2021-05-10, 11:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Jag kommer investera i Tesla Inc imorgon. Har kollat "net income" här: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-income. Det har varit en ökning sen september 2019 tills nu. Därefter så har värdet på aktierna stigit 1380.96% på 2 års tid. Länk: Yahoo Finance Tesla - 2 års tid.

Verkar vara bra fart och ökning i företaget Tesla Inc!

Hur tänker du kring förhållandet omsättning/börskurs respektive net income/börskurs? D.v.s att Tesla är, minst sagt, enormt högt värderat i förhållande till både omsättning och vinst?

Och hur tänker du kring att man inte egentligen tjänar några pengar på att bygga bilar, utan på skattekrediter, utsläppsrätter (där man nu tappat en mycket stor kund, vilket lär fortsätta när traditionella tillverkare nu snabbt ökar sin andel elbilar) och nu senast, på Bitcoin?
Citera
2021-05-10, 11:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ooops. Teslas autostyrning var inte så lysande

https://www.vibilagare.se/nyheter/waymo-bast-pa-sjalvkorande-bilar-tesla-overlagset-samst

Ja, det är i det närmaste ett bedrägeri. I juni 2016 sa Musk:

Citat:
"I really would consider autonomous driving to be basically a solved problem," Musk said. "I think we're basically less than two years away from complete autonomy."

Dessa, och liknande, påståenden har gjort att Tesla i många, många år tagit rejält betalt för deras FSD. Tidigare i år påstod Musk att man skulle nå level 5 under 2021.

När Tesla sedan fick förklara sig för DMV förklarade Tesla att man bara är på level 2:

Citat:
Tesla is at Level 2 currently.

https://arstechnica.com/cars/2021/05/tesla-autopilot-director-contradicts-musks-self-driving-timeline/

Musk har alltså, minst sagt, slirat på sanningen kring FSD i över fem år. Riktigt FSD har alltid varit "nästan klart", när det nu i själva verket är tydligt att Tesla ligger långt, långt bakom de som är bäst på självkörande bilar. Folk har också samtidigt köpt till FSD-paketet till sina Teslor för dyra pengar, baserat på vad Musk säger..
Citera
2021-05-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur tänker du kring förhållandet omsättning/börskurs respektive net income/börskurs? D.v.s att Tesla är, minst sagt, enormt högt värderat i förhållande till både omsättning och vinst?

Och hur tänker du kring att man inte egentligen tjänar några pengar på att bygga bilar, utan på skattekrediter, utsläppsrätter (där man nu tappat en mycket stor kund, vilket lär fortsätta när traditionella tillverkare nu snabbt ökar sin andel elbilar) och nu senast, på Bitcoin?
Tror inte företaget är högt värderat eftersom deras vinster (net income) ökar fint uppåt. Dessutom har folk från USA alltid gjort avancerad teknik som imponerar, åtminstone sedan 1900-talet. Folk gillar landet och produkterna, särskilt när det kommer till IT tror jag och det kommer inte ändras.
Citera
2021-05-10, 22:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Tror inte företaget är högt värderat eftersom deras vinster (net income) ökar fint uppåt. Dessutom har folk från USA alltid gjort avancerad teknik som imponerar, åtminstone sedan 1900-talet. Folk gillar landet och produkterna, särskilt när det kommer till IT tror jag och det kommer inte ändras.

Klockren analys. Och om du jämför med andra biltillverkare som säljer eftertraktade bilar, t.ex. Ferrari, hur står sig Teslas värdering? Speciellt om man väger in vinstmarginalen per såld bil i ekvationen?

