2021-05-11, 00:29
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampadusaaa
Lag Nord sade väl dock att Wrenkler inte ville åka hem för att de annars hade skickat hem Alex i örådet. Inte för att jag har mycket övers för Lag Nord men det låter rimligt.

Att produktionen tjatar på en att stanna innebär inte att man inte får lämna. Om du har bestämt dig att åka hem kan produktionen givetvis inte göra någonting.

Tror du att de kan hålla kvar en som en fånge där för att man har skrivit på ett kontrakt?

Läs om det jag skrev, så ser du att jag skrev exakt samma sak som du.
2021-05-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shorkulag
Utmärkt inlägg, håller helt med om allt! Framförallt när det gäller juryn. Jag tror även att det skulle bli en enorm förbättring att ha tre lag istället för två, av anledningarna du nämner.

Något annat som jag tror hämmar produktionen extremt mycket är att ha 5 avsnitt i veckan. Det tvingar fram mycket mer små tävlingar och andra små ointressanta moment från produktionens håll. Att ha ett längre avsnitt på söndagar ger en mycket mer sammanhållen produkt, skulle hemskt gärna se det igen. Som peterZiipen skrev tidigare, kolla in avsnitten under Paulo Robertos tid. De var mycket bättre än jag mindes dem, och jag tror det till stor del beror på att de inte tvingar in en massa extramaterial.

Ja jag håller helt med om det du säger med. Är väl pga ekonomin, att produktionen är dyr och att de sprider ut innehållet för att få xxxx antal views per dag som blir fler än en stor dag. Det gör ju kvaliten på programmet klart sämre. Dock tror jag många skiter i att följa programmet då det helt enkelt är för mycket och att det skulle få en större tittarsiffra om det var bara en gång i veckan... Fast lägre totalt dock.. Kanske kunde samköra med Norge. Det är ju också mycket produktplacering i det amerikanska programmet. Dvs pristävlingarna kan vara mackor från starbucks, en bil från Skoda osv. Detta är ju säkert något som skulle störa många dock även om det inte gör mig något personligen.
2021-05-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Minns också detta från hans bok. Det är nog inte alls så lätt att lämna som man tror. Fått känslan av att produktionen och de högsta hönsen är rejält motsträviga. Robinson är trots allt en stor produktion med mycket pengar inblandat, deltagarna kan inte bara lämna hur som helst.

Det är klart att de är motsträviga och tjatar på en. De kanske till och med hittar på saker om att man måste stanna och så vidare.

Faktum är dock att deltagarna får lämna precis hur som helst. Speciellt i en sådan här tävling som är så fysiskt och psykiskt påfrestande kan de ju inte hålla kvar någon som inte vill direkt.
2021-05-11, 00:35
Medlem
Citat:
Läs om det jag skrev, så ser du att jag skrev exakt samma sak som du.

Okej, vad bra. Då är vi överens.
2021-05-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Hon förstörde ju för sin egen man. Och har därmed skämt ut honom inför hela Sverige.

Du tycker inte att Alex, en vuxen man, har ett eget ansvar i detta? Han lämnade ut sin frus nr. Sedan att hon swishar till främlingar, är en annan sak.
2021-05-11, 00:47
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampadusaaa
Okej, vad bra. Då är vi överens.

Fast samtidigt:
Ponera att du är med i Robinson. Du upplever att ingen vill dig väl, varken dina lagkamrater eller filmteamet. Men efter att ha samlat tillräckligt med mod bestämmer du dig för att berätta för en utav kameramännen att du vill åka hem. Efter mycket om och men lovar han att föra din önskan vidare. Nästa dag anländer en rätt så irriterad projektledare till stranden. Det är projektledaren som bestämmer över alla. Högst upp i näringskedjan - alfan. Hen talar om för dig på ett otrolig övertygande sätt att du kan bara åka hem genom att bli utröstad eller genom läkarnas godkännande.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan tänka mig att man känner sig ganska liten och inte vågar stå upp för sig själv i en situation som denna. Tror det är väldigt lätt att tänka "jaja, jag kan väl åka ut i örådet istället". Så frågan är - får man verkligen åka hem när man vill? Kanske, kanske inte...
2021-05-11, 00:47
Medlem
Citat:
Lyssna på Klas bok så får du en annan uppfattning. Givetvis är det inget tvång - men produktionen är som sagt otroligt motsträvig och det kommer säkert bli många jobbiga möten med irriterade/arga projektledare innan man får lämna.

Du har ju to.m. ett exempel från årets säsong. Tog över en vecka innan Wrenkler fick lämna, han hade pratat med produktionen länge. Det var först när han började prata om att lägga sig i tävlingar som de började lyssna på honom.

Och detta får mig att tänka på C*rl H*milton för någon säsong sedan. Han var illa omtyckt av sin grupp som han började sabotera för. Måste vara psykiskt påfrestande att befinna sig i en sån miljö och han började väl också prata om att lägga sig i tävlingar, tror jag PLUS att han började kräva mer pengar av produktionen. Kanske är det ett tredje alternativ att göra så om man lessnat och vill få åka hem? För jag misstänker att han vantrivdes och ville ut från kontraktet därav hans påhitt och "ultimatum" till produktionen. Han gav upp redan efter första ö-rådet när hans kompis röstades ut.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-05-11 kl. 01:14.
2021-05-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Det är mycket mer sannolikt att han är första generationens invandrare med tanke på hans ålder.

