2021-05-10, 11:35
Medlem
Någon region som har rapporterat in idag?

Fortsätter minskningen?
Citera
2021-05-10, 11:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Länder som Belgien och Spanien verkar ha öppnat upp sig enligt Nyheterna på Tv4 igår.

Varför står Sverige stilla?

För att vi aldrig har varit ordentligt nedstängda. Då kan det inte ta slut förrän sommarvärmen och vaccinerna gjort sitt. "Flockimmuniteten" uppgår bara till 25 procent nu efter 15 månader, vilket betyder att om vi inte hade haft vaccinerna, så skulle det ha kommit ännu en massiv fjärdevåg i höst... Då kan man inte börja öppna upp allting. (Fast jag tycker att det borde vara tillåtet med friluftsteater, -konserter och liknande i juli och augusti, med vissa krav på avstånd mellan stolarna, för då bör smittspridningen av naturliga skäl vara mycket låg. Då skulle ju även artisterna och deras kringpersonal kunna dra in lite pengar själva, i stället för att uppbära stöd.)
Citera
2021-05-10, 11:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det var väl vid ungefär samma tidpunkt förra året, siffrorna fortsatte ner efter det i alla fall.

Ja, vi får se - jag tror dock man kan se detta om man är villig att undersöka var klustersmittohärdar uppstår efter Id. Beror väl även lite på väder och vind. Kan man så firar man gärna utomhus och detta är ju mindre gynnsamt för viruset - blir det skitväder, ja då gynnas Covid, då alla är inomhus...
Citera
2021-05-10, 12:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har haft denna smittspridning i snart 15 månader, tycker du att det verkar som vi uppnår en naturlig flockimmunitet? hur länge är det rimligt att försöka och hur många skall dö eller få långtidscovid innan det blir flockimmunitet?
Är det ens möjligt att uppnå naturligt?

.. Vi har haft en pandemi i snart 15 månader... tycker du det är allvarligt läge? Seriöst????
.. 15 månader och endast ca 20% av svenska befolking har blivit smittad..

1. Den absoluta majoriteten som dog var sköra, multisjuka i livets slutskede.
2. Medelåldern för de avlidna va 81-83 beroende på källa..
3. 86% var konstaterat multisjuka med allvarliga sjukdommar
4. endast 0.7% i åldersgruppen 70plussare som anses högriskgrupp satte livet till (precis i livet slutskede)
5. 0.01% av de under 70år har drabbats..

.. och du vill med en dåres envishet påstå att vi har en pandemi???
Citera
2021-05-10, 12:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att vi aldrig har varit ordentligt nedstängda. Då kan det inte ta slut förrän sommarvärmen och vaccinerna gjort sitt. "Flockimmuniteten" uppgår bara till 25 procent nu efter 15 månader, vilket betyder att om vi inte hade haft vaccinerna, så skulle det ha kommit ännu en massiv fjärdevåg i höst... Då kan man inte börja öppna upp allting. (Fast jag tycker att det borde vara tillåtet med friluftsteater, -konserter och liknande i juli och augusti, med vissa krav på avstånd mellan stolarna, för då bör smittspridningen av naturliga skäl vara mycket låg. Då skulle ju även artisterna och deras kringpersonal kunna dra in lite pengar själva, i stället för att uppbära stöd.)
Eftersom vi inte ens haft en tredje våg så känns en fjärde våg lite långsökt. Våg två i vintras hade inte samma slagkraft som den första och då hade inte vaccinet rullats ut ordentligt. Så det finns ingenting som tyder på att nästa vintervåg skulle varit något märkvärdig även utan vaccin.

Obs att jag inte räknar smittovågor utan slagkraft i faktiska dödsfall totalt. Vilket är det korrekta sättet att mäta oavsett vad någon säger. Vi har flockimmunitet vid det här laget, med råge.
Citera
2021-05-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ska vi gissa på att denna vecka kommer vi få högre dödstal igen. Andra länder i Europa öppnar upp och det ser bra ut men i Sverige fortsätter massmorden och den sjuka svenska strategin att skörda sina offer.
Gissar på att Sverige är sista land i Europa där Covid-19 fortsätter när andra länder är klara.
Man klarar ju inte ens vaccinera folket. Och ska man få alla i förorten att ta en spruta som får meddelande från sina hemländer att det är gift man sprutar in så ta inte sprutan.

Det är kommer pågå länge i sjuka Sverige
Vi har levt i relativt normaltillstånd hela pandemin jämfört med andra nationer. Vad vill du öppna upp egentligen? Kulturbranchen?
Citera
2021-05-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Länder som Belgien och Spanien verkar ha öppnat upp sig enligt Nyheterna på Tv4 igår.

Varför står Sverige stilla?

Sverige ligger som vanligt efter andra utvecklade länder.
Dessutom har ju Sverige den näst högsta spridningen i Europa, så inte läge att öppna upp hur som.
Citera
2021-05-10, 12:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eftersom vi inte ens haft en tredje våg så känns en fjärde våg lite långsökt. Våg två i vintras hade inte samma slagkraft som den första och då hade inte vaccinet rullats ut ordentligt. Så det finns ingenting som tyder på att nästa vintervåg skulle varit något märkvärdig även utan vaccin.

