2021-05-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
Jag har fört över pengar från Coinbase och Crypto.com till Swedbank utan problem. Mellan 10–80 000 kr. Inga frågor av något slag.

Lustigt. Har handelsbanken och kan inte ens sätta in pengar på Coinbase via mitt visa kort kopplat till dem. Använde mitt Ingokort men går inte med det nu heller när jag ville investera mer.
Citera
2021-05-13, 23:45
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
För ett par månader sen. Har de börjat jävlas mer på sistone? Jag har nyligen använt kort när jag köpt ICX på Crypto.com, även det utan problem. Lyckligtvis har jag även ett franskt bankkonto om de börjar jävlas.

Vet inte om det har hänt något speciellt de senaste månaderna eller så, men jag läser ju överallt att folk har problem iaf med Kraken och Swedbank. Swedbank, ICA och några fler säger ju dessutom rakt av att dom inte accepterar pengar från krypto-handel. Känns som du har haft tur eller något isåfall, jag vet inte. Känns så jävla random allting.
Citera
2021-05-13, 23:47
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Lustigt. Har handelsbanken och kan inte ens sätta in pengar på Coinbase via mitt visa kort kopplat till dem. Använde mitt Ingokort men går inte med det nu heller när jag ville investera mer.

Som sagt, allt känns väldigt slumpmässigt; Handelsbanken har jag läst andra som säger att det fungerar.
Citera
2021-05-14, 00:15
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Som sagt, allt känns väldigt slumpmässigt; Handelsbanken har jag läst andra som säger att det fungerar.

Har fört över till Kraken från SEB och från Kraken till mitt EUR-konto i SEB i Januari med SEPA utan problem. Snabbt som fan gick det. Däremot är SEBs kundsupport så korkad att det verkligen är helt bisarrt.
Citera
2021-05-14, 00:36
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Tjena,

Jag har tidigare gjort överföringar från Swedbank till Kraken och investerat i lite magiska internet-pengar för ett par år sedan. Som läget ser ut just nu så har det ju blivit en liten peng.

Men som jag har förstått situationen så accepterar nu inte Swedbank längre pengar till eller från krypto-handlare som kraken, då dom endast bedriver verksamhet med gammal hederlig penningtvätt från ryska oligarker och inte suspekta saker som en löntagare som väljer att investera en del av sin lön i legitima tillgångar som dom inte orkat förstå ännu.

Vilken bank har ni erfarenhet av fungerar? Jag har läst runt lite men det känns som det är så spridda skurar. För vissa går det, men inte för andra. Inläggen är gamla, eller handlar om att försöka undvika skatt, handlar om massa spridd trading fram och tillbaka som kan se suspekt ut osv.

Jag vill göra det här helt och hållet "vitt", jag har inget problem med att betala skatt, redovisa mina insättningar, kommer bara göra någon insättning/uttag per år osv. Vart vänder jag mig lämpligast enligt er erfarenhet och hur lägger man fram det?

Tack och hej.

Fast just nu går det inte riktigt att ta ut Euro från Kraken.
https://status.kraken.com/?utm_source=embed

Citat:
Investigating - We are investigating an issue with failing Euro (EUR) - SEPA withdrawals via Fidor. Clients who got their withdrawals failed need to try again until they get processed. We have contacted Fidor IT support and they are currently investigating the issue. We will provide any updates as soon as possible.
Citera
2021-05-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Har fört över till Kraken från SEB och från Kraken till mitt EUR-konto i SEB i Januari med SEPA utan problem. Snabbt som fan gick det. Däremot är SEBs kundsupport så korkad att det verkligen är helt bisarrt.

Kan du förklara på vilket sätt, funderar nämligen på att byta till SEB för just insättningar av krypto.
Citera
2021-05-14, 01:43
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Kan du förklara på vilket sätt, funderar nämligen på att byta till SEB för just insättningar av krypto.

Jag vet inte vilken nivå av detaljer du behöver men det är väldigt enkelt att göra SEPA-överföringar till och från SEB/Kraken/Fidor i Euro och jag tror inte ens man behöver ett valutakonto för Euro hos SEB.
Citera
2021-05-14, 01:58
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilken nivå av detaljer du behöver men det är väldigt enkelt att göra SEPA-överföringar till och från SEB/Kraken/Fidor i Euro och jag tror inte ens man behöver ett valutakonto för Euro hos SEB.

