2021-03-31, 21:09
Medlem
Jag ser inte den någonstans på dessa sidor, har fått allt på papper i början av skuldsaneringen.
Citera
2021-04-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Jag ser inte den någonstans på dessa sidor, har fått allt på papper i början av skuldsaneringen.

När skuldsanering utreds, kollar kronofogden personens transaktioner då? Dvs vad pengar går till / gått till?
Citera
2021-04-07, 01:28
Medlem
Vet faktiskt inte.
Citera
2021-04-12, 10:24
Medlem
Det kanske finns en bättre tråd för detta men jag provar här.

Jag har en kanske 600-700k i skulder till KFM (upptaxering antar jag det heter) och även en 40k för ett skadestånd å rättegångskostnader.

Jag har inga planer på att bo eller jobba i Sverige, inte varit skriven i Sverige på typ 10 år.

När mina föräldrar dör, å jag antar jag får in arvet på mitt Swedbank konto, kan då kronofogden komma åt dem på nåt sätt? Jag planerar givetvis att ta å flytta dem till ett annat lands konto så fort jag bara kan, men de kan väl inte lägga nån slags spärr på kontot? Jag har haft det kontot sen jag var typ 15 å har aldrig haft nåt problem med det innan
Citera
2021-04-12, 13:45
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Det kanske finns en bättre tråd för detta men jag provar här.

Jag har en kanske 600-700k i skulder till KFM (upptaxering antar jag det heter) och även en 40k för ett skadestånd å rättegångskostnader.

Jag har inga planer på att bo eller jobba i Sverige, inte varit skriven i Sverige på typ 10 år.

När mina föräldrar dör, å jag antar jag får in arvet på mitt Swedbank konto, kan då kronofogden komma åt dem på nåt sätt? Jag planerar givetvis att ta å flytta dem till ett annat lands konto så fort jag bara kan, men de kan väl inte lägga nån slags spärr på kontot? Jag har haft det kontot sen jag var typ 15 å har aldrig haft nåt problem med det innan
Nej, dom lägger ingen spärr på kontot. Det dom gör är att dom stickprovsvis går in ock kollar saldot, så det är nog i ditt fall inte så dumt att flytta pengarna så fort du kan. Se bara till att du kan visa banken papper på att pengarna kommer från ett arv så är det fritt fram att flytta pengarna.
Citera
2021-04-15, 11:18
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
När skuldsanering utreds, kollar kronofogden personens transaktioner då? Dvs vad pengar går till / gått till?

Inte på så vis att du ska lämna in kontoutdrag. Men du ska redogöra för vad du har för typ av lån och skulder. Tex om du har privata skulder, blancolån, spelskulder, lånat till konsumtion osv.
Citera
2021-04-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Inte på så vis att du ska lämna in kontoutdrag. Men du ska redogöra för vad du har för typ av lån och skulder. Tex om du har privata skulder, blancolån, spelskulder, lånat till konsumtion osv.

Vad händer om man glömt att rapportera en skuld men att det kommer fram efter beslutad skuldsanering?
Ingår den ändå?
Citera
2021-04-16, 09:28
Medlem
Det kommer att annonseras ut dina skulder och då har de banker en viss tid på sig att rapportera in skulderna som du har till dem. Och de banker som missar att göra det kan helt enkelt bli utanför skuldsaneringen vilket betyder att dessa lån kan strykas helt enkelt. Men får du skuldsaneringen beviljad så betyder det ingenting för dig i stort sett ändå. Men missköter du dina betalningar o skuldsaneringen dras tillbaka så vet jag inte hur det är, men antar att dom skulderna kommer tillbaka men det vet jag inte säkert, mer av en gissning. Har man lyckats bli beviljade så ska man inte misslyckas för då borde du inte ha fått det i första hand heller. Vissa förtjänar inte att få skuldsanering helt enkelt.
Citera
2021-04-16, 09:34
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Det kommer att annonseras ut dina skulder och då har de banker en viss tid på sig att rapportera in skulderna som du har till dem. Och de banker som missar att göra det kan helt enkelt bli utanför skuldsaneringen vilket betyder att dessa lån kan strykas helt enkelt. Men får du skuldsaneringen beviljad så betyder det ingenting för dig i stort sett ändå. Men missköter du dina betalningar o skuldsaneringen dras tillbaka så vet jag inte hur det är, men antar att dom skulderna kommer tillbaka men det vet jag inte säkert, mer av en gissning. Har man lyckats bli beviljade så ska man inte misslyckas för då borde du inte ha fått det i första hand heller. Vissa förtjänar inte att få skuldsanering helt enkelt.

Hur fungerar det med utländska skulder? Säg att du har skulder som ligger hos inkasso i Norge eller Finland. Fordringsägarna i Norge och Finland hänger väl inte på post- och inrikes tidningar som svensk inkasso gör?

Skulder man glömmer att uppge i sin ansökan och som kommer in till kfm efter skuldsanering vunnit laga kraft är en intressant fråga om vad som sker med dom. Jag menar, alla kan glömma. En person kanske har 18 olika fordringar och glömmer att ange 2 fordringar. Det jag vet iaf är att de som inte anmäler sin fordran där kan betalningsansvaret försvinna från gäldenären.
Citera
2021-04-20, 23:34
Medlem
Fråga!!! Person har fått utmätt egendom, som Kronofogden säljer/auktionerar. Totala skulden ligger på ca 500tusen, flera personer/myndigheter som är inblandade. Försäljningen ger ca 200tusen till skulden, men vem/vilka får då "först del av kakan"?
Citera
2021-04-21, 01:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemusk12
...men vem/vilka får då "först del av kakan"?
Staten, såklart.
Citera
2021-04-28, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemusk12
Fråga!!! Person har fått utmätt egendom, som Kronofogden säljer/auktionerar. Totala skulden ligger på ca 500tusen, flera personer/myndigheter som är inblandade. Försäljningen ger ca 200tusen till skulden, men vem/vilka får då "först del av kakan"?

Den som har störst fordran får störst andel, sen nästa, och sen nästa ... Det proportioneras utifrån skuldens storlek i förhållande till total skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in