Nä jag skojar förstås, det var en otroligt grund och dålig analys. Att folk, enligt dig, gillar USA och amerikanska produkter (gäller detta även bilar?) har kanske inte extremt stark koppling till värdet på Tesla som företag.
Att deras vinster ökar stabilt över lång tid (2 år) är inte heller ett särskilt bra argument för att vilken värdering som helst aldrig kan vara för hög.
Citera
2021-05-11, 07:02
Medlem
Citat:

Du förstår väl att marknaden redan räknad med att Teslas vinster ökar i framtiden? Det är ju därför aktien kostar vad den gör idag och har ett P/E +1000
Citera
2021-05-11, 09:53
Medlem
wwrs avatar
Dödsolyckan i Houston inträffade 17 april. Till en början gjordes det ganska mycket väsen av den i media. Men sedan blev det tyst ganska tvärt. Förmodligen hade föraren manipulerat systemet och Teslas anseende behöver inte påverkas. (Någonstans såg jag t.o.m. att det såldes specialgjorda vikter för att manipulera ratten/systemet.) Snarare kan olyckan fungera som en slags positiv marknadsföring om det är så att bilens oerhörda acceleration bidragit till att överrumpla föraren.

Men med så mycket utredning på gång borde det komma en del preliminära uppgifter snart.
Senast redigerad av wwr 2021-05-11 kl. 09:56.
Citera
2021-05-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
Du förstår väl att marknaden redan räknad med att Teslas vinster ökar i framtiden? Det är ju därför aktien kostar vad den gör idag och har ett P/E +1000
Tesla ska sälja 10 miljoner bilar om året med samma vinstmarginal som Ferrari, det är typ vad som är inprisat i dagens kurs...

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-tells-regulator-that-full-self-driving-cars-may-not-be-achieved-by-year-2021-05-07/

Medans Elon Musk springer runt och insinuerar att bilarna ska vara självkörande inom kort (de senaste 5 åren) hörs det mer nyktra röster från företaget som erkänner att bilarna som bäst är Level 2 på en 5 gradig skala och att det troligtvis kommer dröja ett bra tag innan dom kör själva.

https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-illegal-use-chp-investigation/

Samtidigt blir det mer och mer press från myndigheter på Teslas försökskaninprojekt där man slänger ut outbildade unga youtoubers på vägarna med en beta version av självkörningsmjukvara som egentligen borde kräva en förberedande utbildning samt mycket höga krav på uppmärksamhet från förarna, som istället är mer fokuserade på att berätta för kameran hur bra systemet är och kör någon sorts cherrypicking i vad som ska visas för allmänheten.
Citera
2021-05-11, 11:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Så bolag från USA med växande vinst förtjänar alla P/E över 1 000? Magisk analys. Särskilt då Teslas kärnverksamhet (d.v.s att bygga och sälja bilar) inte tjänar några pengar. Amerikanska bilar har väl dessutom tvärtom ett riktigt dåligt rykte i resten av världen.
Citera
2021-05-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Så bolag från USA med växande vinst förtjänar alla P/E över 1 000? Magisk analys. Särskilt då Teslas kärnverksamhet (d.v.s att bygga och sälja bilar) inte tjänar några pengar. Amerikanska bilar har väl dessutom tvärtom ett riktigt dåligt rykte i resten av världen.
Jag har aldrig lärt mig sådant med P/E tal så att jag minns vad det betyder. Tesla model 3 har hamnat i Euro NCAPs "bäst i klassen" året 2019: https://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaerkelser/baest-i-klassen/2019/. Det innebär ett bra rykte som Tesla modell 3 har nu.
Citera
2021-05-11, 14:49
Medlem
- 7,73 % pre market. Trycker ni på köp 15:30?
Citera
2021-05-11, 14:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag har aldrig lärt mig sådant med P/E tal så att jag minns vad det betyder. Tesla model 3 har hamnat i Euro NCAPs "bäst i klassen" året 2019: https://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaerkelser/baest-i-klassen/2019/. Det innebär ett bra rykte som Tesla modell 3 har nu.

Ett råd i all välmening - köp passiva, billiga, indexfonder. Kanske en tredjedel var på USA, Sverige och Global.
Citera
2021-05-11, 14:55
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
- 7,73 % pre market. Trycker ni på köp 15:30?
Absolut! Under $600 är väldigt attraktivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in