Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-01, 21:20
Medlem
Severstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Den där stora andelen jäst är bisarrt mycket om du ska jäsa det ett dygn.
Kör på 2-4 gram jäst istället, tänk ungefär två små bollar i ärtstorlek.

Då kör jag på det nästa gång! Degarna gick faktiskt ihop sig lite sen ändå efter att jag tagit ut dem och bearbetat dem något.

Ditt pizzadegrecept är utan tvekan det ABSOLUT BÄSTA jag hittills testat. Det uppfyller alla krav när det kommer till konsistens, fina bubblor och framför allt smak. Dessutom är det ENKELT. Jag ser ingen anledning att leta vidare längre. Ditt recept kommer jag att fortsätta med. Tack. Receptet borde taggas i tråden.
Citera
2021-04-01, 21:26
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
Då kör jag på det nästa gång! Degarna gick faktiskt ihop sig lite sen ändå efter att jag tagit ut dem och bearbetat dem något.

Ditt pizzadegrecept är utan tvekan det ABSOLUT BÄSTA jag hittills testat. Det uppfyller alla krav när det kommer till konsistens, fina bubblor och framför allt smak. Dessutom är det ENKELT. Jag ser ingen anledning att leta vidare längre. Ditt recept kommer jag att fortsätta med. Tack. Receptet borde taggas i tråden.

Det var inte mitt recept.
Jag kör på denna pizza (eller andra) pizzakalkulatorer:
https://www.stadlermade.com/pizza-dough-calculator/

Receptet du nämner har alldeles för mycket jäst och för lite vatten i sig.
Kör på 65% vatteninnehåll. Kommer kännas väldigt kletigt, men med en degskrapa går det ihop sig och efter jäsning har du en deg som kommer vara enkel att jobba med.
Citera
2021-05-08, 23:07
Medlem
Göra pizza på pizzaplåt

Har en pizzaplåt här hemma och tänkte försöka bli en pizzabagare. Körde nu men pizzan blev bränd på toppen, hade på både övervärme och pizzaplåt.

Men hur ska man göra mer exakt? Värma upp plåten och sen stänga av ugnsgallret eller ska det fortfarande vara på?
Citera
2021-05-08, 23:18
Medlem
Turist i tidens avatar
Skippa övervärmen.
Citera
2021-05-09, 07:01
Medlem
RingInteSnutens avatar
Jag kör över och under värme 220 grader.
Har dock ingen plåt men en pizza sten ifrån duka den duger utmärkt.

Kom även ihåg att värma upp stenen ordentligt den bör ligga cirka en timme i ugnen efter att den blivit varm.
Citera
2021-05-09, 09:11
Medlem
Tarrous avatar
Använder baksten (som måste bli ordentligt varm) och varmluftsfunktionen, funkar bra.
Citera
2021-05-09, 09:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Jag kör över och under värme 220 grader.
Har dock ingen plåt men en pizza sten ifrån duka den duger utmärkt.

Kom även ihåg att värma upp stenen ordentligt den bör ligga cirka en timme i ugnen efter att den blivit varm.
Det går inte att jämföra sten och plåt. En sten blir inte lika varm eftersom den inte kan lagra lika mycket energi. Tyckte också tidigare att sten var helt okej, men satsade ändå på ett pizzastål, och skillnaden är enorm! Lägger man sedan lite tid på degen så går det göra riktigt bra pizza hemma.
Citera
2021-05-09, 10:08
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenaren
Har en pizzaplåt här hemma och tänkte försöka bli en pizzabagare. Körde nu men pizzan blev bränd på toppen, hade på både övervärme och pizzaplåt.

Men hur ska man göra mer exakt? Värma upp plåten och sen stänga av ugnsgallret eller ska det fortfarande vara på?
Hur gjorde du? Plåten ska vara högt upp och sen kör du på fullt med grillen i 40-60 min. innan du börjar grädda. Om du bränner toppen på pizzan har du för tjock deg, en pizzabotten tar max 5-6 min att grädda.
Citera
2021-05-09, 10:59
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

Mod.
Citera
2021-05-09, 12:30
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det går inte att jämföra sten och plåt. En sten blir inte lika varm eftersom den inte kan lagra lika mycket energi. Tyckte också tidigare att sten var helt okej, men satsade ändå på ett pizzastål, och skillnaden är enorm! Lägger man sedan lite tid på degen så går det göra riktigt bra pizza hemma.

Vad har du för plåt?
Jag använde en tidigare som var riktigt dålig därför jag bytte till sten.
Citera
2021-05-09, 12:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vad har du för plåt?
Jag använde en tidigare som var riktigt dålig därför jag bytte till sten.
Gourmetstål 10mm. Ytterligare en fördel jämfört med små, billiga stenar är att plåten ligger still när man ska skyffla in/ut pizzorna.
Citera
2021-05-10, 09:24
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Gourmetstål 10mm. Ytterligare en fördel jämfört med små, billiga stenar är att plåten ligger still när man ska skyffla in/ut pizzorna.

Liknande som den jag hade tidigare min sten gör mycket bättre jobb iallafall enligt min erfarenhet.

Men tack för tipset pizza broder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in