2021-05-13, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Har man förstått evolutionsteorin så vet man att en art kan utvecklas till en annan. Detta är bevisad och kontrollerbar fakta. Det är inte fakta att en art någonsin har utvecklats till en annan, eftersom vi inte kan bevittna detta i realtid, men det är (tack vare odiskutabla bevis) ett faktum att det vore fullt möjligt. Däremot finns det inga bevis för att det finns en gud som kan skapa människor. Därför är det enda logiska och förnuftiga att av dessa två alternativ välja att tro på evolutionsteorin som den mest sannolika att vara sann.

Vilka fakta tänker du på?
Citera
2021-05-13, 07:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Moses har aldrig existerat, judarna var aldrig i Egypten t.o.m Israeliska arkeologer medger det.

Det där är en alltför långsökt slutledning och ett delvis felaktigt påstående.
Det finns bevis på att hebréer har varit bosatta i dagens Egypten vid den tidpunkt som Moses påstås ha levt. Däremot finns det inget som tyder på att de var så många som det står i Bibeln eller att de var slavar eller att de helt plötsligt lämnade Egypten (de fanns kvar långt efter den tidpunkt som Moses påstås ha levt).
Citera
2021-05-13, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det där är en alltför långsökt slutledning och ett delvis felaktigt påstående.
Det finns bevis på att hebréer har varit bosatta i dagens Egypten vid den tidpunkt som Moses påstås ha levt. Däremot finns det inget som tyder på att de var så många som det står i Bibeln eller att de var slavar eller att de helt plötsligt lämnade Egypten (de fanns kvar långt efter den tidpunkt som Moses påstås ha levt).
Det är möjligt men de vara inte många och de var inte slavar.
Citera
2021-05-13, 08:06
Medlem
Citat:
Om Gud visade sig för mig och övriga mänskligheten och därmed tillkännagav sin existens så skulle jag tro på honom. Om han samtidigt förklarade att han var den kristna guden så skulle jag även tro på det. Det vore det enda logiska för Gud att göra om han existerade och ville att folk skulle tro på honom.
Nej, du skulle inte tro om han uppenbarade sig, du skulle veta. Och löftet om evigt liv etc beror på tro, därför uppenbarar sig Gud bara för de som tror. Genom anden, inte fysiskt. Därför sa Jesus:

Abraham sade: ’Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.’« Luk 16:31

För många gudsförnekare spelar bevis ingen roll. De tror inte. Samma mentalitet som förintelseförnekare, covidförnekare etc.
Senast redigerad av DindooNuffin 2021-05-13 kl. 08:11.
Citera
2021-05-13, 09:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Självklart är det inte tillräckligt bevis, det går att komma upp med massor med naturliga och mer sannolika förklaringar till varför havet eller månen delar på sig än att Gud ligger bakom det. Inte för att det ens finns några sådana bevis att peka på, allt talar för att berättelserna om Moses bara är påhittade från början till slut.

Om Gud visade sig för mig och övriga mänskligheten och därmed tillkännagav sin existens så skulle jag tro på honom. Om han samtidigt förklarade att han var den kristna guden så skulle jag även tro på det. Det vore det enda logiska för Gud att göra om han existerade och ville att folk skulle tro på honom.

Kan du presentera ett enda bevis för att Gud existerar?
Tvärtom har vi nu externa källor som pekar på att miraklen vid exodus ägde rum. Som du också påpekar kommer detta knappast att ändra din tro.

Jesus uppenbarar Gud för den Han vill. Gud drar vem Han vill till Jesus. Alltså bevisar sig Gud för dem Gud vill bevisa Sig för.

Tråden handlar inte om Guds existens, utan om "varför vi inte får se mirakler". Vi får se mirakler, men det har aldrig varit så att alla får se mirakler.
Citera
2021-05-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka fakta tänker du på?
Det enda som skiljer olika arter från varandra är skillnader i den genetiska koden. En arts genetiska kod kan ändras till vilken annan kod som helst via mutationer, och därmed förvandlas till vilken annan art som helst. Detta är fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, du skulle inte tro om han uppenbarade sig, du skulle veta. Och löftet om evigt liv etc beror på tro, därför uppenbarar sig Gud bara för de som tror. Genom anden, inte fysiskt. Därför sa Jesus:

Abraham sade: ’Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.’« Luk 16:31

För många gudsförnekare spelar bevis ingen roll. De tror inte. Samma mentalitet som förintelseförnekare, covidförnekare etc.
Denna slutsats tillskriven den fiktive karaktären Abraham är idiotisk eftersom den kan användas till alla religioner. "Lyssnar de inte på Hercules och de andra halvgudarna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda."
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tvärtom har vi nu externa källor som pekar på att miraklen vid exodus ägde rum. Som du också påpekar kommer detta knappast att ändra din tro.

