2021-05-16, 15:49
Medlem
Någon som hann se damfinalen i Rom?, Pinsamt att förlora med 6-0 6-0 , Pliskova före detta världsetta nu rankad nia i världen förlorar på ett närmast förnedrade sätt.
Citera
2021-05-16, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Någon som hann se damfinalen i Rom?, Pinsamt att förlora med 6-0 6-0 , Pliskova före detta världsetta nu rankad nia i världen förlorar på ett närmast förnedrade sätt.

Nej, jag hoppade över damfinalen. Dubbelnollad alltså, fan vad pinsamt.
Citera
2021-05-16, 17:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Nog för att Swiatek tycks ha hittat tillbaka till Paris-formen, men 6-0 6-0 mot Pliskova? Det måste ju bero på skada eller sjukdom, för Pliskova har ju ändå tagit sig till final så riktigt så usel är hon knappast. Jag brukar berömma dem som väljer att inte bryta eller lämna wo, inte minst av respekt för publiken, men om alternativet är att bli nollad så vetefan.
Senast redigerad av ingetbranick 2021-05-16 kl. 17:28.
Citera
2021-05-16, 17:57
Bannlyst
Fortsatta problem med banan, Nadal stupar igen. Annars är det en grym batalj så här långt.
Citera
2021-05-16, 18:54
Avslutad
I det set Djokovic förlorade mot Nadal 0-6 i finalen i FO 2020 vann han 19 poäng. (Rafa vann 32).

Idag hade Pliskova vunnit 8 poäng fram till 0-6, 0-5, sen vann hon visst 5 poäng i sista gemet. Så totalt 13 poäng.

WTA.
Citera
2021-05-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Ja, jösses vad bra det har varit idag. Djokovic visar upp rejäl energi och vilja. Kör han på så här imorgon också så tar han Nadal.
Inte alls samma energi idag. Visst, han kanske vinner matchen ändå. Men igår var det fistpump och vrål vid viktiga poäng i båda matcherna. När han försvarade sitt break alldeles nyss, inte en min. Inte ett bra tecken.
Citera
2021-05-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
I det set Djokovic förlorade mot Nadal 0-6 i finalen i FO 2020 vann han 19 poäng. (Rafa vann 32).

Idag hade Pliskova vunnit 8 poäng fram till 0-6, 0-5, sen vann hon visst 5 poäng i sista gemet. Så totalt 13 poäng.

WTA.

Tennis är en märklig sport. Ibland händer det konstiga saker.

I Wimbledon (tror det var 2012 men minns inte säkert) så spelade Errani mot Shvedova och kazakiskan lyckades vinna ett set utan att förlora en enda poäng, ett så kallat "Golden Set". Tror det bara var andra gången i historien det hände i en professionell match.

Det konstigaste med det var egentligen att Errani normalt sett är en bollsnål spelare och Shvedova som är en spelare som spelar med jättestor risk. Med de förutsättningarna så borde det aldrig ha inträffat.
Men allt stämde verkligen för henne i det setet och hon missade ingenting trots att hon spelade precis som hon brukar.
Citera
2021-05-17, 14:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Tennis är en märklig sport. Ibland händer det konstiga saker.

I Wimbledon (tror det var 2012 men minns inte säkert) så spelade Errani mot Shvedova och kazakiskan lyckades vinna ett set utan att förlora en enda poäng, ett så kallat "Golden Set". Tror det bara var andra gången i historien det hände i en professionell match.

Det konstigaste med det var egentligen att Errani normalt sett är en bollsnål spelare och Shvedova som är en spelare som spelar med jättestor risk. Med de förutsättningarna så borde det aldrig ha inträffat.
Men allt stämde verkligen för henne i det setet och hon missade ingenting trots att hon spelade precis som hon brukar.

Wimbledon 2012, det stämmer. Nu skriver du inte hur det slutade, och någon tänker kanske att Errani mot alla odds vände på matchen och vann till slut? Icke så. Dock tog hon fyra game i andra set, så en liten uppryckning var det iaf.

Det var en match i tredje omgången, och fram till dess hade 10-seedade Errani krossat motståndet, så hon var inte i dålig form (var i final i Paris några veckor tidigare). Dessutom bokfördes italienskan för endast ett unforced error på de sex gamen(!). Shvedova, som fått ett wildcard till turneringen, höll på att skrälla igen i fjärde omgången när hon pressade slutsegraren Serena Williams i en tresetare som slutade 7-5 i skilje.

Hela setet (som tog en kvart!) kan ses här:

https://www.youtube.com/watch?v=b1hqxiQ-MUA

Att kazakiskan spelar med små marginaler och kan blanda himmel och helvete i samma match vittnar följande citat om:

Citat:
No woman had ever won a set without dropping a point on the professional circuit before, although Shvedova was the one came closest. She held the previous WTA record by winning the first 23 points in the first set against Amy Frazier in 2006, before losing that match 1-6, 6-0, 6-0 in the second round in Memphis.

https://www.tennis.com/pro-game/2012/06/shvedova-wins-golden-set-vs-errani-at-wimbledon/36953/
Citera
2021-05-17, 20:24
Avslutad
Rom!

