2021-05-08, 23:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Poliskompisen? Om du menar PW så var väl han civilanställd? Ingen polis. Och absolut ingen som ledde och fördelade arbetet. Det brukar väl gruppbefälen göra?
Gruppbefäl?
Citera
2021-05-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gruppbefäl?
Eller nåt? Men inte civilanställda.
Citera
2021-05-09, 02:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är så det ska gå till. L. Johansson kan sin sak och han och hans stab arbetar strukturerat. Samma med S. Timmersjö och hans folk.

Självklart är det fel personer som basar i Örebro. Titelsjuka jävla idioter och helt fel prioriteringar.

Omplaceringar av personal och småaktiga gräl och bevakningar av positioner inom verksamheten, mitt i ett sånt viktigt ärende som Lenas försvinnande, är givetvis av ondo. Det blir rörigt och den ena handen vet inte vad den andra gör.
Just nu har sökinsatser i tidigt skede diskuterats, du nämnde hur deras hundinsatser såg ut samt sök i en minimal radie:
Citat:
Du har helt rätt i det du skriver. En av de värsta misstagen var när en av sökhundarna precis hade börjat driva, när nåt snille beordrade avbryt för att de i stället skulle bege sig till Vivallaskogen för att leta där. Har svårt att förstå hur man bara letade i en radie på ca 75 meter, med utgångsläge från brevlådan.
Då är det intressant att jämföra hur det ser ut när det är som bäst vid försvunnen person och samma brottsrubricering. Det lär väl knappast vara nån vid sina sinnens fulla bruk, som kan känna sig nöjd när privatpersoner lyckas hitta den försvunna som är så nära farstutrappen.
Man får dock lovorda deras insatser, grabben som gick bakom planket och hämtade sina syskon.

Lisa hittades också efter 5 dygn men under betydligt sämre förutsättningar för spaningsledare Johansson.
Väl dold i ett skåp i en barack drygt tre km bort.
Här är ett praktexempel på effektivitet när rätt polisarbete utförs.

Gällande insatserna ang LW var Springare spaningsledare under snarlika förhållanden - en kvinna försvinner och återfinns drygt 5 dygn senare men endast 160 meter från hemmet.
Samma brottsrubricering människorov.

Det är rätt tragiskt att kvalité skiljer sig så markant mellan orterna på spaningsfronten de kritiska dygnen, eftersom det finns hög risk att det påverkar fortsättningen och inför rättegång.
Jag håller även med om att Uddevallagruppen har visat sig effektiva vid grova brott.
Senast redigerad av develi 2021-05-09 kl. 02:51.
Citera
2021-05-09, 08:16
Medlem
Citat:
Poliskompisen? Om du menar PW så var väl han civilanställd? Ingen polis. Och absolut ingen som ledde och fördelade arbetet. Det brukar väl gruppbefälen göra?

Steffes bästa gamla dykpolare är chef för tekniska avdelningen i Örebro. Tooony LoveWeeekend Möööörk som har tusen järn i elden. Klarat alla tidigare grova brott han utrett till 110% och är blodbildsexpert, men i det här mordfallet kanske han bara beordrade en husrannsakan och sen delegerade till andra att ta hela ansvaret för undersökningar, analysering och uppföljning av resultat? Kanske han var tjänstledig ett halvår för arbete i sitt privata AB med Happyyy Daaaance och dejtingmatchning Happyyy Loooove Weekends på diskreta platser? För helt vansinnigt att inte kolla datorer och mobiler direkt. Det tog över ett halvår innan Steffes dator kollades och över ett år innan man kollade offrets. Hallååå! Det osar medveten mörkning.
Senast redigerad av Ulanna 2021-05-09 kl. 08:19.
Citera
2021-05-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Steffes bästa gamla dykpolare är chef för tekniska avdelningen i Örebro. Tooony LoveWeeekend Möööörk som har tusen järn i elden. Klarat alla tidigare grova brott han utrett till 110% och är blodbildsexpert, men i det här mordfallet kanske han bara beordrade en husrannsakan och sen delegerade till andra att ta hela ansvaret för undersökningar, analysering och uppföljning av resultat? Kanske han var tjänstledig ett halvår för arbete i sitt privata AB med Happyyy Daaaance och dejtingmatchning Happyyy Loooove Weekends på diskreta platser? För helt vansinnigt att inte kolla datorer och mobiler direkt. Det tog över ett halvår innan Steffes dator kollades och över ett år innan man kollade offrets. Hallååå! Det osar medveten mörkning.

