Citat:
Ursprungligen postat av
jkm77
Det kommer att annonseras ut dina skulder och då har de banker en viss tid på sig att rapportera in skulderna som du har till dem. Och de banker som missar att göra det kan helt enkelt bli utanför skuldsaneringen vilket betyder att dessa lån kan strykas helt enkelt. Men får du skuldsaneringen beviljad så betyder det ingenting för dig i stort sett ändå. Men missköter du dina betalningar o skuldsaneringen dras tillbaka så vet jag inte hur det är, men antar att dom skulderna kommer tillbaka men det vet jag inte säkert, mer av en gissning. Har man lyckats bli beviljade så ska man inte misslyckas för då borde du inte ha fått det i första hand heller. Vissa förtjänar inte att få skuldsanering helt enkelt.
Hur fungerar det med utländska skulder? Säg att du har skulder som ligger hos inkasso i Norge eller Finland. Fordringsägarna i Norge och Finland hänger väl inte på post- och inrikes tidningar som svensk inkasso gör?
Skulder man glömmer att uppge i sin ansökan och som kommer in till kfm efter skuldsanering vunnit laga kraft är en intressant fråga om vad som sker med dom. Jag menar, alla kan glömma. En person kanske har 18 olika fordringar och glömmer att ange 2 fordringar. Det jag vet iaf är att de som inte anmäler sin fordran där kan betalningsansvaret försvinna från gäldenären.