2021-05-03, 16:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, eftersom tro alltid trumfar vetenskap, så om du tror på Gud, liksom andra står på andra andliga väsen, så är det din tro och det spelar ingen roll vad man kan lägga fram som motsäger din tro. Det går ej att övertyga en troende om att dennes tro är felaktig på något sätt.
Precis, jag har fördelar av SvK och de av mig... Inte mig emot.
1. Det verkar som att du förnekar att troende kan förändras till icke-troende. Har du belägg på att det är så?
2. Ha dock klart för dig att du inte på något sätt lurar Gud genom detta okristna spel mellan dig och Svk.
Citera
2021-05-03, 16:52
Medlem
lejongaddens avatar
Smeso, jag ska ställa sanningen rakt framför dig. Sedan är det du med egen vilja att försöka förstå sanningen.

Oförmåga till att relatera till sanningen är för dessa som öppnat vägen till att det är tillåtet att ljuga. Öppnas denna dörr allt för ofta bli det tillslut svårt att skilja på vad som är verkligt och vad som är på låtsas. Ett önsketänkande skapas som bli till verklighet, med tänkandet "det är ju bara att tänka att det är sant och hålla hårt vid det". Tro att alla fungera på samma sätt som du och värsta utfall som kan uppstå enligt dig är att individen bli tveksam, som i sin tur gör dig till segrare i den undre världen.

Oförmåga att förstå att sanningen har alltid rätt. En som ljuger ha svårt för att skilja på vad som är sant och falskt. Den som lärt sig ljuga offra sitt eget liv för att fortsätta sitt liv i förnekelse.
Citera
2021-05-03, 17:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Smeso, jag ska ställa sanningen rakt framför dig.

Ja, tack. Visa att du kan det, i stället för att bara komma med plattityder.
Citera
2021-05-03, 17:51
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Det verkar som att du förnekar att troende kan förändras till icke-troende. Har du belägg på att det är så?
2. Ha dock klart för dig att du inte på något sätt lurar Gud genom detta okristna spel mellan dig och Svk.
1. Ja och nej, troende är per definition inte baserat på vetenskap och därmed en starkare känsla hos individen. Tror du på spöken och onda andar också? Har dessa bevisats av vetenskapen? Ändå tror folk på det. Det finns dock undantag där troende kommer till insikt när hjärnan kopplas in...
2. Jag bryr mig inte om huruvida jag lurar Gud eller inte eftersom min uppfattning är att Gud inte finns och därmed inte kan luras.
Citera
2021-05-04, 10:15
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan han inte? Är han inte allsmäktig?

Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen.

Du ser alltså att Herren har lagt en lögnens ande i munnen på de här profeterna, för han har i själva verket beslutat raka motsatsen till vad de säger!

Är inte det likvärdigt med lögn?

Nej det är bara en vaneföreställning om händelseförloppet baserat på micro analys och trolöshet.
Citera
2021-05-04, 11:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Nej det är bara en vaneföreställning om händelseförloppet baserat på micro analys och trolöshet.
Men Gud ändrade med avsikt så att personerna drabbade blev vilseledda. Är inte det likvärdigt med att ljuga? Att antingen med ord eller.. Andekraft, mirakel, trollkonster, magi, vad man nu vill kalla Guds påverkan, göra så att någon ser osanning.
Citera
2021-05-04, 16:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men Gud ändrade med avsikt så att personerna drabbade blev vilseledda. Är inte det likvärdigt med att ljuga? Att antingen med ord eller.. Andekraft, mirakel, trollkonster, magi, vad man nu vill kalla Guds påverkan, göra så att någon ser osanning.

Bra fråga, är det att ljuga att avsiktligt tvinga någon annan att ljuga?
Citera
2021-05-04, 17:35
Medlem
Caloviuss avatar
Drygt trettio inlägg till 10 000.
Om tråden så växer till 100 000 inlägg blir det ingen skillnad.
Det eviga gudsordet står kvar orubbligt.
Ords 30:5-6:
Allt Guds ord är rent från slagg,
han är en sköld för dem
som tar sin tillflykt till honom.
Lägg ingenting till hans ord,
så att han beslår dig med lögn.
Citera
2021-05-04, 18:22
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Gud gjorde så att du och Smeso inte kunde se höra eller förstå någonting.

Det gör inte honom till en lögnare eller att vilseleder människor på fel väg.

Ifall du bara läste endast en rad ur det heliga levande ordet med kraft i sig.
Citera
2021-05-05, 10:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud gjorde så att du och Smeso inte kunde se höra eller förstå någonting.
Han har inte gjort någonting. Han har aldrig gjort det. Det finns människor som påstår att han har det, men det är så långt det sträcker sig.

Citat:
Det gör inte honom till en lögnare eller att vilseleder människor på fel väg.
Eftersom du lagt till "på fel väg" på slutet låter det som att du erkänner att han vilseleder människor. Är inte det att ljuga?

Citat:
Ifall du bara läste endast en rad ur det heliga levande ordet med kraft i sig.
Det finns ingenting heligt eller kraftfullt i Bibeln annat än övervärderingen troende ger den.
När ska någon av er demonstrera att det är Guds ord på riktigt och inte påhittade berättelser?
Citera
2021-05-05, 13:20
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Han har inte gjort någonting. Han har aldrig gjort det. Det finns människor som påstår att han har det, men det är så långt det sträcker sig.

Eftersom du lagt till "på fel väg" på slutet låter det som att du erkänner att han vilseleder människor. Är inte det att ljuga?

Det finns ingenting heligt eller kraftfullt i Bibeln annat än övervärderingen troende ger den.
När ska någon av er demonstrera att det är Guds ord på riktigt och inte påhittade berättelser?

Allt du gör är att ljuger, det är inte ens roligt längre.

Varenda ord och mening du skriver är ett hån och attack på Gud.

Du är verkligen dåre som dom skriver om i bibeln, borde läsa om er själv.
Citera
2021-05-06, 11:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt du gör är att ljuger, det är inte ens roligt längre.
Vad har jag ljugit om? Ett exempel skulle vara bra.

Citat:
Varenda ord och mening du skriver är ett hån och attack på Gud.
På vem?

Citat:
Du är verkligen dåre som dom skriver om i bibeln, borde läsa om er själv.
Trots dina upprepade personattacker så fortsätter jag vara saklig. Jag tycker det borde förklara ett och annat för dig om din ställning gentemot sanning och ärlighet. Du är osäker och svag verkar det som.
1. Du svarar sällan på direkta frågor. Kan förmodligen inte.
2. Du utmålar mig som en dåre för att avfärda mina argument istället för att betänka det jag skriver.
Därför säger jag att du verkar osäker och svag. Inte för att förminska dig för att slippa bemöta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in