2021-05-14, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Att kristendomen talar om uppståndelse har absolut noll betydelse. Vittnesmålen i Bibeln är precis lika trovärdiga som de i Odysséen.

Eftersom jag är en rationell person så förstår jag att sannolikheten att något är sant inte ökar det minsta bara för att jag vill att det ska vara sant. Bevis för att något är sant ökar sannolikheten för att det är sant.

Det finns inte en enda trovärdig historisk källa som talar om mirakel.

Jo, det är fakta. Vi vet utan minsta tvivel att våra gener kan muteras så mycket att vi på sikt kan utvecklas till en annan art. Att vi inte har tekniken att åstadkomma detta i labbet är irrelevant.
Vittnesmål i Bibeln är trovärdiga eftersom Gud genom anden vittnar om vad som har hänt, och att det är sant. Men du skulle sannolikt inte tro då heller.

Hela skapelsen är ett mirakel.

Enligt er definition av artbestämning kan vi bli olika arter, men än så länge är skillnaderna bara till det yttre, som en annan hudfärg, för att en av kriterierna är att vi kan få en fertil avkomma när vi tillhör samma art. Och det har inte ändrats sedan Gud skapade Adam och Eva som fick budet föröka er och uppfyll jorden.
Citera
2021-05-14, 06:01
Medlem
Citat:
Jo, det är fakta. Vi vet utan minsta tvivel att våra gener kan muteras så mycket att vi på sikt kan utvecklas till en annan art.

Det vore bra om du svarar i rätt tråd denna gången, så behöver inte jag göra jobbet och flytta inlägget varje gång.

Jag svarade här för att det inte ska bli OT:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?p=75865961
Citera
2021-05-14, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vittnesmål i Bibeln är trovärdiga eftersom Gud genom anden vittnar om vad som har hänt, och att det är sant. Men du skulle sannolikt inte tro då heller.

Hela skapelsen är ett mirakel.

Enligt er definition av artbestämning kan vi bli olika arter, men än så länge är skillnaderna bara till det yttre, som en annan hudfärg, för att en av kriterierna är att vi kan få en fertil avkomma när vi tillhör samma art. Och det har inte ändrats sedan Gud skapade Adam och Eva som fick budet föröka er och uppfyll jorden.
Vad menar du att Gud genom anden vittnar? På vilket sätt då?
Citera
2021-05-14, 08:22
Medlem
Citat:
Vad menar du att Gud genom anden vittnar? På vilket sätt då?
Din ande är din mind, din tankeförmåga, och när vi kommunicerar genom anden tänker vi Guds tankar. Står i 1Kor 2:16 om du är intresserad.
Citera
2021-05-14, 09:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det finns inte en enda trovärdig historisk källa som talar om mirakel.
Med den inställningen utgår jag ifrån att du finner noll trovärdighet i all historia.
Citera
2021-05-14, 14:30
Medlem
Citat:
Din ande är din mind, din tankeförmåga, och när vi kommunicerar genom anden tänker vi Guds tankar. Står i 1Kor 2:16 om du är intresserad.
Hur vet du att det inte bara är påhittat och att alla tankar du tänker helt och hållet är dina egna? Det skulle förklara varför så många inte tänker att Bibeln är sann.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Med den inställningen utgår jag ifrån att du finner noll trovärdighet i all historia.
Nej, bara i historiska källor som kommer med högst osannolika påståenden.
Citera
2021-05-14, 14:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Nej, bara i historiska källor som kommer med högst osannolika påståenden.
Det är inte osannolikt att Egypten inslöts i mörker, tex, utan det är istället sannolikt samt omvittnat.
Citera
2021-05-14, 15:31
Medlem
Citat:
Hur vet du att det inte bara är påhittat och att alla tankar du tänker helt och hållet är dina egna? Det skulle förklara varför så många inte tänker att Bibeln är sann.
Du behöver lära dig att skilja mellan olika andar, om de kommer från Gud, alltså är Guds ande eller en av Guds änglar. En kontrollfråga är att få anden att erkänna Jesus som Gud.
Citera
2021-05-14, 15:57
Medlem
Citat:
Du behöver lära dig att skilja mellan olika andar, om de kommer från Gud, alltså är Guds ande eller en av Guds änglar. En kontrollfråga är att få anden att erkänna Jesus som Gud.
Eller så kanske det är anden som erkänner Muhammed som sin profet som kommer ifrån Gud?
Citera
2021-05-14, 18:27
Medlem
Citat:

Jag anser att om du söker svar från andar, så söker du svar från demoner:

"Man säger till er: »Fråga de dödas andar och spådomsandarna, de som väser och stönar!« – Ja, skall inte ett folk fråga sina gudar, be de döda om budskap och undervisning för de levandes skull? – Så talar de för vilka ingen gryning finns." (Jes 8:19-20 Bibel2000)

"På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:22-23 Bibel2000)
Citera
2021-05-14, 19:58
Medlem
Citat:
Eller så kanske det är anden som erkänner Muhammed som sin profet som kommer ifrån Gud?
Jag ställer inte en sån kontrollfråga.
Citera
2021-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag anser att om du söker svar från andar, så söker du svar från demoner:

"Man säger till er: »Fråga de dödas andar och spådomsandarna, de som väser och stönar!« – Ja, skall inte ett folk fråga sina gudar, be de döda om budskap och undervisning för de levandes skull? – Så talar de för vilka ingen gryning finns." (Jes 8:19-20 Bibel2000)

"På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:22-23 Bibel2000)
Men så är ju du ett helt vilset och hjärntvättat Jehovas vittne som inte kan sin bibel. Kontrollfrågan kommer från en apostel och är helt legit.

Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen. 1Joh 4:1-3

BTW så gäller det inte bara andars andar, det gäller också människors andar, som ju också kan vara falska profeter som du. Ja, du, en människa, har en egen ande, och du vet inte ens vad din ande är.

Anklaga inte mig för dina egna synder, du som lyssnar till den demonstyrda (st) yrande kretsen av JW.org, samma falska profeter som flera gånger falskt förutspått världens undergång. Snacka om att kasta sten i glashus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in