2021-05-11, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag hittar inga siffror, men har en känsla av att självmordsförsök eller självmordsrisk är mycket vanliga när beslut om tvångsvård fattas. Besluten är ofta livsuppehållande och livräddande.

Här finns lite statistik (från 2011, se Figur 1 och 2).

https://lakartidningen.se/debatt-endast-pa-webben/2011/07/suicid-tvangsvard-och-lagen/

Så här skriver 1177 om tvångsvård:
«Det är ett stort ingrepp i integriteten att tvingas till vård, men ibland kan det bli nödvändigt. Det kan hända om man till exempel är psykotisk och har självmordstankar eller är farlig för andra människor. Då kan vård behövas dygnet runt på ett sjukhus, så kallad sluten psykiatrisk tvångsvård.»
https://www.1177.se/Vastmanland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard/

Även om huvuddiagnosen var anorexia nervosa så vågar jag påstå att EA tvångsvårdades för att förhindra att hon skadade sig själv.

–
Grav anorexia är dödlig. Dessutom är det mycket vanligt med andra självskadliga beteenden när man lider av anorexia. Att EA är både farlig för sig själv och andra får man säga är belagt.
Citera
2021-05-12, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så vi vet inte om de dokument som du har fått tillsända till dig är förfalskningar eller inte?

För at få reda på det så måste någon begära ut orginal dokumntenten.

Citat:
Jag litar inte på andras ord om detta.

Det trollas rejält och sprids mycket desinformation på detta forum.
(...)

Citat:
Så går det att begära ut handlingarna och vara helt anonym som person?
(...)

Jag har själv beställt ut dommarna direkt från förvaltningsrätten. Domarna existerar.

Kan inte uttala mig om vad andra hävdat att domarna handlar om i tråden. Men det rör sig om två fall av "fortsatt sluten psykiatrisk tvångsvård", ett fall av avskrivning.

Den första domen - meddelades i februari 2012 - beslutade att tvångsvården fick fortsätta i 4 månader.

Den andra domen - meddelades i maj 2012 - beslutade att tvångsvården fick fortsätta i 6 månader.

Den tredje domen - meddelad i maj 2013 - beslutar om avskrivning av målet (om fortsatt TV), då tvångsvården hade upphört.

Låter mina tidigare inlägg ligga till grund för bedömning av min trovärdighet.

Ser inte någon vinning med att publicera domarna, trots att jag skulle ha maskat dessa. Uppmanar att andra inte heller gör det. Jag ifrågasätter att domarna överhuvudtaget kan begäras ut hur som helst. I min mening borde den berörda patientens identitet vara sekretessbelagd.

Argument kan läggas för att sådana uppgifter är relevanta för kvinnans trovärdighet i anklagelserna som diskuteras. Men jobbar man med tesen att kvinnan är psykiskt sjuk, bör hon inte hängas ut - utan få den vård hon behöver. Istället borde man lägga fokus på de (kvinnorna) omkring henne som stöttar henne. (Om nu anklagelserna är falska.)
Senast redigerad av JKLambertz 2021-05-12 kl. 02:00. Anledning: stavfel
Citera
2021-05-12, 13:31
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
PA-fallet där tre kvinnor tycks ha pratat ihop sig om samma historia (8 timmar tortyr och våldtäkt på alla tre) stärker tesen att det inte bara handlar om psykisk instabilitet hos EA. Det ska till ganska mycket samarbete och berått mod för att hålla fast vid en sådan historia en länge tid. Hur klarar en instabil borderlineperson det? Tydligen fanns bildbevis som friade den anklagade.

Jag kan med lätthet förstå att en instabil/impulsiv person kan kasta fram en sådan anklagelse, men har svårare att förstå hur samma instabila/impulsiva person klarar att konsekvent hålla fast vid samma falska version för all framtid.
Vem är PA?( Jag orkar inte läsa 1300 sidor.)
Citera
2021-05-12, 13:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameR
Någon "krogprofil" som hade någon slags fotostudio där det brukade förekomma efterfester & orgier med diverse horor.
Han undkom en våldtäktsdom då det fanns foto & film som visade att det alls inte var någon våldtäkt.
Citera
2021-05-12, 14:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadameR

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Någon "krogprofil" som hade någon slags fotostudio där det brukade förekomma efterfester & orgier med diverse horor.
Han undkom en våldtäktsdom då det fanns foto & film som visade att det alls inte var någon våldtäkt.

