2021-05-12, 20:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Kanske för att försöka dra stubben, vem vet
Av en händelse låg där ett björklöv på stubben dom brukar vara 3.5 till 4 cm
Så det trädet var ju inte stort 2*4 björklöv och dett lååångt ner vid roten. Dvs mindre en bit upp skulle gissa på 25 r max mycket beror ju på hur det ser ut runtom.

Såg att jag skrev fel skulle vara 25 år max troligen mer åt 15-20 år och då växer det ganska sakta skulle gissa på att det var ca 12-15 cm vid foten ca 1 s´decimeter högre upp
2021-05-12, 20:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Från dokumentet.
Monica Pernroth:
- Ja nu har fallet även fått riks-spridning och det blir nog så att hon backar från att dra mannen inför rätta som hon hotat med, för att ha brutit kontraktet.
Monica Pernroth:
- Hur som, glad att ”gubben” nu kan få sinnesro o sluta ligga vaken på natten!

Helt klart har dom lurat i gubben att om vi bara hänger ut henne i pressen så kommer hon att backa och huset blir ditt och mer därtill bara du säger...... därav är han plötsligt glad och sover gott om natten, vilket inte dom andra i kretsen borde göra.
resten vet vi ju
Ack vad dom bedrog sig, EB var inte den klena som gick att hota och hänga ut.
2021-05-12, 21:00
Medlem
Citat:
Helt klart har dom lurat i gubben att om vi bara hänger ut henne i pressen så kommer hon att backa och huset blir ditt och mer därtill bara du säger...... därav är han plötsligt glad och sover gott om natten, vilket inte dom andra i kretsen borde göra.
resten vet vi ju
Ack vad dom bedrog sig, EB var inte den klena som gick att hota och hänga ut.

EB är alltså en riktig "karlakarl" trots sitt söta utseende, kapabel att driva det hon vill driva, alltså en kraft att räkna med, bra partiledare alltså
2021-05-12, 21:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Obehörig inte fått tillåtelse att vara där.
Är det verkligen så svårt att förstå?

Ja, det är verkligen inte självklart att den som äger en fastighet är obehörig att beträda den. Så, som du själv säger - visa rättsfall el dyl sin visar det du påstår. .[/quote]

Men den stora frågan, den du tydligen inte alls fattade, är när Ebbas tomt blev en fabrikslokal eller liknande!? Det glömde du visst förklara. Eller du kanske inte förstod det rekvisitet?
Senast redigerad av trngw 2021-05-12 kl. 22:01.
2021-05-12, 21:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Men att betala tillbaka handpenningen har väl ingen betydelse? Kontraktet gäller fortfarande.

Esbjörns nya advokat menar att det har uppstått ett nytt avtal, baserat på Esbjörns brev per den 3e september.

Om så är fallet, så har Esbjörn brutit mot detta avtal genom att inte återbetala handpenningen inom den tid som det nya avtalet stipulerar. Eftersom detta är ett ansenlig brott så har Ebba rätt att häva det avtalet. Därmed gäller inte återgångsavtalet och det ursprungliga avtalet är alltjämt giltigt.
2021-05-12, 21:56
Medlem
Citat:
Du har fel som vanligt det var inte det hon skrev och du får samma svar som sist:

Hon säger detta inte typ det du påstår!

Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag har handlat i god tro.

Dessutom tog det över 2 månader innan det blev tinget. vilket jag har upplyst dig om flera gånger så sluta ljug.

Jag citerade ordagrant, sluta skräpa ner denna tråd med att förbeka samma fakta du får svart på vitt, gång på gång.

Hon snyftade och gav sitt löfte om att hon såklart inte ska tvinga en gammal man att sälja sin gård om han inte vill, samtidigt som hon vässar upp sina juridiska tvångsmedel.

En av Sveriges bäst betalda politiker och KDs partiledare.
2021-05-12, 21:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Olaga intrång är ett uppsåtsbrott där det skall vara uppenbart för gärningsmannen att han inte har rätt att tillträda fastigheten. Vet båda parter att det finns två nycklar och bara den ena nyckeln överlämnas så är det en rimlig tolkning att båda har tillträde. För att stänga ute den andre parten bör du be om båda nycklarna eller byta lås, annars kan den andre inte veta att han inte är välkommen.

Hade antingen säljaren eller köparen bytt lås och bosatt sig i huset så hade situationen varit annorlunda och den som bosatt sig där hade förmodligen kunnat bo kvar i väntan på domslut i ägarfrågan.

Just precis så, vilket även förklarats flera gånger i tråden. Jag har bland annat spekulerat i att ebba skulle flytta in i huset för att på så vis få Esbjörn att inse att loppet är kört.. vi får se om hon gör det om hon vinner i TR och Esbjörn är korkad nog att överklaga.
2021-05-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är verkligen inte självklart att den som äger en fastighet är obehörig att beträda den. Så, som du själv säger - visa rättsfall el dyl sin visar det du påstår. .

Men den stora frågan, din du tydligen inte alls fattade, är när Ebbas tomt blev en fabrikslokal eller liknande!? Det glömde du visst förklara. Eller du kanske inte förstod det rekvisitan?[/quote]

Behöver inte visa ett skvatt, det jag har visat räcker. Eftersom fastigheten var Esbjörns och han hade ensamt förfogande över den innan han skrev på avtalet så innebär att han är det som anger vilka som är behöriga eller inte fram tills dess tillträde varit.