Det är helt överjävligt att detta kunde ske. Eller inte ske. Beroende på hur man ser på saken. Tanken på SDs numera bevingade ord "brottet kommmer inte lösas" är inte längre främmande. Sds tentakler slingrar in sig både här och där. Om han går fri: vem eller vilka är ansvariga? Knappast åklagarna. I TR visade det sig t.o.m att domare B. Linden var jävig...
Citera
2021-05-09, 08:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, hon är pinsam.

Djup osäkerhet eller på bas av ett bottenlöst hat?
All självhävdelse och arrogans är kopplat till LW. Den som hon råkar hoppas ska vara död och det råkar gälla just Beholder.

Nu verkar hon slicka sig om munnen och tro att hon även kan sno Beholder från LW också.
Vore väl en läcker sits om man är hämndbenägen.

Han som nog inte är orolig alls för LW då hon försvinner om HD får tolkningsföreträde.
Det mest pinsamma med HD är att hon stannar kvar hos en otrogen jävel. Alla som gör det har obefintligt självförtroende och förstår inte sitt eget värde. Dessutom mördare.
Citera
2021-05-09, 09:01
Medlem
Citat:
Det är helt överjävligt att detta kunde ske. Eller inte ske. Beroende på hur man ser på saken. Tanken på SDs numera bevingade ord "brottet kommmer inte lösas" är inte längre främmande. Sds tentakler slingrar in sig både här och där. Om han går fri: vem eller vilka är ansvariga? Knappast åklagarna. I TR visade det sig t.o.m att domare B. Linden var jävig...

Många kontakter finns i polishuset, förutom SD:s bekanta/vänner har JG har sina eftersom han haft uppdrag där till och från som översättare, SOA granne med An...:s (kommer ej ihåg namnet) föräldrar.

Vid husis hos SD på kvällen, vid hans andra förhör, var det en av poliserna som valde att åka tillbaka till stationen när han upptäckte vilket hus de skulle undersöka.
Så klart berättade han varför... det är en kompis till mig så jag är inte lämplig för uppdraget. Får nog av den anledningen frågan vad han tror... kan han vara inblandad?
Har fått för mig att detta (och den akut stundande resan till USA) var anledning till att SD släpptes ur finkan (och att husisen blev avbruten).
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-05-09 kl. 09:07.
Citera
2021-05-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har du någon tanke på hur GM tog livet av Lena? Hur fick hon sina skador?
Tack för frågan.
Jag har ingen som helst kunskap om hur skadorna uppkom, inte mer än vad som framkommit av de resultat som rättsläkaren presenterat, dvs upprepat kraftigt våld mot fr f a ansikte och detta våld har skett med hjälp av nån form av tillhygge.

Min privata reflektion är sedan länge klar:
Den som dödade Lena hade inte förberett sig för att ta livet av henne.

Att sen många i tråden väljer att se mordet som planerat, hänger nog ihop med att ett planerat mord uppfattas som betydligt värre än ett uppkommet bråk som efter utdragen misshandel slutar med den andres död. I det här fallet Lena.
Citera
2021-05-09, 09:54
Medlem
Citat:
Slarv, nonchalans, ointresse och revirpinkande hos örebropolisen.

Jo, den värsta har ju försvunnit så drt håller jag med om.

Sedan, visst har SD trådar in i polisen, men vad kan de bidragit till? Viss info till SD och anhöriga. Här är jag nog kärringen emot strömmen i tråden.

Misslyckandet sker tidigt och det togs, aldrig igen.
Citera
2021-05-09, 10:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Polis eller civilanställd har ingen större betydelse.
SD:s vänner fanns på samma arbetsplats som de utredande poliserna.
Vi känner inte till alla informella kontakter under luncher och kafferaster bland annat.
Det kan finnas informella hierarkier som gör att vissa personers ord väger tungt även om de inte är chefer.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Han kan också ha prioritetat andra arbetsuppgifter så att de inte hann med att undersöka LW:s och SD:s datorer.
Eller fanns det någon annan orsak till att det dröjde så länge?
Det är bl a därför en internutredning skulle behövas.
Vem beslutar om att det ska göras en internutredning?
Citat:
I början vill jag minnas att det fanns pm från åklagaren om vad poliserna skulle göra.
Det handlade om undersökningar som för mig lät som självklart polisarbete.
Varför behövde åklagaren skriva dessa pm?
Brukar åklagare göra det eller brukar polisen själva känna till vad de ska göra?
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Många kontakter finns i polishuset, förutom SD:s bekanta/vänner har JG har sina eftersom han haft uppdrag där till och från som översättare, SOA granne med An...:s (kommer ej ihåg namnet) föräldrar.

