Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Är du rätt person att anklaga andra för fanatism?
Jag klickade på namnet "Hexen666" och därefter "Hitta fler inlägg av Hexen666". Din argumentation är ganska hysterisk.
Dina inlägg har vissa bra poänger, men dessa drunkar i din fanatiska retorik. Du skulle ha lättare att få fram dina poänger ifall du sansade dig lite.
Ja du har nog rätt. Jag har varit ganska hetsk i min retorik. Det beror på att jag ser en ganska fasansfull utveckling mitt framför ögonen och jag blir arg när folk bara accepterar helt absurda saker som om det vore sanning. När jag blickar ut i världen så ser jag totalitarism breda ut sig snabbt och jag förstår inte varför inte fler opponerar sig och ifrågasätter. Kanske är det min bakgrund som får mig att reagera så starkt. Men visst, du har rätt, jag kan vrida ner tonläget lite.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Är du själv immun mot flockbeteende?
Jag kan bara titta på hur du benämner personer som inte håller mig dig angående Corona-viruset. Du uttrycker dig ganska hätskt mot personer med en åsikt som skiljer sig från din.
Det är jag nog inte. Men jag försöker vara på min vakt. Jag vill tro att jag är i en ganska unik position där jag växt upp i en väldigt kontrollerande miljö där alla förväntas bete sig likadant men lyckats bryta mig därifrån. Jag ser liknande tendenser i samhället just nu. Men jag kan ha fel. Jag hoppas jag har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Tänker du att det råder någon sorts konkurrens mellan influensa-virus och Corona-virus? Hur fungerar den konkurrensen? Genomgången infektion av Corona-viruset ger ju inte immunitet mot influensa-virus, och vice versa. Jag tänker att då borde det ena viruset inte kunna tränga ut det andra.
Olika stammar av Corona-viruset kan konkurrera, eftersom genomgången infektion av en stam ger, åtminstone något sånär, immunitet mot andra stammar. Tänker jag galet?
Som jag förstått det så kan ett virus konkurrera ut ett annat om det är mer smittsamt/effektivt och är ganska likt konkurrenten i sina mekanismer och säsong. Jag kan inte tänka mig att influensa bara har dött ut för att vi har haft restriktioner. Det låter extremt långsökt. Då är det mer plausibelt att covid helt enkelt tagit över. Exakt hur det sker vet jag inte men jag vet att experter sagt att det är fullt möjligt.
Alternativt är covid helt enkelt en aggressiv influensa och man har ändrat på klassifieringen i skrämselsyfte. Men det är att gå lite väl långt även för mig. Dock är det väldigt konstigt att titta på Australiens influensa 2019:
https://ww2.health.wa.gov.au/Articles/N_R/Notifiable-infectious-disease-report?report=influenza
Vad hände där? Det ser onekligen ut som en covidspik och deras överdödlighet var lika hög det året som Sveriges var 2020. Var det covid eller influensa? Många frågor, få svar