Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Efter att ha följt mycket Robinson och då främst från USA och Australien så skulle jag vilja göra dessa ändringar.
* Börja med tre lag, 6 per lag. Inget gränslandet, åker man ut är man ute. Anledningen till att jag vill ha tre lag är för att paktandet blir mer närgående från start. Det blir inga massiva pakter som bara röstar ut en i taget utan mer fragment av små grupper som måste sammarbeta i enstaka omröstningar där sedan kartan "ritas om" efter varje utröstad. En annan effekt när man bara är sex per lag är att de som är dåliga på tävlingar snabbt blir utröstade för att man inte ska hamna i öråd igen.
* Extra rösterna är skit, ska vara en röst per person. Kan dock köpa att någon får en extra röst vid något enstaka tillfälle, men då ska man förtjäna den på något vis. Just nu öser de bara belöningar och fördelar över deltagarna utan att de riskerar något, alla fördelar ska även ha någon baksida.
* Hemliga immuniteter är ett roligt inslag när deltagarna förstår hur de ska användas. De bör även vara fysiska (i form av amulett eller liknande) så att deltagaren måste gömma dem för att inte bli upptäckt. Likaså att de kan gömmas på "farliga ställen" (menar du i bemärkelsen att bli upptäckt när man hittar dem). I "Survivor" är det en vanlig taktik att själv tillverka immuniteter för att lura andra att man har en sådan eller att hävda att någon annan har en.
* Skippa maktens boning, är bara fånigt.
* Låt pristävlingarna bara belöna de som vinner, inget dela maten med gruppen. Gärna att man får åka iväg och välja 1-2 deltagare att följa med.
* Skippa svarta röster av utröstade deltagare. Denna är bara kontraproduktiv då det förhindrar att man röstar ut folk från sin egen pakt då de genast "hämnas". Har man åkt ut har man förlorat och är ute och ska inte påverka spelet mer.
* Juryn till final. Tidigare år har juryn fått rösta ut en person inför finalen. Detta är ju djupt orättvist mot den som faktiskt har besegrat de utröstade att åter igen riskera att de hämnas. De har förlorat, de är ute, är det en "ovärdig" som har kommit så långt borde de väl tagit tag i det innan. Det är trams att folk som åkt ut, förlorat, blivit utröstade ska få hämnas av ren bitterhet.
* Tydligare tävlingar. Saker ska gå sönder, trilla ner, tändas, släckas osv. Inte hålla en kniv ganska rakt ut så länge som möjigt. Hur svårt ska det vara att göra egentligen. Vill även se lite fler smärtsamma uthållighetstävlingar.
Med andra ord: Mer klara regler så att sin taktik och slughet har mer inverkan än massa twister. Hemliga immuniteter är dock en rolig krydda i spelet och skapar osäkerhet och dynamik.
Utmärkt inlägg, håller helt med om allt! Framförallt när det gäller juryn. Jag tror även att det skulle bli en enorm förbättring att ha tre lag istället för två, av anledningarna du nämner.
Något annat som jag tror hämmar produktionen extremt mycket är att ha 5 avsnitt i veckan. Det tvingar fram mycket mer små tävlingar och andra små ointressanta moment från produktionens håll. Att ha ett längre avsnitt på söndagar ger en mycket mer sammanhållen produkt, skulle hemskt gärna se det igen. Som peterZiipen skrev tidigare, kolla in avsnitten under Paulo Robertos tid. De var mycket bättre än jag mindes dem, och jag tror det till stor del beror på att de inte tvingar in en massa extramaterial.