tycke för Musetti i turneringen i Acapulco där han fick sitt stora genombrott och imponerade på många med sitt variationsrika och fräcka spel. Han firade som om han vunnit Wimbledon när han lyckades bemästra nerverna och ta hem segern i nån match. Jag uppfattade honom som väldigt känslosam snarare än kaxig. Lite valpig fortfarande. Fint förhållande mellan tränare och adept också, där tränare Tartarini var minst lika glad ("han är som en son för mig"). Det är den där känslosamheten och fina linjen mellan passion och galenskap som jag både gillar och förbannar hos italienare.

https://www.atptour.com/en/news/musetti-feature-acapulco-2021

Det är väl lika sant att Opelka är bättre än Medvedev som att Paire är bättre än Federer eftersom Paire slog Basilashvili som slog Federer

Det som är lite coolt är när man kan dra såna där X-slog-Y-som-slog-Z kedjor tillbaka i tiden: Borg slog Lendl, som slog Agassi, som slog Federer, som slog alla. Så Borg är fortfarande bäst. Ändå lite coolt att det bara är typ 2 spelare mellan Borg och Federer.

Jag kanske bara gillar norditalienare? Sonego tycker jag stör med sitt försenade stönande. Och som sagt, Musetti tycker jag ännu är lite för mycket. Men jag har ingen riktig rationalitet i vilka jag giller och ogillar.
Citera
2021-05-13, 14:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det som är lite coolt är när man kan dra såna där X-slog-Y-som-slog-Z kedjor tillbaka i tiden: Borg slog Lendl, som slog Agassi, som slog Federer, som slog alla. Så Borg är fortfarande bäst.

Strålande, den där tänker jag dra nån gång som "bevis" för att Borg är bäst, bara för att jäklas.

Citat:
Ändå lite coolt att det bara är typ 2 spelare mellan Borg och Federer.

Väldigt coolt. Och ändå hade Borg en så kort karriär.
Citera
2021-05-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Kul med Karatsev i alla fall. Nu vill man se honom i den där semin mot Nadal. Men då måste han ta sig förbi Opelka, som kanske passar honom mycket sämre än vad en världstvåa gör.

Så blev det. Tyvärr returnerade han sämre än jag trodde. Och när det inte funkade gjorde han inget för att ändra på saker heller. T.ex kunde han ställt sig längre fram och chansa på uppstuds eller göra som Nadal och ställa sig längst bak där publiken sitter.
Citera
2021-05-15, 20:49
Bannlyst
Vilka grymma matcher det har varit i Rom idag och än är det inte slut.
Citera
2021-05-15, 21:02
Medlem
Ja, jösses vad bra det har varit idag. Djokovic visar upp rejäl energi och vilja. Kör han på så här imorgon också så tar han Nadal.
Citera
2021-05-16, 00:31
Medlem
DeadLikeMes avatar
Jokern har spelmässigt imponerat mer än Nadal i turneringen, men så kände jag inför Paris-finalen ifjol också, då Nadal höjde sig ett par snäpp och krossade Djokovic. Omöjligt att sia om morgondagen. Nadal tuffare väg initialt men Djokovic en stentuff dag idag kan spela roll.
Citera
2021-05-16, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Omöjligt att sia om morgondagen.

Ja, svårtippat idag. Men jag tror att Novaks tuffa schema igår kommer att fälla avgörandet. Ska bli en intressant drabbning. Nu märks det att det snart är dags för Paris, då vaknar giganterna till liv.
Citera
2021-05-16, 12:16
Avslutad
Citat:
Nadal, däremot, kan ju mycket väl ta en ny seger på gruset i Paris. Han har ett så enormt mentalt övertag mot alla andra, t.o.m. mot Djokovic vilket framgick tydligt i fjolårets final.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Jokern har spelmässigt imponerat mer än Nadal i turneringen, men så kände jag inför Paris-finalen ifjol också, då Nadal höjde sig ett par snäpp och krossade Djokovic. Omöjligt att sia om morgondagen. Nadal tuffare väg initialt men Djokovic en stentuff dag idag kan spela roll.

Kan mycket väl ha varit så att Nadal "dodgade en bullet" när han vann tredje set mot Djokovic med 7-5. Hade han förlorat det setet hade det mycket väl kunnat bli som mot Tsitsipas i årets AO. Djokovic höll på att vakna till liv, och Nadal är inte lika stark/uthållig som han en gång var. 2008 hade han kunnat spela 10 set mot Federer och vunnit alla med ett snitt på 6-1.

Samma med AO finalen 2019(?), där Djokovic - Nadal kunde spelat 10 set, och alla slutat med 1-2 break för Djokovic.

Så till siffrorna var det absolut en kross (första två seten, givetvis), men i verkligheten tror jag det var farligare än man föreställde sig.

Lite intressant stats: Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men tror Nadal är typ 11-2 i sina senaste 13 finaler (inte förlorat sen AO 19 mot Novak?); däremot är han 0-8 eller nåt i tiebreaks mot topp-10 motstånd. Ok, vore intressantare om jag visste de exakta siffrorna.

Idag kan det gå hursomhelst. Tror Djokovic tar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in