Jag är själv andra generationens invandrare, så skippa skitsnack om rasism och sån skit!

Jag pratar inte om rasism! Jag är själv född i ett annat land.
2021-05-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ola-hammastrom
"Kinna Karlsson plågades av panikångest och kissade blod.

Ändå tvingades hon att stanna kvar i "Robinson" och Paolo Roberto skällde ut henne efter noter - den akuta läkarhjälpen till trots.

- Det är klart man får panik när man inte får åka hem, säger hon."

Tvinga är kanske att ta i men det verkar vara svårt iallafall, länk till artikeln : https://www.expressen.se/noje/tv/hon-kissade-blod-men-tvingades-kvar-i-robinson-9/

Fy fasen. Sök aldrig till Robinson är mitt råd. De verkar vara otroligt hårda mot deltagare. Jag förstår att avhopp rubbar deras planer men jag vet inte... för samtidigt så borde man bli lite mjukare behandlad om man verkligen vantrivs och vill åka hem. Om det nu är pga svälten, hygienen, skador eller det sociala.

Jag blir lite nyfiken på hur mycket de fått i arvode och om summan varierade mellan deltagarna som det verkade göra under en annan säsong.

Det året Klas vann var det en kvinna som lämnade av egen vilja ganska lätt (?) som det verkade. Hon hade tydligen stor hemlängtan, men skumt att hon fick lämna av det skälet då eller så var det mer bakom kulisserna bakom det avhoppet.

Citat:
Ursprungligen postat av ola-hammastrom
Gillar inte Ludde eller hans spelstil men jag kan förstå hur han måste ha känt sig OM han själv de facto aldrig åt utav den där köpta maten. Man är själv hungrig och så ser man andra käka, speciellt Alex som han verkligen ogillade. Han måste ha varit förbannad. Vad han kunde ha gjort dock är att han joinat dem och också käkat. Han hade flera val iaf.
Men det kan vara som du säger att produktionen kanske vara rädda för att han skulle avslöja allt i media och då fick de kalla fötter. Ludde är underhållande, men jag tycker att T-S och Alex var minst lika underhållande ur produktionens synvinkel.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2021-05-11 kl. 01:15.
2021-05-11, 00:59
Medlem
TheGhostLords avatar
Har läst ikapp lite i tråden och tänkte svara på två frågor som ställts:

Vad är hela storyn bakom Alex, TS och Elias fusk? Wrenkler la ut en video på youtube idag där han ringer Alex och Alex berättar hur det gick till och varför de fuskade. Han berättar bland annat att de hade en 200 meter strand (på fastlandet nära lokalbefolkningen) att röra sig på i Gränslandet. De fick inte leta efter mat utanför området, såsom blåbär eller jordgubbar, och fick inte heller fiska, göra fällor osv. Utan mat kunde man vinna eller få av Anders. (Whut?)

Kan man hålla kvar de tävlande som fångar även fast de har ångrat sig och vill hem?
Som jag förstår det så JA.
Precis som många andra så har även jag tittat på Robinson under Paolo Robertos år, och minns att det var ca 1-2 som valde att lämna varje säsong. De stack med båt eller helikoper, krävdes inget öråd eller läkare. De sa bara 'jag har bestämt mig för att lämna' och så blev det lite svår stämning, folk blev ledsna, men inge mer med det, en vecka senare var de glömda.
Under Anders tid som programledare kan jag dock inte minnas att någon har lämnad frivilligt? Kan ha glömt, men minns bara att folk fått lämna pga läkare. Till exempel Nick med sin tropiska infektion-grej, och Lovisa det här året.
I en annan av Wrenklers videos berättar han hur produktionen höll honom fast på ön likt en fånge, att han blev tvingad att stanna trots att han mådde psykiskt dåligt och ville lämna, och krävde att se kontraktet.

Ibland undrar jag varför inte produktionen ingriper mer när lite mer grövre saker händer på stränderna, till exempel hård mobbning. Ska ju ha varit någon form av sex-orgie i flera konstellationer på stränderna förra året, inte för att vi fick se det men you get the point. Undrar om det är tillåtet att göra ALLT på de här stränderna? Eller vad skulle krävas för att produktionen skulle ingripa? En fist fight? Tydligen visste de om att Alex och co ätit köttbullar i skogen men lät de gå med en varning.

Robinson har alltid varit och är fortfarande mitt favoritprogram, men tycker att det hela blir slarvigt. Att inte tillåta deltagarna faktiskt jaga eller leta mat, mycket är uppgjort, de puttar tillbaka "spännande karaktärer" i spelet igen fast de redan röstats ut, lägger orden i munnen på deltagarna. Gillar INTE att de placerar trötta, uttråkade, svältande människor så nära civilisation och mat. Jag hade då inte klarat av att motstå doften av grill från camping om jag svultit i veckor.
2021-05-11, 02:22
Medlem
Verkar som att första dagen för inspelningarna var den 22 juli förra året. Andreas fyller år i dagens avsnitt av Gränslandet.
Senast redigerad av Heymid 2021-05-11 kl. 02:33.
2021-05-11, 02:36
Medlem

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in