Jesus uppenbarar Gud för den Han vill. Gud drar vem Han vill till Jesus. Alltså bevisar sig Gud för dem Gud vill bevisa Sig för.

Tråden handlar inte om Guds existens, utan om "varför vi inte får se mirakler". Vi får se mirakler, men det har aldrig varit så att alla får se mirakler.
Historikerna och bibelforskarna är helt säkra på att ingen av Bibelns profeter har existerat utan att de alla är påhittade långt efter den tidpunkt då de skulle ha levt, det är vad alla externa källor pekar på.

Varför får inte alla se mirakel? Vill inte Gud att alla ska tro på honom?
Senast redigerad av Gul-groda 2021-05-13 kl. 14:48.
Citera
2021-05-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
Enligt religionerna så såg folket profeternas mirakler vilket gjorde att de trodde på "profeten".
Frågan är varför inte vi också får se mirakler så att vi får en objektiv tro och inte en teoretisk/subjektiv tro? Är det inte orättvist?

de hade tydligen bättre droger som man fick hallisar av
Citera
2021-05-13, 15:14
Medlem
Citat:
Denna slutsats tillskriven den fiktive karaktären Abraham är idiotisk eftersom den kan användas till alla religioner. "Lyssnar de inte på Hercules och de andra halvgudarna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda."

Skillnaden är att inte många religioner talar om uppståndelse.

Du måste TRO på de mirakel som människor har vittnat om. Varför har du så svårt att tro på konceptet tro, som inte baseras på teknisk bevisning?
Citera
2021-05-13, 15:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Historikerna och bibelforskarna är helt säkra på att ingen av Bibelns profeter har existerat utan att de alla är påhittade långt efter den tidpunkt då de skulle ha levt, det är vad alla externa källor pekar på.

Nej. Istället har vi idag historiska källor från Egypten som talar om miraklen, bland annat. Poängen jag framförde var dock topic, och du tycks missa den.

Uppenbart vill inte Gud att alla ska tro, eftersom Gud inte ger alla tro.
Citera
2021-05-13, 15:57
Medlem
Citat:
Det enda som skiljer olika arter från varandra är skillnader i den genetiska koden.

Jag svarade här för att inte vara OT:

(FB) Intelligent design Vs Evolution?
Senast redigerad av ttsp 2021-05-13 kl. 16:01.
Citera
2021-05-13, 17:21
Avstängd
TwoThousands avatar
Mirakel blir givet till den som frågar efter det i bön.
Ifall du var snedvriden ondskefull blir inte bönhörd.

Det finns inget mirakel för en snedvriden i ett snedvridet samhälle och generation.

Hela världen tillber djävulen i hemligheten sedan några generationer tillbaka i tiden.
Senast redigerad av TwoThousand 2021-05-13 kl. 17:25.
Citera
2021-05-14, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Skillnaden är att inte många religioner talar om uppståndelse.

Du måste TRO på de mirakel som människor har vittnat om. Varför har du så svårt att tro på konceptet tro, som inte baseras på teknisk bevisning?
Att kristendomen talar om uppståndelse har absolut noll betydelse. Vittnesmålen i Bibeln är precis lika trovärdiga som de i Odysséen.

Eftersom jag är en rationell person så förstår jag att sannolikheten att något är sant inte ökar det minsta bara för att jag vill att det ska vara sant. Bevis för att något är sant ökar sannolikheten för att det är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej. Istället har vi idag historiska källor från Egypten som talar om miraklen, bland annat. Poängen jag framförde var dock topic, och du tycks missa den.

Uppenbart vill inte Gud att alla ska tro, eftersom Gud inte ger alla tro.
Det finns inte en enda trovärdig historisk källa som talar om mirakel.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag svarade här för att inte vara OT:

(FB) Intelligent design Vs Evolution?
Jo, det är fakta. Vi vet utan minsta tvivel att våra gener kan muteras så mycket att vi på sikt kan utvecklas till en annan art. Att vi inte har tekniken att åstadkomma detta i labbet är irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in