2021-05-12, 14:20
Medlem
HAARPs avatar
Huvudanledningen till att våldet eskalerade nu verkar vara rätten till fastigheter i östra Jerusalem.
Palestinska familjer som bott där i över 60år riskerar att vräkas. Judiska bosättare kräver rätt till marken genom en särskild lag där de kan göra anspråk på fastigheter som de ägt före kriget 1948.

Israels utrikesdepartement försöker lugna omvärlden med att det bara är "en fastighetsdispyt mellan privata parter".

Någon motsvarande lag för palestinska familjer som förlorade sina hem i samma krig existerar inte.
Citera
2021-05-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta är en ren och skär lögn. De tillämpar såkallad "Roof knocking" på den specifika byggnaden som kommer att bombas. Varför ljuger du för?
Se roof knocking ovan. Jag är verkligen inte upprörd, förstår itne var du får det ifrån. Menar du att Israel medvetet dödar civila?

Jag förstår att israel säger att dom varnar civila genom just "roof knocking" som du säger. Vad jag frågar är har du något belägg på att dom verkligen gör det förutom det som israeliska regeringen säger.

Dessutom tycker jag att det är väldigt märkligt att Palestinier gömmer sina vapen i flervåningshus. Det rör sig om flera 100 tals raketer som väger flera 100kgs är inte särskilt praktiskt att bevara dom på 13e våningen direkt. Vi ser själva i deras videon att dom har sina vapen i tunnlar under mark.
Senast redigerad av robiniskogen 2021-05-12 kl. 14:26.
Citera
2021-05-12, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Jag förstår att israel säger att dom varnar civila genom just "roof knocking" som du säger. Vad jag frågar är har du något belägg på att dom verkligen gör det förutom det som israeliska regeringen säger.

Dessutom tycker jag att det är väldigt märkligt att Palestinier gömmer sina vapen i flervåningshus. Det rör sig om flera 100 tals raketer som väger flera 100kgs var inte särskilt praktiskt att bevara dom på 13e våningen direkt. Vi ser själva i deras videon att dom har sina vapen i tunnlar under mark.

När jag länkar artiklar för detta så ignorerar det och säger att jag ljuger. Vad vill du att jag ska göra, åka ner dit och bekräfta själv? Räcker inte flera oberoende rapporter om detta?

Det är inte alla märkligt, utan en medveten taktik. De offrar civila för att skapa en global opinion emot Israel. Hamas är helt och hållet emot en tvåstatslösning och de vet att de inte kan utplåna Israel själva. Därför försöker de, men dylik propaganda som jag pratat om, påverka omvärlden och nyttiga idioter som dig att vara emot Israel. Det är gansk tragiskt allting. Och det mest tragiska är att ni nyttiga idioter tror att ni hjälper civila palestinier när ni stödjer Hamas. Hamas främsta verktyg är att offra civila för att skapa opinion.

Du har skrivit flertal inlägg, men inte ett enda negativt ord om Hamas. Sympatiserar du med terroristgrupp?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-05-12 kl. 14:33.
Citera
2021-05-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Huvudanledningen till att våldet eskalerade nu verkar vara rätten till fastigheter i östra Jerusalem.
Palestinska familjer som bott där i över 60år riskerar att vräkas. Judiska bosättare kräver rätt till marken genom en särskild lag där de kan göra anspråk på fastigheter som de ägt före kriget 1948.

Israels utrikesdepartement försöker lugna omvärlden med att det bara är "en fastighetsdispyt mellan privata parter".

Någon motsvarande lag för palestinska familjer som förlorade sina hem i samma krig existerar inte.

att israeliska fundamentalister och polis attackerade Al-Aqsa mosken när Palestinier firade Ramadan hjälpte inte heller.
Citera
2021-05-12, 14:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Baserat på vad? Vilka fiender skulle kunna besegra Israel även utan USAs hjälp? Speciellt med tanke på att Israels grannar sammanlagt får mer vapen av USA än vad Israel får.
Du skojar med mig. Utan USA:s officiella stöd och alla privata initiativ därifrån hade Israel inte haft en chans att överleva.

Nu för att klargöra min hållning här. Jag ser helst att Netanyahu försvinner. Det är enda vägen framåt för Israel Netanyahu har tappat stöd från flera uppbackare har snart bara de mest extrema religiösa politikerna bakom sig. Observera att jag inte talar om röster här utan politiska samarbetspartners. De mest extrema i Israel bedriver något som inte är annat än en djup apartheidpolitik och ser etnisk rensning som en väg framåt. Deras väljare som ofta är djupt religiösa män springer omkring bland de heliga platserna i Betlehem med t-shirts med det tredje templet som tryck.

Man får tycka vad man vill om palestinierna men att de skulle agera utan provokation är ren och skär propaganda och många av dem är dessutom kristna framförallt de i Betlehem.

Den enda möjliga vägen framåt för Israel är alltså att man gör sig av med Netanyahu och låser upp det politiska läget där även inrikespolitiken befinner sig i limbo.

Hamas är Netanyahus bästa bundsförvanter och han vill nog inte ha någon positiv utveckling igång för Palestina då hela hans politiska raizon d'etre är kampen mot Israels verkliga och fiktiva fiender.
Senast redigerad av arbetet 2021-05-12 kl. 14:40.
Citera
2021-05-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Man dödar inte barn för att de skanderar slagord mot en nation som ockuperat deras land. You just dont. Tur du har noll mandat i livet.

det kan du inte vara säker på ^^
Citera
2021-05-12, 14:34
Medlem
Citat:
När jag länkar artiklar för detta så ignorerar det och säger att jag ljuger. Vad vill du att jag ska göra, åka ner dit och bekräfta själv? Räcker inte flera oberoende rapporter om detta?

