Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Baserat på vad? Vilka fiender skulle kunna besegra Israel även utan USAs hjälp? Speciellt med tanke på att Israels grannar sammanlagt får mer vapen av USA än vad Israel får.
Du skojar med mig. Utan USA:s officiella stöd och alla privata initiativ därifrån hade Israel inte haft en chans att överleva.
Nu för att klargöra min hållning här. Jag ser helst att Netanyahu försvinner. Det är enda vägen framåt för Israel Netanyahu har tappat stöd från flera uppbackare har snart bara de mest extrema religiösa politikerna bakom sig. Observera att jag inte talar om röster här utan politiska samarbetspartners. De mest extrema i Israel bedriver något som inte är annat än en djup apartheidpolitik och ser etnisk rensning som en väg framåt. Deras väljare som ofta är djupt religiösa män springer omkring bland de heliga platserna i Betlehem med t-shirts med det tredje templet som tryck.
Man får tycka vad man vill om palestinierna men att de skulle agera utan provokation är ren och skär propaganda och många av dem är dessutom kristna framförallt de i Betlehem.
Den enda möjliga vägen framåt för Israel är alltså att man gör sig av med Netanyahu och låser upp det politiska läget där även inrikespolitiken befinner sig i limbo.
Hamas är Netanyahus bästa bundsförvanter och han vill nog inte ha någon positiv utveckling igång för Palestina då hela hans politiska raizon d'etre är kampen mot Israels verkliga och fiktiva fiender.