Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Poliskompisen? Om du menar PW så var väl han civilanställd? Ingen polis. Och absolut ingen som ledde och fördelade arbetet. Det brukar väl gruppbefälen göra?
Polis eller civilanställd har ingen större betydelse.
SD:s vänner fanns på samma arbetsplats som de utredande poliserna.
Vi känner inte till alla informella kontakter under luncher och kafferaster bland annat.
Det kan finnas informella hierarkier som gör att vissa personers ord väger tungt även om de inte är chefer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulanna
Steffes bästa gamla dykpolare är chef för tekniska avdelningen i Örebro. Tooony LoveWeeekend Möööörk som har tusen järn i elden. Klarat alla tidigare grova brott han utrett till 110% och är blodbildsexpert, men i det här mordfallet kanske han bara beordrade en husrannsakan och sen delegerade till andra att ta hela ansvaret för undersökningar, analysering och uppföljning av resultat? Kanske han var tjänstledig ett halvår för arbete i sitt privata AB med Happyyy Daaaance och dejtingmatchning Happyyy Loooove Weekends på diskreta platser? För helt vansinnigt att inte kolla datorer och mobiler direkt. Det tog över ett halvår innan Steffes dator kollades och över ett år innan man kollade offrets. Hallååå! Det osar medveten mörkning.
Han kan också ha prioritetat andra arbetsuppgifter så att de inte hann med att undersöka LW:s och SD:s datorer.
Eller fanns det någon annan orsak till att det dröjde så länge?
Det är bl a därför en internutredning skulle behövas.
Vem beslutar om att det ska göras en internutredning?
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Det är helt överjävligt att detta kunde ske. Eller inte ske. Beroende på hur man ser på saken. Tanken på SDs numera bevingade ord "brottet kommmer inte lösas" är inte längre främmande. Sds tentakler slingrar in sig både här och där. Om han går fri: vem eller vilka är ansvariga? Knappast åklagarna. I TR visade det sig t.o.m att domare B. Linden var jävig...
I början vill jag minnas att det fanns pm från åklagaren om vad poliserna skulle göra.
Det handlade om undersökningar som för mig lät som självklart polisarbete.
Varför behövde åklagaren skriva dessa pm?
Brukar åklagare göra det eller brukar polisen själva känna till vad de ska göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Många kontakter finns i polishuset, förutom SD:s bekanta/vänner har JG har sina eftersom han haft uppdrag där till och från som översättare, SOA granne med An...:s (kommer ej ihåg namnet) föräldrar.
Vid husis hos SD på kvällen, vid hans andra förhör, var det en av poliserna som valde att åka tillbaka till stationen när han upptäckte vilket hus de skulle undersöka.
Så klart berättade han varför... det är en kompis till mig så jag är inte lämplig för uppdraget. Får nog av den anledningen frågan vad han tror... kan han vara inblandad?
Har fått för mig att detta (och den akut stundande resan till USA) var anledning till att SD släpptes ur finkan (och att husisen blev avbruten).
Det skulle vara mycket intressant att få veta varför de avbröt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dragonhuvud007
Jo, den värsta har ju försvunnit så drt håller jag med om.
Sedan, visst har SD trådar in i polisen, men vad kan de bidragit till? Viss info till SD och anhöriga. Här är jag nog kärringen emot strömmen i tråden.
Misslyckandet sker tidigt och det togs, aldrig igen.
Det största misslyckandet, att inte hitta Lena, sker tidigt.
Även senare finns det rätt många misslyckanden.
Fläckar på kjolen som behövde undersökas igen.
Datorer och elektroniska spår som inte undersöktes i tid.