2021-05-11, 10:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men inte enligt dig?

Fakta ska ju vara något som man allmänt accepterar vara sant. Har jag alltså fel?
Jag anser inte att du presenterat någon fakta utan endast din föreställning att dessa profetior skulle betyda något. Det är så värdeladdat att det är subjektivt, en uppfattning och inte fakta.
Om du inte håller med får du mer än gärna förklara exakt vad som är fakta i det du presenterade.
Om jag förutsäger att himlen kommer vara blå i framtiden och kallar det en framgångsrik demonstration av min förmåga att se in i framtiden, är det fakta för att himlen var blå i framtiden eller är det min subjektiva uppfattning och föreställning att jag kan förutspå framtiden?
Är jag helt fel ute när det gäller din poäng?
Citera
2021-05-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag anser inte att du presenterat någon fakta utan endast din föreställning att dessa profetior skulle betyda något. Det är så värdeladdat att det är subjektivt, en uppfattning och inte fakta.
Om du inte håller med får du mer än gärna förklara exakt vad som är fakta i det du presenterade.
Om jag förutsäger att himlen kommer vara blå i framtiden och kallar det en framgångsrik demonstration av min förmåga att se in i framtiden, är det fakta för att himlen var blå i framtiden eller är det min subjektiva uppfattning och föreställning att jag kan förutspå framtiden?
Är jag helt fel ute när det gäller din poäng?

Är det inte fakta att många i kristenheten t.ex. inte "vänt andra kinden till", och "älskat sina fiender", utan t.o.m. välsignat sina egna soldater för att döda andra i kristenheten på den andra sidan, t.ex. i 1:a och 2:a världskriget och kriget i Nordirland, katoliker mot protestanter.

Dessa båda sidor i Nordirland vänder inte andra kinden till och älskar sina fiender, så som Kristus lärde ut, inte heller Katolska kyrkan ända sedan åtminstone Konstantins tid, med krig, heliga riddare och inkvisitionen.

Menar du att detta inte är fakta? Förklara i så fall varför det inte är fakta.
Citera
2021-05-11, 13:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är det inte fakta att många i kristenheten t.ex. inte "vänt andra kinden till", och "älskat sina fiender", utan t.o.m. välsignat sina egna soldater för att döda andra i kristenheten på den andra sidan, t.ex. i 1:a och 2:a världskriget och kriget i Nordirland, katoliker mot protestanter.

Dessa båda sidor i Nordirland vänder inte andra kinden till och älskar sina fiender, så som Kristus lärde ut, inte heller Katolska kyrkan ända sedan åtminstone Konstantins tid, med krig, heliga riddare och inkvisitionen.

Menar du att detta inte är fakta? Förklara i så fall varför det inte är fakta.

Det är fakta att det sker.
Betydelsen du tillskriver det är inte fakta.
Det är något som hänt i alla tider för all mänsklighet någonsin.
Det är inte mycket till förutsägelse att det skulle fortsätta vara så.
Citera
2021-05-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är fakta att det sker.
Betydelsen du tillskriver det är inte fakta.
Det är något som hänt i alla tider för all mänsklighet någonsin.
Det är inte mycket till förutsägelse att det skulle fortsätta vara så.

Betydelsen/tolkningen som man tillskriver av fakta är väl aldrig fakta?

Som jag sagt hela tiden, om du kommer ihåg, att min tro baseras på fakta, du frågade vilka fakta, och jag gav dig dessa fakta.

Evolutionsteorin baseras också på fakta, alltså är evolutionsteorin också en tillskrivelse av betydelsen av fakta, men är inte fakta i sig själv.

Men du tycker alltså att det inte är anmärkningsvärt att dom flesta som påstår sig följa bibeln gör det inte? Det är det som gör profetian om att: "många skulle kalla Jesus för Herre, men Jesus bekänner dom inte" anmärkningsvärd. Sedan är det inte bara detta, utan även t.ex. profetian om antikrister, ett stort avfall från sann kristendom, och mycket annat.
Citera
2021-05-11, 15:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Betydelsen/tolkningen som man tillskriver av fakta är väl aldrig fakta?

Som jag sagt hela tiden, om du kommer ihåg, att min tro baseras på fakta, du frågade vilka fakta, och jag gav dig dessa fakta.
Himlen är blå, alltså tror jag på Gud.
Människor beter sig som människor, alltså tror jag på Gud.
Jag tycker inte det är faktabaserat då. Jag ser inte kopplingen.

Citat:
Evolutionsteorin baseras också på fakta, alltså är evolutionsteorin också en tillskrivelse av betydelsen av fakta, men är inte fakta i sig själv.
Ja. En förklaringsmodell. Inte fakta i sig.

