2021-05-14, 17:05
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hoppsan. Intressant. Jag hoppas att Hovrätten tagit hänsyn till det i domen. Låter i alla fall lovande.

Ja OM det är som så att sår på ben stämmer med trädets skador
hur kan det INTE vara viktigt.

MEN som sagt: är skadorna på trädet en "spekulation" ??
Jag menar då: fanns slagmärken på trädet med 2 utstickande markeringar
som enligt måtten var liknande??

Eller har jag drömt??
Citera
2021-05-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ok, då måste jag bara höra:

-hade man inte observerat 2 utstickande märken på trädstammens slagmärken??

För det var just det jag från början menade/trodde, att möjligen samma fanns på både ben/träd.

Eller är det bara trådens spekulation?

Jo men det stämmer, det finns bilder på stammen med rundaktiga slagmärken på.

Men någon teknisk analys av exakt vilket föremål det matchar har vi inte sett. Därav alla trådens spekulationer av tillhygge/-n.

Men något kan som sagt framkommit bakom stängda dörrar i och med den mer ingående genomgången av LWs skador.
Citera
2021-05-14, 17:12
Medlem
Citat:
Hoppsan. Intressant. Jag hoppas att Hovrätten tagit hänsyn till det i domen. Låter i alla fall lovande.

Ja de kan väl knappast bortse ifrån såret då det är kliniskt konstaterat tycker man.
Citera
2021-05-14, 17:18
Medlem
Citat:
Tack!

Jag lägger sällan själv "trådsanningar" på minnet
(mer än de spekulationer jag tycker "bär")
utan jag försöker lägga på minnet det som bevisligen har kommit fram i FUP och diverse uttalanden från "fackmän".
Och jag vet att jag själv har reagerat på sårskador på ben + träd som ett EVENTUELLT tekniskt bevis.
Vilket det annars är sparsamt med, så än viktigare i detta fall.
Lätt glömma men detta är ett tekniskt bevis, möjligen.

Nåväl.

Tack för du gjorde input!

Ja det var det lilla!

Man hade kanske önskat att teknikerna ansträngt sig den där extra meten nu på slutet och gjort ett snabb slagtest av domkraftsskaft som nu figurerar i fallet.

Men men..
Citera
2021-05-14, 17:19
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jo men det stämmer, det finns bilder på stammen med rundaktiga slagmärken på.

Men någon teknisk analys av exakt vilket föremål det matchar har vi inte sett. Därav alla trådens spekulationer av tillhygge/-n.

Men något kan som sagt framkommit bakom stängda dörrar i och med den mer ingående genomgången av LWs skador.

Tack!

Som sagt, mordvapnet/verktyget är borta, det faktumet måste man förhålla sig till
som ÅH nu sa på slutet.

Men likväl att det samma skador på ben o träd, möjligen.

Sedan jag fick in detta i mitt medvetande så har i alla fall jag känt att detta är
ett mycket viktigt bevis, ett tekniskt sådant. Möjligen!
Var en av de saker som fick mig att känna mig "säker" på vad jag TROR.

Och jag hoppas de inte har släppt det bara så där...?
Citera
2021-05-14, 17:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Trevligt att se dig igen, Lonnrot! Vi behöver ditt fantastiska språk här då och då, som balsam för våra trötta hjärnor. Du kan egentligen skriva om vad som helst. Men det är bäst när du skriver om fallet.

Nu räknar vi ner och ser fram emot en dom som ger LW och hennes familj någon typ av upprättelse i detta helvete de levt i tre långa år.

En liten hälsning från den egna släkten fick SD/HD i FUP i alla fall:

"Där HD pekar - där gräver SD".

"SD och HD är en och samma person. De är ETT".

SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:

https://gofile.io/d/mG9dzO

Stefan skriver ”kärleksbrev” till ÅH

https://www.bildtagg.se/bild/0yswacc8q8y2ts6ypvevn8z6

Tack o tack detsamma, fröken Sverige. Bäst jag håller mig till fallet låter det som... ;-)

Tack för påminnelsen om parets symbiositet. Det faktorerar in. Men jag tycker inte att det nödvvis skrinlägger tanken på att SD agerar själv. Snarare tvärt om.

Det adderar dessutom en tragisk halt o dimension. SD kunde ha låtit bli. Men det har väl becknat igen på kontoret av långvarig o utsiktslös kamp för lite verkligt eller inbillat pannlampesken över maestro. Etc. Och tumskruvarna klämmer på nerver med obekant destination.

Man förundras. Men borde väl inte.

Det vore skönt om detta fall kunde resultera. Det har liksom överlevt sig självt lite. Jag menar mest från min horisont då. Sen naturligtvis för alltings bästa. Och för allt jobb (vågar nästan inte skriva det).
Senast redigerad av Lonnrot 2021-05-14 kl. 17:24.
Citera
2021-05-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ja OM det är som så att sår på ben stämmer med trädets skador
hur kan det INTE vara viktigt.