PA är dessutom målsägare i förtalsmålet där EA åtalades för grovt förtal. Rättegången hölls igår.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-05-12 kl. 14:13.
Citera
2021-05-13, 17:57
Medlem
Nu har Haveristerna gjort ett avsnitt om tre kvinnor som fått stöd eller insamlingar för sina förtal där en av de tre är Lambertzkvinnan. De har fått fatt i både häktningspromemoria och sms mellan Lambertz och kvinnan. Vet ej om det tidigare återgivits här.

https://www.patreon.com/posts/51203233
Citera
2021-05-16, 04:23
Medlem
Nytt blogginlägg från Göran
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-311/

Citat:
Hur blev det då med det där rättsutlåtandet efter det som hände – som några kanske också minns – mellan mig och Emma på julafton 2020 och sedan genom att jag anhölls och häktades i mars? Efter det hade jag ju förstått på det smärtsammaste av alla sätt att jag haft att göra med en kvinna som ljög om våldtäkter. Som hittade på. Och om hon ljög mot mig, vilket jag visste att hon gjorde, då fanns det förstås en del som talade för att hon ljugit även mot PA.

Det visade sig att Emmas advokat återkallade mitt rättsutlåtande sedan jag släppts. Och det var klokt. För i det uppkomna läget skulle mitt namn under ett utlåtande inte göra nytta för Emma. Tvärtom borde det i möjligaste mån förtigas att hon just hade beskyllt ytterligare en man för våldtäkt utan att bli trodd.

Medan mitt rättsutlåtande fanns kvar i förtalsmålet var det i högsta grad aktuellt för Emma att försöka leda i bevis att hon faktiskt hade blivit våldtagen av PA. För om hon inte försökte med det, skulle hon vara chanslös. Men nu gav Emma och hennes advokat upp inte bara rättsutlåtandet, utan även de försöken. All bevisning som de först hade åberopat, inkl. tio vittnen som skulle kunna berätta vad som hänt eller vad hon sagt efteråt, återkallades.
--
Alla som tänker efter förstår vad det betyder,
1. när det gäller hennes anklagelser mot PA (varför för hon inte in den bevisning som finns om hon faktiskt blev våldtagen?),
2. när det gäller utgången i förtalsmålet.
Citera
2021-05-16, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JKLambertz
Nytt blogginlägg från Göran
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-311/
Haha, nu börjar man nästan längta efter boken. Man kan säga en hel hel del om några av GLs förehavanden, men civilkurage det har han. Att ge sig in i det getingboet är inget annat än modigt!
Citera
2021-05-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Haha, nu börjar man nästan längta efter boken. Man kan säga en hel hel del om några av GLs förehavanden, men civilkurage det har han. Att ge sig in i det getingboet är inget annat än modigt!

Och allt som oftast lönlöst.
Men jag tror att Göran ger många killar och tjejer i landet en riktig present som fortsätter driva detta och att sätta finger på det sjuka i vårt rättsväsende.
Citera
2021-05-16, 09:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Man kan också se detta med att enbart pensionärer vågar utmana systemet & PK-paradigmet är ett kvitto på hur bra repressionen fungerar. Alla som har jobb, inkomst, karriär & familj att tänka på, är skrämda till tystnad.

På sätt & vis får man, paradoxalt nog, säga att pensionärerna är vår framtid & enda hopp.
Citera
2021-05-16, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan också se detta med att enbart pensionärer vågar utmana systemet & PK-paradigmet är ett kvitto på hur bra repressionen fungerar. Alla som har jobb, inkomst, karriär & familj att tänka på, är skrämda till tystnad.

På sätt & vis får man, paradoxalt nog, säga att pensionärerna är vår framtid & enda hopp.
Det kanske inte är så dumt att de får en viktig uppgift i ett land där åldersdiskrimineringen är stark?
Citera
2021-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klemenc
Nu har Haveristerna gjort ett avsnitt om tre kvinnor som fått stöd eller insamlingar för sina förtal där en av de tre är Lambertzkvinnan. De har fått fatt i både häktningspromemoria och sms mellan Lambertz och kvinnan. Vet ej om det tidigare återgivits här.

https://www.patreon.com/posts/51203233

Man får inte läsa utan att skänka dem en slant. Vad står det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in