Citat:
Men du tycker alltså att det inte är anmärkningsvärt att dom flesta som påstår sig följa bibeln gör det inte?
Inte det minsta. Hur många sekter och avarter finns det av kristendomen? Hur många skulle påstå att de andra inte följer Bibeln så som de ser det? Så gott som samtliga skulle jag gissa.
Citat:
Det är det som gör profetian om att: "många skulle kalla Jesus för Herre, men Jesus bekänner dom inte" anmärkningsvärd.
Det är ju sant för varenda religion människan haft. Det kommer finnas sekter som gör eller lär saker som andra sekter säger är emot läran. Skulle det verkligen vara så anmärkningsvärt?
Citat:
Sedan är det inte bara detta, utan även t.ex. profetian om antikrister, ett stort avfall från sann kristendom, och mycket annat.
Jag har ärligt talat aldrig läst en förutsägelse i en religiös text som fick mig att reagera med "herre gud, hur kunde han veta det!?".
Det är alltid "människa kommer att strida med människa och länder kommer att falla. Det kommer finnas falska predikanter som säger sig besitta sanningen och folket kommer vända sig från det vi anser vara godhet."
No shit!? När har det inte varit så? Var det inte så när boken skrevs? Var det inte så omedelbart efteråt? Är det inte så nu? Kommer det inte vara sant om tusen år också?
Citera
2021-05-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, det är inte bättre. Det är en stor lögn från satan att synd är något bra och att synd tillfredsställer själen. Den lön synden giver är döden. Det kristna budskapet handlar om Jesus och genom tron på Honom att leva i seger över synden. Detta är sann tillfredställelse för själen och det leder till evigt liv.

Min livserfarenhet säger mig någonting helt annat. Säg oss, hur många kvinnor har du haft? Har du haft 100? Har du haft 50? Har du haft ens 10?..........eller är det så illa att du haft noll kvinnor? Var nu uppriktig.
Citera
2021-05-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Så det betyder att du var isolerad i femton år? Vad är detta för slags kristendom du talar om? Är det pingstvänner, verkligen?

För bövelen karl!!! Vet du inte vad frikyrkorna har sysslat med? Hur kan man vara så off?
Citera
2021-05-12, 21:10
Medlem
Citat:
Pingstkyrkan? Känns det här igen?

"På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matteus 7:22-23 Bibel2000)

Menar du att Jehovas vittnen skulle vara mer toleranta än pingstkyrkan??? Du är ju helt off. På 1970-talet var det väl säkert lika illa, men vad jag vet har Pingst liberaliserats avsevärt sedan dess.. såvitt jag vet så blir ingen utesluten ur Pingst p g a sex före äktenskapet längre. Har du som JV samma frihet?
Citera
2021-05-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Min livserfarenhet säger mig någonting helt annat. Säg oss, hur många kvinnor har du haft? Har du haft 100? Har du haft 50? Har du haft ens 10?..........eller är det så illa att du haft noll kvinnor? Var nu uppriktig.

Varför är du så fokuserad på att ha sex med så många kvinnor som möjligt?
Citera
2021-05-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Drygt trettio inlägg till 10 000.
Om tråden så växer till 100 000 inlägg blir det ingen skillnad.
Det eviga gudsordet står kvar orubbligt.
Ords 30:5-6:
Allt Guds ord är rent från slagg,
han är en sköld för dem
som tar sin tillflykt till honom.
Lägg ingenting till hans ord,
så att han beslår dig med lögn.

OK. Vi tar en konkret fråga. Jag är säker på att du aldrig kommer att ge ett rakt svar; men du har chansen. Betrakta följande skriftställen:

1 Sam 18:27
drog han ut med sina män. Han slog ihjäl 200 filisteer och tog med sig deras förhudar och lämnade dem allesammans åt kungen för att få bli hans måg. Då gav Saul honom sin dotter Mikal till hustru.

2 Sam 3:14
Därefter skickade David sändebud till Ish-Boshet, Sauls son, med denna begäran: ”Ge mig min hustru Mikal, som jag fick som brud för hundra filisteiska förhudar.”

Så.........nu är frågan; vad pröjsade blivade kung David för sin brud? Kostade hon 200 förhudar? Eller fick han henne för halva priset, bara 100 förhudar?

Det ska bli kul att se hur bibelmicklarna svarar på detta.
Citera
2021-05-12, 21:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför är du så fokuserad på att ha sex med så många kvinnor som möjligt?
Män har i alla tider varit intresserade av tillgången på sex utan förpliktelser. Klart att all religion utom urvattnad "sekulär" sådan ses som ett hot då.
Citera
2021-05-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Män har i alla tider varit intresserade av tillgången på sex utan förpliktelser. Klart att all religion utom urvattnad "sekulär" sådan ses som ett hot då.

Jag är en man, men jag har aldrig varit intresserad av att ha "tillgång till sex utan förpliktelser", jag förstår inte meningen med det.

Jag har däremot alltid längtat efter att dela mitt liv med någon, och lära känna någon på djupet. Ja sex är skönt, tillfredsställande och allt möjligt, men det är inte hela livet. Det finns viktigare saker, och mer tillfredsställande saker i livet än sex, t.ex. att älska sin nästa som sig själv, det är lyckligare att ge än att få o.s.v.

Och förvirrande är det när man samtidigt i samhället pratar om att barnen är viktigare än sin partner, att man älskar barnen mer än den man skaffade barnen med, ok, så sex var inte så viktigt ändå? Och när barnen flyttar, blir sexet viktigt igen, och man ska ha 100, 10, eller åtminstone 1 sexpartner (enligt usch).
Senast redigerad av ttsp 2021-05-12 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in