Tänkte mer på vad du menade med att supporten är efterbliven, om det hade med krypto att göra eller bara allmänt?
Citera
2021-05-14, 01:58
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:

Vilken typ av screening gör dom? Eller har du bara kunnat skicka utan att prata med dom, och dom har aldrig frågat vart pengarna kommer ifrån?
Det är ju väldigt mycket snack om Know Your Customer regler och individuella bedömningar kring penningtvätt osv tänker jag.
Citera
2021-05-14, 04:40
Medlem
Jag gissar att det är ett generellt problem med valutaväxling i alla små länder.

Sverige, som har en små valuta är ganska känsligt för valuta rörelse från utland, då det kan påverka kronor kursen. Forex marknaden är helt decentraliserad, d.v.s. det finns ingen central exchange som ansvara för byte mellan valutan.

Därför, om du vill överföra 1M Euro från Fidor bank till Swedbank , de måste se till hur detta kunna ske

Det är faktiskt ett köp av SEK med Euro, på Forex marknaden. Swedbank i normalt fall vill helst hitta någon som vill köpa EUR med SEK, t.ex. någon företag som importerar frukt från Spanien. Då kan de matcha ihop två eller flera ordrar. Men om de hitta inte, de måste köpa dessa Euro själv från Fidor bank, vilket kan vara ointressant för de

Banken har kanske inte tillräckligt med pengar (de flesta utlånad) om många försöker köpa SEK samtidigt. Det är också möjligt att de vill inte hålla Euro. Det är speciellt farligt om krypto valuta har ökat i värde 100 gånger, då original 10M SEK utflödet för bitcoin investering kan blir 1 Miljard SEK när de åker tillbaka: Det blir mycket obalans i capital in/ut flödet

Det är också varför bitcoin värde så mycket, i dagens samhälle, pengar över landgränsen är ganska komplicerad och ingen vet hur den faktiskt ske
Senast redigerad av vatten2013 2021-05-14 kl. 04:45.
Citera
2021-05-14, 06:18
Medlem
Gavins-Friends avatar
https://news.trijo.co/nyheter/johan-47-ville-ta-ut-pengar-fran-coinbase-da-gick-allt-snett/

https://news.trijo.co/nyheter/sa-staller-sig-svenska-storbanker-till-kryptovalutor-vi-har-strikt-bevakning/

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1604692-forsokte-overfora-salda-bitcoin-fran-kraken-till-icabanken-nekades

Verkar struligt med många banker. Jag har ICA och skulle inte våga skeppa iväg pengar dit nu från coinbase exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Jag har som jag skrev ovan ICA och jag swishar in pengar till lunar och sen vidare till crypto.com/coinbase.

Sjukt är det.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-05-14 kl. 06:21.
Citera
2021-05-14, 10:51
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Tänkte mer på vad du menade med att supporten är efterbliven, om det hade med krypto att göra eller bara allmänt?

Supporten är helt efterbliven. Jag skrev följande när jag skulle öppna ett valutakonto.

Hej SEB. Jag vill öppna ett valutakonto i Euro. Hur öppnar jag ett valutakonto i Euro?
Svaret (efter två veckor): Hej, vilken valuta vill du ha dit valutakonto i? (Jag skämtar inte)
Mitt svar: Euro tack.
Deras svar (efter ytterligare en vecka): Du måste ringa oss. Vi har öppet dygnet runt.
Jag ringer 22:00 : Den avdelning du måste kontakta har öppettider 08:00 till 18:00.
Jag ringer 17:00 : Den avdelning du måste kontakta har så stor belastning att den nu är stängd och det bästa är att ringa precis då de öppnar.
Jag ringer 08:00 : Vad bra. Vi skickar papper som du måste skriva under.
Så efter fem veckor så hade jag mitt valutakonto. Bra kundservice SEB! Sååååå smidigt!
Roligast av allt var att jag antagligen inte behöver något valutakonto för att göra SEPA-överföringar.

Citat:
Vilken typ av screening gör dom? Eller har du bara kunnat skicka utan att prata med dom, och dom har aldrig frågat vart pengarna kommer ifrån?
Det är ju väldigt mycket snack om Know Your Customer regler och individuella bedömningar kring penningtvätt osv tänker jag.

När jag öppnade mitt valutakonto så angav jag att det var för spekulation i kryptovaluta och de verkade ok med det. Dock så verkar man inte behöva ett valutakonto alls för SEPA-överföringar så det kanske är olika från fall till fall.
Jag har dock gjort väldigt få överföringar och mest gjort det för att testa hur det fungerar. Det fungerade för mig i Januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in