Det är inte alla märkligt, utan en medveten taktik. De offrar civila för att skapa en global opinion emot Israel. Hamas är helt och hållet emot en tvåstatslösning och de vet att de inte kan utplåna Israel själva. Därför försöker de, men dylik propaganda som jag pratat om, påverka omvärlden och nyttiga idioter som dig att vara emot Israel. Det är gansk tragiskt allting.

Du har skrivit flertal inlägg, men inte ett enda negativt ord om Hamas. Sympatiserar du med terroristgrupp?

Jag tror inte du förstår min fråga, så jag frågar igen. Har du något belägg på att israel varnar civila innan dom bombar ett civilt mål? Jag förstår att israeliska regeringen säger att dom gör det men vi båda vet att det är ingen opartisk källa.
Citera
2021-05-12, 14:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Detta är en ren och skär lögn. De tillämpar såkallad "Roof knocking" på den specifika byggnaden som kommer att bombas. Varför ljuger du för?

Se roof knocking ovan. Jag är verkligen inte upprörd, förstår itne var du får det ifrån. Menar du att Israel medvetet dödar civila?
Självklart mördar IDF medvetet civila. Det finns ingenting som är en "surgical strike" gällande flygangrepp eller missiler. Det är liksom inte bara ett rum i en lägenhet man träffar. Civila dör, och det vet man om. Allt annat är hasbara, vilket IDF är världsmästare i.

Text messages and phone calls add psychological aspect to warfare in Gaza
Citat:
There is also a mistrust of Israel's phone calls, some of which are recorded and some of which are live, warning people they have just minutes to evacuate before they bomb the house.

Hamdi Shakura, a human rights lawyer at the Palestinian Human Rights Centre in Gaza says despite the hundreds of phone calls to families warning their house is about to be blown up, only 37 have been destroyed.

Many families have left their homes to stay with friends and relatives.

"Who can tell where the next hit will be," says Shakura. "Who can advise people not to take the threats seriously, it's psychological war fare but it's real."

https://www.theguardian.com/world/2009/jan/03/israelandthepalestinians-middleeast
Citera
2021-05-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du skojar med mig. Utan USA:s officiella stöd och alla privata initiativ därifrån hade Israel inte haft en chans att överleva.

Nu för att klargöra min hållning här. Jag ser helst att Netanyahu försvinner. Det är enda vägen framåt för Israel Netanyahu har tappat stöd från flera uppbackare har snart bara de mest extrema religiösa politikerna. Observera att jag inte talar om röster här utan politiska samarbetspartners. De mest extrema i Israel bedriver något som inte är annat än en djup apartheidpolitik och ser etnisk rensning som en väg framåt. Deras väljare som ofta är djupt religiösa män springer omkring bland de heliga platserna i Betlehem med t-shirts med det tredje templet som tryck.

Man får tycka vad man vill om palestinierna men att de skulle agera utan provokation är ren och skär propaganda och många av dem är dessutom kristna framförallt de i Betlehem.

Den enda möjliga vägen framåt för Israel är alltså att man gör sig av med Netanyahu och låser upp det politiska läget där även inrikespolitiken befinner sig i limbo.

Hamas är Netanyahus bästa bundsförvanter och han vill nog inte ha någon positiv utveckling igång för Palestina då hela hans politiska raizon d'etre är kampen mot Israels verkliga och fiktiva fiender.

ända vägen framåt för israel? vet du ens vilken situation israel ligger vid? Dom är allierad med en supermakt, dom har kärnvapen och en av dom mest högteknologiska försvars industrier samt dom är bäst i världen på att vacinera sin befolkning + deras befolkning är extremt duktiga och disciplinerade på att ta hand om varandra och sig själva.

och deras grannar minus terrorist grupper vill inte ha något med dom att göra. tråkigt att liv går åt spillo men tycker israel ska öka tempot med sin plan att få bort alla terrorister och deras supporters.
Citera
2021-05-12, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Självklart mördar IDF medvetet civila. Det finns ingenting som är en "surgical strike" gällande flygangrepp eller missiler. Det är liksom inte bara ett rum i en lägenhet man träffar. Civila dör, och det vet man om. Allt annat är hasbara, vilket IDF är världsmästare i.

https://www.theguardian.com/world/2009/jan/03/israelandthepalestinians-middleeast

Så problemet är att Israel ibland INTE bombar de husen som varnas? Det är väl bara bra?
Citera
2021-05-12, 14:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ni är så jävla löjliga och förutsägbara. Ni väljer lag i en utländskt konflikt baserat på var ni står politiskt i svensk politik. Inget annat beror ert ställningstagande på. Sedan försvarar ni ert lag som om det vore en jävla fotbollsmatch. Patetiskt.

Har det aldrig slagit er att båda sidor kan vara idioter? Eller att kanske inte alla på någon av sidorna är idioter?
Citera
2021-05-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

självklart mördar hamas terrorister civila och israel befolkning genom att skicka raketer över sin gräns... vad ska israel göra åt saken? förhoppningvis så väljer israel i slutändan att gå in och permanent göra upp om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in