Citat:
Psykologiskt och även praktiskt är det här ett mord begått av en ensam gärningsman. Våldsutvecklingen liksom tillfället gripet delvis i flykten (eller åtm utnyttjandet av tidsluckan) kort före resan är ”fixarens” modus — blixten mcqueen, o den ”motvilligt” excellente tidsoptimeraren. Utförande o plan reflekterar den ensamme GMs huvud. All form av exteriör reflektion med en part hade (givet vad vi vet) i detta fall lett till dubier o andra lösningar. En medagerande HD på platsen hade varit närmast en absurditet med de 17 slagen o liket lämnat i snåret. Hon är GMs barns mor, GM skulle inte utsätta henne för detta och hon skulle inte utsätta sig själv. ”Hemligheten” bakom tidsoptimering o otrohet, tidsutnyttjande o utnyttjande av omgivningen mm bygger på att GM är ensam om sina planer, och att endast han känner till vad som rör sig i hans huvud.
Härav säkerligen också en av fallets egenheter: få andra skulle nog tyckt det var så ljus idé att slå till då och där och trott sig kunna komma undan med det. Det är en svaghet som bygger på att en ensam person låter egot få styra över förståndet. Men denna ”dristighet” eller ”kallblodighet” över alla förväntningar betalade sig när kroppen inte påträffades, eftersom brottets karaktär o lokal då förblev okänd o dna-spår gick förlorade. Möjligen hade den skapat en gnutta frist även om kroppen hittats men jag tvivlar på att det handlat om mer än minuter eller timmar. Egot har svällt till förblindning. Det må ha ropats på död eller vadsom från HD men i detta specifika fall är skulden definitionsmässigt hos ”fixaren”. Han skulle aldrig dela med sig av det nöjet. Detta är personligt. Och HD har knappast motivet i form av den långdragna ”insubordinationen” från LWs sida (som GM (och LW) uppelever den). Skulle jag säga.
Om GM nu är GM och kan dömas.
Härav säkerligen också en av fallets egenheter: få andra skulle nog tyckt det var så ljus idé att slå till då och där och trott sig kunna komma undan med det. Det är en svaghet som bygger på att en ensam person låter egot få styra över förståndet. Men denna ”dristighet” eller ”kallblodighet” över alla förväntningar betalade sig när kroppen inte påträffades, eftersom brottets karaktär o lokal då förblev okänd o dna-spår gick förlorade. Möjligen hade den skapat en gnutta frist även om kroppen hittats men jag tvivlar på att det handlat om mer än minuter eller timmar. Egot har svällt till förblindning. Det må ha ropats på död eller vadsom från HD men i detta specifika fall är skulden definitionsmässigt hos ”fixaren”. Han skulle aldrig dela med sig av det nöjet. Detta är personligt. Och HD har knappast motivet i form av den långdragna ”insubordinationen” från LWs sida (som GM (och LW) uppelever den). Skulle jag säga.
Om GM nu är GM och kan dömas.
Ja, nu tar du upp flera viktiga punkter som jag verkligen håller med om.
HD har nog också tankar på att inte utsätta barnen för något så allvarligt som att de skulle båda riskera att åka dit.
Som du säger är valet av plats en ensam gm dåd. Det har suttit i en persons huvud att det skulle hända snabbt och kanske inte kunde vänta. Valet av plats visar vem som utför dådet; en risktagare.
Möjligt att HD "ropat på död", men om hon varit med och planerat, skulle det nog sett helt annorlunda ut.
Ingen idé att jag fortätter att försöka sätta mer ord på det. Du har gjort det brilliant!