Sen ingen blir som blir polisanmäld för att knalla in på en gräsmatta, men skulle Ebba bryta sig in i huset så hade det varit möjligt att polisanmäla. Trots ägande.

Just nu, Ebba fick ok att "röja" och har även nyckel så allt detta är hypotetiskt eftersom det är andra förutsättningar här.

Bollen ligger hos dig. Kan du visa nånting, att en ägare per definition är behörig - lycka till!
ALLA här i tråden förstår, men du bara måste tjafsa emot.
2021-05-12, 23:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Jag citerade ordagrant, sluta skräpa ner denna tråd med att förbeka samma fakta du får svart på vitt, gång på gång.

Hon snyftade och gav sitt löfte om att hon såklart inte ska tvinga en gammal man att sälja sin gård om han inte vill, samtidigt som hon vässar upp sina juridiska tvångsmedel.

En av Sveriges bäst betalda politiker och KDs partiledare.

Dina ord är inte hela sanningen vilket du verkligen förnekar in i det sista,, oavsett hur många gånger du ljuger kommer jag att citera dig med sanningen.Enligt dig vaktar jag ju tråden och har inget jobb. Så du kommer inte undan med att smutsa ner tråden och omöjliggöra det fria ordet.
jag har kopierat henes text som du citerade från och endast tog med hälften och uteslöt detta:
Att hon har agerat i god tro och självfallet inte genomföra affären om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom.

Sedan gömde sig Esb och kom inte till avtalad tid eller förklarade sig utan drog med 390000:- i hanpeng, samt inte var villig att stå för sina kostnader enligt avtalet.
Klart hon blev tvingad att anmäla efter mer än 2 månader som han undanhöll sig från att kontakta henne eller möjliggjode ett bryt av avtalet, detta trots att han både visste att han av fri vilja samt utan tvång sålt huset till henne samt gett sitt kontonr där hon satte in hanpengen och nycklar till huset.
Han gick till Expressen och bölade att han minsan inte mins att han skrivit på samt att det var för lågt pris eller att han inte såg i månskenet kl 15:00. I augusti.
Allt detta för att hänga ut henne och med det få henne att backa i affären och därmed förlora 390 000:- samt andra utlägg såsom värdering röjning Anticimex.
Vilken fuling dom försökte med men EB synade med besked.
Föfövrig har vi förstått att du är avudsjuk på hennes lön efter som du hela tiden måste påpeka detta.
2021-05-13, 00:07
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Behöver inte visa ett skvatt, det jag har visat räcker. Eftersom fastigheten var Esbjörns och han hade ensamt förfogande över den innan han skrev på avtalet så innebär att han är det som anger vilka som är behöriga eller inte fram tills dess tillträde varit.

Sen ingen blir som blir polisanmäld för att knalla in på en gräsmatta, men skulle Ebba bryta sig in i huset så hade det varit möjligt att polisanmäla. Trots ägande.

Just nu, Ebba fick ok att "röja" och har även nyckel så allt detta är hypotetiskt eftersom det är andra förutsättningar här.

Bollen ligger hos dig. Kan du visa nånting, att en ägare per definition är behörig - lycka till!
ALLA här i tråden förstår, men du bara måste tjafsa emot.

Tänkte också delta i er bollklubb, men bara göra ett inkast.

"han hade ensamt förfogande över den innan han skrev på avtalet"
Ja, innan vännen, innan hade han det.

"Kan du visa nånting, att en ägare per definition är behörig"
Äganderätten är den starkaste rätten, ja förutom indisk phaal då.
Senast redigerad av lillen-68 2021-05-13 kl. 00:39.
2021-05-13, 02:01
Medlem
ragnarokkrs avatar
Skulle vilja se en granskning av Majkgårds affärer genom åren. Hon verkar vara intresserad av att bli god man åt Esbjörn. Märkligt om så inte skett än om allt står rätt till.

Vad som är mer intressant är att en god man inte kan ta över egendom eller kapital av sin huvudman. Det är helt enkelt inte lagligt. Är detta planen? Har det hänt tidigare?

https://lagen.nu/1949:381#K14P12S1

Ingen från media så klart som undersökt Uppsala kommuns syn på dessa affärer? Deras överförmyndarförvaltning får gärna svara på dessa frågor.
2021-05-13, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
Skulle vilja se en granskning av Majkgårds affärer genom åren. Hon verkar vara intresserad av att bli god man åt Esbjörn. Märkligt om så inte skett än om allt står rätt till.

Vad som är mer intressant är att en god man inte kan ta över egendom eller kapital av sin huvudman. Det är helt enkelt inte lagligt. Är detta planen? Har det hänt tidigare?

https://lagen.nu/1949:381#K14P12S1

Ingen från media så klart som undersökt Uppsala kommuns syn på dessa affärer? Deras överförmyndarförvaltning får gärna svara på dessa frågor.
Det är precis det du tar upp som gör att det är Pernroth Lüllmaa som ansöker om att få bli god man åt Esbjörn. Det normala vore att Majkgård som äger kursgården och påstås sköta om bl.a. Esbjörns hygien tog på sig detta uppdrag.

Men då faller bland annat möjligheten att få ärva, så därför träder väninnan in i stället. Det gör hon naturligtvis av godhet och människokärlek, att trygga möjligheten för Majkgård att ärva Esbjörn betyder självklart ingenting i sammanhanget....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in