MEN som sagt: är skadorna på trädet en "spekulation" ??
Jag menar då: fanns slagmärken på trädet med 2 utstickande markeringar
som enligt måtten var liknande??

Eller har jag drömt??
Den enda skadan på SD som jag minns, är en reva på smalbenet. Skador på LW stämmer in på det som beskrevs. Men även jag kan bluddra till det. Det som beskrevs känner jag dock inte igen på SD.
Senast redigerad av Picasso2 2021-05-14 kl. 17:26.
Citera
2021-05-14, 17:27
Medlem
Citat:
Tack!

Som sagt, mordvapnet/verktyget är borta, det faktumet måste man förhålla sig till
som ÅH nu sa på slutet.

Men likväl att det samma skador på ben o träd, möjligen.

Sedan jag fick in detta i mitt medvetande så har i alla fall jag känt att detta är
ett mycket viktigt bevis, ett tekniskt sådant. Möjligen!
Var en av de saker som fick mig att känna mig "säker" på vad jag TROR.

Och jag hoppas de inte har släppt det bara så där...?

Ja åkl uttryckte sig bra där om förhållningssättet till mordvapnet.

Och det är varken första eller sista fallet i svensk kriminalhistoria där mordvapen saknas och en dom ändå kan falla!
Citera
2021-05-14, 17:30
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Den enda skadan på SD som jag minns, är en reva på smalbenet. Skador på LW stämmer in på det som beskrevs. Men även jag kan bluddra till det. Det som beskrevs känner jag dock inte igen på SD.

Rättsläkarens utlåtande angående mgm:s sår ska finnas postat nyligen i tråden
efter att jag bad om den hjälpen.
Ska se om jag kan hitta...
Citera
2021-05-14, 17:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja det är så otroligt mycket info om olika bitar. Lyssna på hennes förhör för inte så länge sen.

Nedan är från ljudupptagningen och i tidigare inlägg refererade jag till det rättsläkaren sa:

- ”att hon dels gjort egen undersökning av SD (31 maj) tagit del av arrestbilder (15 maj) och vittnesbilder från mobil (10 maj) samt stillbilder från övervakningsfilm.”

Hon säger att ”slutsatsen är att det specifika högre såret på höger underben är stadd i läkning och konstaterar att det är orsakat av ett smalt, hårt och tunt föremål med 2 utstickande vassa detaljer om 0,1-0,2 cm mellanrum.”

Vidare säger hon i analysen ”att det specifika såret syns på arrestbilden där det är färskt dvs max 72h gammalt men att det ej syns på vittnesbild från 10 maj.”

——

Min slutledning var då- Alltså kan det specifika såret inte uppkommit där i skogen 5 dagar innan som SD hävdar samt att såret kan matcha ett domkraftsskaft.

Här bakom finns det beskrivet av viperstyle...
Citera
2021-05-14, 17:36
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ja åkl uttryckte sig bra där om förhållningssättet till mordvapnet.

Och det är varken första eller sista fallet i svensk kriminalhistoria där mordvapen saknas och en dom ändå kan falla!

Precis!

Och det var också därför det var extra viktigt att "knyta ihop" det tillräckligt bra, tydligt och starkt.
Med allt det man istället HAR.

Det går inte gräva ner sig i det man INTE har.

Ja vi får se om det räcker.
Citera
2021-05-14, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vågar inte säga om just hon drog slutsatsen angående verktyg.

Utan det jag i första hand tänker på är att hon beskrev de 2 utstickande delarna och dess mått
i jämförelse med de som satt på trädet....
Verktyget (mordvapnet menar jag så klart) är borta dock.

Jag kan inte låta bli att bara tillägga att jag tyckte ÅH:s kommentar angående mordvapnet
i slutklämmen var enkelt/koncist och träffande:

- Mordvapnet saknas, det är ingen brist-utan ett faktum att förhålla sig till!!!

Så snyggt tänkt/sagt!

För ja, det saknas....
Och jaa det vore riktigt bra om det fanns att tillgå...
Men nu saknas det och man måste kunna döma ändå
om det finns tillräckligt i ÖVRIGT.
Så tolkar jag det.

Ja, så himla bra sagt!

Jag reagerade på det i domen, hur jag upplevde att domen inte var riktigt objektiv, utan blev närapå ett personangrepp på åklagaren.

Min tanken då var mest att det är väl vanligt att gm gömmer mordvapnet, förstör det eller liknande, precis som att mobiler också gör det.

Det var väl precis det där att rättläkaren skulle ha gjort någon bedömning om sår skadan i förhållande till ett möjligt mordvapen och skadorna i trädet som jag inte minns att rättsläkaren gjorde något uttalande om eller koppling till.

Blir lite mycket att lyssna till just nu, men det är intressant. Jag vet dock att det har diskuterats i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in