2021-05-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok då så. HR har redan i princip bestämt sig för att fria i och med att det inte blir en häktning innan dom meddelas. Hade det lutat åt fällande dom hade HR knappast väntat med häktningsbeslutet.

Det är en rimlig tolkning, men det finns andra alternativ:

Om de bedömer att de inte kommer ha skuldfrågan avgjord direkt efter HFs avslutande vore det nästan tjänstefel att meddela beslut om häktning direkt efter HF med tanke på att beslutet då kan bli att häkta någon som eventuellt blir friad.
Citera
2021-05-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag satte hjärtat i halsgropen, sen tänkte jag efter. Dom meddelas imorgon, eventuell påföljd kommer senare. OM man antar att de uttryckte sig korrekt. Men vi märker väl om de häktar honom imorgon eller inte. Jag har väldigt svårt att tro att de låter honom ränna omkring i några veckor till om de tänker fälla honom.
Märkligt, undra om hovrätten anser honom skyldig eller oskyldig men vi får se imorgon om de kommer behandla häktningsfrågan efter att försvarets plädering är slut.
Citera
2021-05-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copycaten
Den filmen hade man velat se. Tack för sammanfattningen.

Trailer till kortfilmen Hjärstamannen på solskenshumör (credit till Avel tror jag det var som la upp den) :

https://gofile.io/d/mG9dzO
Citera
2021-05-04, 15:48
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Märkligt, undra om hovrätten anser honom skyldig eller oskyldig men vi får se imorgon om de kommer behandla häktningsfrågan efter att försvarets plädering är slut.
Har tänkt till en gång till... Vi kommer nog få vänta, de har kanske inte bestämt sig. Jag vill INTE vänta mer.
Citera
2021-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Det var snällt sagt
men jag känner det har kommit mig för nära.
På olika vis.

Jag hade "min bild" och förmedlade den, därför gick jag med här för knappa veckan sedan.
Den bilden är i stort sett densamma idag.
Jag har framfört den.

Vissa delar kommer nära även mig personligen. Men det har jag i stället vänt till en stor fördel. Nu kan jag använda det som ett "verktyg" och det fick mig också att byta yrke en gång i tiden.
Citera
2021-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Enligt rättens ordförande så tar de ställning till häktningsfrågan när domen meddelas. Jag hoppas som fan att man meddelar en preliminär dom imorgon efter pläderingen, men jag tror tyvärr inte man gör det förrän domen meddelas offentligt - dvs om ett par veckor.
Citera
2021-05-04, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tack, då går vi på det för jag tror verkligen han blir fälld.
Åklagaren har gjort en gediget arbete, hon är klockren.

Ska bli intressant att ta del av IBs plädering i morgon. På rösten låter han slö och oengagerad, men jag kan ha fel.
Citera
2021-05-04, 15:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, en sak vet vi. Man kommer inte meddela en fällande dom utan att man plockat in honom innan. Så om vi läser om ett anhållande av honom, innan dom meddelats, så vet vi vad domen blir :-)

Nu kom det:

Rättens ordförande uppger att de kommer ta ställning till häktningsfrågan i samband med att domen meddelas.

Då blir det kanske samma dag? Eller kan man tolka det så att rätten är klar över skulden, men avstår från att yppa något innan man har formuleringarna klara på papper?

Fan - värsta thrillern ju...
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hur ska man tolka detta? Dom dröjer väl två veckor och får han gå fri fram till dess så känns det knepigt.
Citat:
Eller så meddelar de en preliminär dom imorgon och suger in honom direkt i morgon efter försvarets plädering. Och sen formulerar de domen för att meddela den formellt om två veckor. (Hoppet är det sista som överger mig).
Kan de meddela en preliminär dom imorgon?
Vet du eller hoppas du?
Citera
2021-05-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan de meddela en preliminär dom imorgon?
Vet du eller hoppas du?
Jag hoppas.
Citera
2021-05-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Håller med dig, kan knappast tolkas annorlunda.

Osvuret ska ju vara bäst, men det här tror jag inte kommer att gå vägen.

Tror inte jag heller. Han kommer att fällas.
Citera
2021-05-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Tror inte jag heller. Han kommer att fällas.
Frågan är vad mördaren Davidsson själv tror. OM han börjar inse att det faktiskt kan bli en livsstidsdom - vad gör han då? Kommer han sitta snällt hemma och vänta in polisen, sträcka fram handlederna och låta sig bli fängslad, eller kommer han efter imorgon packa en väska och dra nånstans?
Citera
2021-05-04, 16:07
Medlem
Citat:
Enligt rättens ordförande så tar de ställning till häktningsfrågan när domen meddelas. Jag hoppas som fan att man meddelar en preliminär dom imorgon efter pläderingen, men jag tror tyvärr inte man gör det förrän domen meddelas offentligt - dvs om ett par veckor.
Olustigt, vad ska herr Domkraftskaft ta sig till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in