Vid husis hos SD på kvällen, vid hans andra förhör, var det en av poliserna som valde att åka tillbaka till stationen när han upptäckte vilket hus de skulle undersöka.
Så klart berättade han varför... det är en kompis till mig så jag är inte lämplig för uppdraget. Får nog av den anledningen frågan vad han tror... kan han vara inblandad?
Har fått för mig att detta (och den akut stundande resan till USA) var anledning till att SD släpptes ur finkan (och att husisen blev avbruten).
Det skulle vara mycket intressant att få veta varför de avbröt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Jo, den värsta har ju försvunnit så drt håller jag med om.

Sedan, visst har SD trådar in i polisen, men vad kan de bidragit till? Viss info till SD och anhöriga. Här är jag nog kärringen emot strömmen i tråden.

Misslyckandet sker tidigt och det togs, aldrig igen.
Det största misslyckandet, att inte hitta Lena, sker tidigt.
Även senare finns det rätt många misslyckanden.
Fläckar på kjolen som behövde undersökas igen.
Datorer och elektroniska spår som inte undersöktes i tid.
Citera
2021-05-09, 11:09
Medlem
Smarta Steffe skulle ha arrangerat en olycka. Den planen har han nog haft sen minst november -16 då han lade ut bild på en död fågel och skrev att geocaching är farligt. Fast vid den tiden tyckte ju Hax the lier att L skulle få leva.

I maj -18 måste olyckan ske för enda chansen att få tillbaka Hax var att radera L från mänskligheten. Det hade han ju redan förvarnat L om att det skulle ske om hon inte följde reglerna.

Steffe är inte smart. Han är en Klant som inte har impulskontroll när något inte går enligt hans kalkyleringar. Hjärnan brann till när L skickade loggremsan på hans "frieri" från -15. Steffe är en impulsstyrd slarver o därför blev mordet så "taffligt" utfört. Mordet blev inte som uträknat och DET är nog det svåraste för honom att acceptera.

Jag tror Steffo får röksignaler från L 24/7, men dagtid kan de hållas undan med 1000 projekt samtidigt som kalla Hax får lägga sista handen på. Precis som på den där natten då hon fick hjälpa till med att rengöra mordgrejer och kanske sa "Säg ingenting", "Jag vill inget veta"? Spekulation
Citera
2021-05-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för frågan.
Jag har ingen som helst kunskap om hur skadorna uppkom, inte mer än vad som framkommit av de resultat som rättsläkaren presenterat, dvs upprepat kraftigt våld mot fr f a ansikte och detta våld har skett med hjälp av nån form av tillhygge.

Min privata reflektion är sedan länge klar:
Den som dödade Lena hade inte förberett sig för att ta livet av henne.

Att sen många i tråden väljer att se mordet som planerat, hänger nog ihop med att ett planerat mord uppfattas som betydligt värre än ett uppkommet bråk som efter utdragen misshandel slutar med den andres död. I det här fallet Lena.

Det som åklagaren anser tyder på förberedelse är bland annat att ta med sig någon form av tillhygge till platsen i kombination med händelserna några dagar innan.

Men det är samtidigt möjligen otillfredsställande att varken åklagaren eller försvararna tycks ha diskuterat en lägre straffskala som du är inne på. Nu är försvarets linje att motiv saknas och då kan det vara besvärligt att i nästa mening ta upp förmildrande omständigheter.

Det faktum att försvaret argumenterar för att "skriken inte hördes" talar också (som en konsekvens av försvarets resonemang) mot ett uppkommet bråk och en längre misshandel och då också emot användning av straffskalan för dråp eller grov misshandel i kombination med vållande till annans död.

Indirekt höjer man då också tröskeln till en fällande dom om mindre allvarliga beskrivningar av brottet tas bort vilket kanske är avsikten.

Förde advokaterna ens ett tydligt resonemang i påföljdsfrågan i händelse att rätten skulle finna deras klient skyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in