2021-05-10, 23:30
  #5641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Inte tvinga - men man har skrivit under ett kontrakt. Kontrakt måste fullföljas. Då kan man kanske inte bara säga "jag vill inte". Men om man blir utkastad så är det en annan femma. Kanske...

Snillen spekulerar... ... ...

Haha men snälla. Tror du man kan avtala om allt möjligt i Sverige? Givetvis kan inte Mastiff hålla kvar någon som inte vill vara kvar. Att detta ens är uppe för diskussion...

Det är ingen spekulation överhuvudtaget.
2021-05-10, 23:33
  #5642
Medlem
MrBubss avatar
Skönt om vi kan diskutera lite Robinson!

Vilka tror Ni mår dåligt av att se sig själva nu när programmet sänds?

Det som framkommit via Instagram och tidningar är ju bara gnäll på TV 4 och producenten och någon direkt avbön eller ånger från deltagarna har väl inte synts till...

Jag tror till exempel inte att Ludde och Johanna inser hur de uppfattas bland lite äldre människor, så de tycker säkert inte de sagt/gjort något kränkande eller upprörande. Sophia verkar ju vara av samma skrot och korn...

Vad tror Ni Andreas, Annki, Alex och övriga känner?
2021-05-10, 23:34
  #5643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Verkar rimligt, men hur fick man Wrenkler att stanna så länge? Om jag minns rätt, så sade man till honom att man bara kan åka ut i öråd, när han ville hem.

Wrenkler stannade för att han ville bli utröstad så att inte Alex skulle bli det.
2021-05-10, 23:37
  #5644
Medlem
ola-hammastroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampadusaaa
Om man vill avbryta Robinson är det ju bara att göra det. Tror du på riktigt att produktionen kan tvinga en kvar?
Jag tänkte samma sak men jag lyssnar nu på Klas Beyers bok om Robinson och där säger han att producenten hade sagt att "ni har skrivit på ett jävligt thigt kontrakt och tro inte att det finns en chans att ni får ge upp och lämna när ni vill, finns bara två sätt att lämna ön och det är via en läkares uttalande eller ett ö-råd"
Sen tror jag kanske att detta var lite av ett tomt hot, men det är inte konstigt om vissa tror att dom inte har nått val efter att ha hört det där.
2021-05-10, 23:41
  #5645
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Alex och Sofia påstås knappt ha pratat med varandra - och så plötsligt skaffar Alex fram pengar åt Sofia för att köpa mat. Vi kommer nog aldrig veta hela storyn.

Tror dem är ärliga med storyn:
Fokus låg hela tiden på att få personerna som bodde i huset 500m från stranden att köpa godis åt dem. De hade skrivit en lapp osv och satt på dörren eftersom ingen var hemma. Det var Alex plan.
Resten av äventyret var aldrig planerat. Det var en slump att de stötte på två personer i skogen som berättade om campingen, då såddes väl ett frö hos Elias och T-S.
2021-05-10, 23:42
  #5646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
* Hemliga immuniteter är ett roligt inslag när deltagarna förstår hur de ska användas. De bör även vara fysiska (i form av amulett eller liknande) så att deltagaren måste gömma dem för att inte bli upptäckt. Likaså att de kan gömmas på "farliga ställen" (menar du i bemärkelsen att bli upptäckt när man hittar dem). I "Survivor" är det en vanlig taktik att själv tillverka immuniteter för att lura andra att man har en sådan eller att hävda att någon annan har en.

Håller med om alla dina förslag, och skulle hellre se ditt program än det som går nu!

Intressant idé att man skulle kunna luras med en egentillverkad amulett. :-) Tänkte på det när Anders avslöjade att det fanns en eller flera hemliga immuniteter. Om du låg risigt till borde du tjäna på att hinta om att du hade den, för att folk inte skulle vilja riskera att slösa sina röster på dig.
2021-05-10, 23:45
  #5647
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ola-hammastrom
Jag tänkte samma sak men jag lyssnar nu på Klas Beyers bok om Robinson och där säger han att producenten hade sagt att "ni har skrivit på ett jävligt thigt kontrakt och tro inte att det finns en chans att ni får ge upp och lämna när ni vill, finns bara två sätt att lämna ön och det är via en läkares uttalande eller ett ö-råd"
Sen tror jag kanske att detta var lite av ett tomt hot, men det är inte konstigt om vissa tror att dom inte har nått val efter att ha hört det där.

Minns också detta från hans bok. Det är nog inte alls så lätt att lämna som man tror. Fått känslan av att produktionen och de högsta hönsen är rejält motsträviga. Robinson är trots allt en stor produktion med mycket pengar inblandat, deltagarna kan inte bara lämna hur som helst.
2021-05-10, 23:51
  #5648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Minns också detta från hans bok. Det är nog inte alls så lätt att lämna som man tror. Fått känslan av att produktionen och de högsta hönsen är rejält motsträviga. Robinson är trots allt en stor produktion med mycket pengar inblandat, deltagarna kan inte bara lämna hur som helst.
Det finns inget sätt att tvinga deltagarna kvar om de vill sluta. Jag kommer ihåg en säsong när Paolo Roberto var programledare så var det en tjej som valde att åka hem för att hon inbillade sig att hennes ben hade blivit för smala.
2021-05-10, 23:54
  #5649
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det finns inget sätt att tvinga deltagarna kvar om de vill sluta. Jag kommer ihåg en säsong när Paolo Roberto var programledare så var det en tjej som valde att åka hem för att hon inbillade sig att hennes ben hade blivit för smala.

Lyssna på Klas bok så får du en annan uppfattning. Givetvis är det inget tvång - men produktionen är som sagt otroligt motsträvig och det kommer säkert bli många jobbiga möten med irriterade/arga projektledare innan man får lämna.

