Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Betydelsen/tolkningen som man tillskriver av fakta är väl aldrig fakta?
Som jag sagt hela tiden, om du kommer ihåg, att min tro baseras på fakta, du frågade vilka fakta, och jag gav dig dessa fakta.
Himlen är blå, alltså tror jag på Gud.
Människor beter sig som människor, alltså tror jag på Gud.
Jag tycker inte det är faktabaserat då. Jag ser inte kopplingen.
Citat:
Evolutionsteorin baseras också på fakta, alltså är evolutionsteorin också en tillskrivelse av betydelsen av fakta, men är inte fakta i sig själv.
Ja. En förklaringsmodell. Inte fakta i sig.
Citat:
Men du tycker alltså att det inte är anmärkningsvärt att dom flesta som påstår sig följa bibeln gör det inte?
Inte det minsta. Hur många sekter och avarter finns det av kristendomen? Hur många skulle påstå att de andra inte följer Bibeln så som de ser det? Så gott som samtliga skulle jag gissa.
Citat:
Det är det som gör profetian om att: "många skulle kalla Jesus för Herre, men Jesus bekänner dom inte" anmärkningsvärd.
Det är ju sant för varenda religion människan haft. Det kommer finnas sekter som gör eller lär saker som andra sekter säger är emot läran. Skulle det verkligen vara så anmärkningsvärt?
Citat:
Sedan är det inte bara detta, utan även t.ex. profetian om antikrister, ett stort avfall från sann kristendom, och mycket annat.
Jag har ärligt talat aldrig läst en förutsägelse i en religiös text som fick mig att reagera med "herre gud, hur kunde han veta det!?".
Det är alltid "människa kommer att strida med människa och länder kommer att falla. Det kommer finnas falska predikanter som säger sig besitta sanningen och folket kommer vända sig från det vi anser vara godhet."
No shit!? När har det inte varit så? Var det inte så när boken skrevs? Var det inte så omedelbart efteråt? Är det inte så nu? Kommer det inte vara sant om tusen år också?