Obs att jag inte räknar smittovågor utan slagkraft i faktiska dödsfall totalt. Vilket är det korrekta sättet att mäta oavsett vad någon säger. Vi har flockimmunitet vid det här laget, med råge.

Vi har diskuterat det där med att restriktionerna har hindrat ANDRA dödsfall (än covid) också, och att överdödligheten därför inte är rätt mått. Det händer t.ex. inte så många trafikolyckor, om man varken åker till jobbet eller till fester, bio, vänner o.s.v.. Åker man inte bil så kan man inte dö i en bilolycka. Samma gäller rånöverfall på väg hem från krogen på småtimmarna - om krogen stänger 20:30 när det fortfarande är mycket folk i rörelse, så händer det inte. Och mycket annat. Orkar inte dra det igen.

Flockimmunitet som ska hålla coronan stången, måste uppgå till mellan 60 och 70 procent. Så det är långt kvar. Men även de som får vaccinet hamnar ju i den gruppen. Så - i augusti någon gång bör vi vara där!
Citera
2021-05-10, 12:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"Jag jag jag jag jag".

Nu finns det fler personer än du på den här planeten.

Den store idioten Anders Ygeman tycker ju att vi ska behöva vaccinpass för att gå på restaurang i Sverige och det förstår du väl att den är en jävla inskränkning på folks fri- och rättigheter oavsett om du tycker det är rätt eller fel?

Nu tror jag inte att den store idioten kommer få sin vilja igenom då folk kommer tröttna på vaccinhetsen lagom till immuniteterna börjar klinga av. Däremot kommer vi få se många stora begränsningar på folks frihet i hela världen vilket vi redan sett nu i över ett års tid och där är ju nationella och internationella vaccinpass en viktig del.

Men om skattebetalare runtom i Europa förbjuds att gå på krogen, titta på sport eller gå i kyrkan så skiter väl du i det, för DU behöver ju inte ett vaccinpass.

Det Anders Ygeman klappar det tror du du du på att det blir möjligt. Va inte så ängslig och rädd. Du kan gå på krogen nu om du vill men du kanske inte fattar det du har infört självkarantän sitter hemma med en burk kattmat din håla. Varför är du inte på jobbet för den delen?

Vilken sorts bidrag försörjer dig?
Citera
2021-05-10, 12:12
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, vi får se - jag tror dock man kan se detta om man är villig att undersöka var klustersmittohärdar uppstår efter Id. Beror väl även lite på väder och vind. Kan man så firar man gärna utomhus och detta är ju mindre gynnsamt för viruset - blir det skitväder, ja då gynnas Covid, då alla är inomhus...

Det räcker med er nu... er smörja är urvattnad vid det här laget och ingen normalt funtad människa bryr sig om er skräckpropaganda eller regeringens restriktioner.

Ni kan fara åt helvete med att springa EUs och privata företags ärenden på bekostnad av den svenska befolkningens frihet och integritet.

Ni har på ett medvetet och manipulativt sätt vilselett befolkning trots att fakta talar sitt tydliga språk.
Ni talar till oss som vi vore idioter... det finns ingen pandemi som motiverar åtgärderna.

Ni kan stoppa upp era "Simttohärdar", Vaccin, Vaccinpass där det hör hemma.
Citera
2021-05-10, 12:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. Vi har haft en pandemi i snart 15 månader... tycker du det är allvarligt läge? Seriöst????
.. 15 månader och endast ca 20% av svenska befolking har blivit smittad..

1. Den absoluta majoriteten som dog var sköra, multisjuka i livets slutskede.
2. Medelåldern för de avlidna va 81-83 beroende på källa..
3. 86% var konstaterat multisjuka med allvarliga sjukdommar
4. endast 0.7% i åldersgruppen 70plussare som anses högriskgrupp satte livet till (precis i livet slutskede)
5. 0.01% av de under 70år har drabbats..

.. och du vill med en dåres envishet påstå att vi har en pandemi???

Ja, vi har en pandemi som förkortat livet flera år för många, alla har verkligen inte legat på dödsbädden. Det är du och några till som envist påstår att de som dött varit i livets slutskede.
Citera
2021-05-10, 12:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi har diskuterat det där med att restriktionerna har hindrat ANDRA dödsfall (än covid) också, och att överdödligheten därför inte är rätt mått. Det händer t.ex. inte så många trafikolyckor, om man varken åker till jobbet eller till fester, bio, vänner o.s.v.. Åker man inte bil så kan man inte dö i en bilolycka. Samma gäller rånöverfall på väg hem från krogen på småtimmarna - om krogen stänger 20:30 när det fortfarande är mycket folk i rörelse, så händer det inte. Och mycket annat. Orkar inte dra det igen.

Flockimmunitet som ska hålla coronan stången, måste uppgå till mellan 60 och 70 procent. Så det är långt kvar. Men även de som får vaccinet hamnar ju i den gruppen. Så - i augusti någon gång bör vi vara där!

Fast allt det du nämner finns i statistiken. Antal som avled i trafiken m.m och jag tror inte det är några stora skillnader mot ett normalt år men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in