Du har ju to.m. ett exempel från årets säsong. Tog över en vecka innan Wrenkler fick lämna, han hade pratat med produktionen länge. Det var först när han började prata om att lägga sig i tävlingar som de började lyssna på honom.
__________________
Senast redigerad av peterZiipen 2021-05-10 kl. 23:56.
2021-05-11, 00:02
  #5650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Efter att ha följt mycket Robinson och då främst från USA och Australien så skulle jag vilja göra dessa ändringar.

* Börja med tre lag, 6 per lag. Inget gränslandet, åker man ut är man ute. Anledningen till att jag vill ha tre lag är för att paktandet blir mer närgående från start. Det blir inga massiva pakter som bara röstar ut en i taget utan mer fragment av små grupper som måste sammarbeta i enstaka omröstningar där sedan kartan "ritas om" efter varje utröstad. En annan effekt när man bara är sex per lag är att de som är dåliga på tävlingar snabbt blir utröstade för att man inte ska hamna i öråd igen.

* Extra rösterna är skit, ska vara en röst per person. Kan dock köpa att någon får en extra röst vid något enstaka tillfälle, men då ska man förtjäna den på något vis. Just nu öser de bara belöningar och fördelar över deltagarna utan att de riskerar något, alla fördelar ska även ha någon baksida.

* Hemliga immuniteter är ett roligt inslag när deltagarna förstår hur de ska användas. De bör även vara fysiska (i form av amulett eller liknande) så att deltagaren måste gömma dem för att inte bli upptäckt. Likaså att de kan gömmas på "farliga ställen" (menar du i bemärkelsen att bli upptäckt när man hittar dem). I "Survivor" är det en vanlig taktik att själv tillverka immuniteter för att lura andra att man har en sådan eller att hävda att någon annan har en.

* Skippa maktens boning, är bara fånigt.

* Låt pristävlingarna bara belöna de som vinner, inget dela maten med gruppen. Gärna att man får åka iväg och välja 1-2 deltagare att följa med.

* Skippa svarta röster av utröstade deltagare. Denna är bara kontraproduktiv då det förhindrar att man röstar ut folk från sin egen pakt då de genast "hämnas". Har man åkt ut har man förlorat och är ute och ska inte påverka spelet mer.

* Juryn till final. Tidigare år har juryn fått rösta ut en person inför finalen. Detta är ju djupt orättvist mot den som faktiskt har besegrat de utröstade att åter igen riskera att de hämnas. De har förlorat, de är ute, är det en "ovärdig" som har kommit så långt borde de väl tagit tag i det innan. Det är trams att folk som åkt ut, förlorat, blivit utröstade ska få hämnas av ren bitterhet.

* Tydligare tävlingar. Saker ska gå sönder, trilla ner, tändas, släckas osv. Inte hålla en kniv ganska rakt ut så länge som möjigt. Hur svårt ska det vara att göra egentligen. Vill även se lite fler smärtsamma uthållighetstävlingar.

Med andra ord: Mer klara regler så att sin taktik och slughet har mer inverkan än massa twister. Hemliga immuniteter är dock en rolig krydda i spelet och skapar osäkerhet och dynamik.

Utmärkt inlägg, håller helt med om allt! Framförallt när det gäller juryn. Jag tror även att det skulle bli en enorm förbättring att ha tre lag istället för två, av anledningarna du nämner.

Något annat som jag tror hämmar produktionen extremt mycket är att ha 5 avsnitt i veckan. Det tvingar fram mycket mer små tävlingar och andra små ointressanta moment från produktionens håll. Att ha ett längre avsnitt på söndagar ger en mycket mer sammanhållen produkt, skulle hemskt gärna se det igen. Som peterZiipen skrev tidigare, kolla in avsnitten under Paulo Robertos tid. De var mycket bättre än jag mindes dem, och jag tror det till stor del beror på att de inte tvingar in en massa extramaterial.
2021-05-11, 00:08
  #5651
Medlem
ola-hammastroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det finns inget sätt att tvinga deltagarna kvar om de vill sluta. Jag kommer ihåg en säsong när Paolo Roberto var programledare så var det en tjej som valde att åka hem för att hon inbillade sig att hennes ben hade blivit för smala.
"Kinna Karlsson plågades av panikångest och kissade blod.

Ändå tvingades hon att stanna kvar i "Robinson" och Paolo Roberto skällde ut henne efter noter - den akuta läkarhjälpen till trots.

- Det är klart man får panik när man inte får åka hem, säger hon."

Tvinga är kanske att ta i men det verkar vara svårt iallafall, länk till artikeln : https://www.expressen.se/noje/tv/hon-kissade-blod-men-tvingades-kvar-i-robinson-9/
__________________
Senast redigerad av ola-hammastrom 2021-05-11 kl. 00:15.
2021-05-11, 00:27
  #5652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Lyssna på Klas bok så får du en annan uppfattning. Givetvis är det inget tvång - men produktionen är som sagt otroligt motsträvig och det kommer säkert bli många jobbiga möten med irriterade/arga projektledare innan man får lämna.

Du har ju to.m. ett exempel från årets säsong. Tog över en vecka innan Wrenkler fick lämna, han hade pratat med produktionen länge. Det var först när han började prata om att lägga sig i tävlingar som de började lyssna på honom.

Lag Nord sade väl dock att Wrenkler inte ville åka hem för att de annars hade skickat hem Alex i örådet. Inte för att jag har mycket övers för Lag Nord men det låter rimligt.

Att produktionen tjatar på en att stanna innebär inte att man inte får lämna. Om du har bestämt dig att åka hem kan produktionen givetvis inte göra någonting.

Tror du att de kan hålla kvar en som en fånge där för att man har skrivit på ett kontrakt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in