1:

2: Det var masterstitel nummer 100 för the big 3.

3: Antingen Nadal eller Djokovic har varit i varje final i Rom de senaste 17 åren, sen 2005.

4: Gillar inte Nadals lila-rosa kläder. Jackan utan krage är den fulaste jag sett; även om Nike betalat mig 20 mille hade jag vägrat att ta på mig nåt sånt.

5: Ändå bra tecken för Djokovic inför FO. Helt klart andrafavorit, i mitt tycke. Plus att Tsitsipas och även Zverev ser riktigt farliga ut. Sen får vi se om Thiem kan få igen lite form igen, även om jag inte tror så mycket på honom just nu. Ska även bli grymt att se Federer.

6: Vad jag förstår är det fortfarande Medvedev som får andraseedningen i FO. Vilket suger balle, och kan innebära att Nadal och Djokovic hamnar på samma sida, plus kanske Tsitsipas och Federer. Skulle bli grymt obalanserat då: Medvedev (oduglig på grus), Thiem (kanske ur form och åker tidigt) och Zverev (GS-nerver gör att han också ryker mot nåt blåbär) på en sida, och vipps är det helt jävla öppet där.

Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Inte alls samma energi idag. Visst, han kanske vinner matchen ändå. Men igår var det fistpump och vrål vid viktiga poäng i båda matcherna. När han försvarade sitt break alldeles nyss, inte en min. Inte ett bra tecken.

Djokovics minspel är det generellt rätt svårt att dra några säkra slutsatser av. Ibland skriker och vrålar han så att man kan tro att han är med i nån serbisk specialstyrka som just ska till att slakta en hel bosnisk by; vid andra tillfällen rör han knappt en min. Han såg exempelvis grymt loj ut i Wimbledonfinalen 19: rörde fan inte en min på hela matchen, vad jag vet, och även när han vann (efter att ha haft två matchbollar mot sig) var han helt jävla kolugn. Skumt att se. En annan Wimbledonfinal mot Federer (15?) vände han sig i tur mot alla sidor av publiken och vrålade, ett "fuck you" för att de inte höll på honom.

Även set 1 och 2 i förra årets FO final såg han emotionellt loj ut. Men sen tände han till lite. Tyckte även han gjorde det lite igår, vid nåt dubbelfel.

Tror för övrigt det var första gången jag sett Djokovic slänga racketen, mot sargen, i kvarten mot Tsitsipas.

Detta är dock inte för att förneka att det bör ha spelat en roll att Djokovic spelat 4,5 timmar tennis dagen innan, även om man inte såg det på honom.
Citera
2021-05-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Wimbledon 2012, det stämmer. Nu skriver du inte hur det slutade, och någon tänker kanske att Errani mot alla odds vände på matchen och vann till slut? Icke så. Dock tog hon fyra game i andra set, så en liten uppryckning var det iaf.

Det var en match i tredje omgången, och fram till dess hade 10-seedade Errani krossat motståndet, så hon var inte i dålig form (var i final i Paris några veckor tidigare). Dessutom bokfördes italienskan för endast ett unforced error på de sex gamen(!). Shvedova, som fått ett wildcard till turneringen, höll på att skrälla igen i fjärde omgången när hon pressade slutsegraren Serena Williams i en tresetare som slutade 7-5 i skilje.

Att kazakiskan spelar med små marginaler och kan blanda himmel och helvete i samma match vittnar följande citat om:

https://www.tennis.com/pro-game/2012/06/shvedova-wins-golden-set-vs-errani-at-wimbledon/36953/

Så osannolikt att kommentatorn inte verkar varit medveten om det.
Citera
2021-05-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Påminn mig fan inte, hade kunnat vinna fina pengar på den matchen mot Serena. Var helt säker på att Shvedova skulle skrälla där. Men som vanligt så vinner Serena. Har hänt flera gånger att jag varit nära vinna när jag spelat emot henne. Men varje jävla match jag spelar på så kämpar hon sig till vinst. Varje match då hon floppar så har man givetvis inga pengar satsade

Tur man slutat med sån skit. Alltid samma visa, i alla fall på damtennis.
Citera
2021-05-18, 12:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Konungens återkomst - i dag gör äntligen Federer comeback, igen Det har gått drygt två månader sedan Doha där han slog Evans men föll mot Basilashvili, och återkomsten sker som sig bör på schweizisk mark i Genève där han möter Andujar i andra omgången. Ingen helt enkel uppgift på gruset.

Det är en 250-turnering och håller sisådär klass, toppseedade är Federer, Shapovalov och Ruud.

Samtidigt går tillika 250-turneringen i Lyon med aningen starkare startfält. Här är Thiem, Tsitsipas och Schwartzman topp-tre. Glädjande nog lyckades Mikael Ymer kvala in och möter lucky losern Rinderknech i första. Vinner han den matchen väntar vinnaren av Sinner och Karatsev som spelar den på förhand klart intressantaste matchen i första rundan. Jag är dock rätt säker på att det blir Sinner, den enorma medvind ryssen hade tidigare i år tycks ha mojnat lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in