2021-05-08, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
-- Länk #1 --
Första länken gav mig ingen inblick förutom döljande av sjukdom bland nära och kära och bland jobbet vilket inte påverkar mig då jag är uppenbarligen sjukskriven.

-- Länk #2 --
Samma med länk #1, går inte till jobbet.

-- Länk #3 --
Tredje länken var mest vettig, men fortfarande ifrågasättande.

"Allmänfarliga sjukdomar är smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande eller innebära särskild allvarliga konsekvenser, ”där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade”."

"Enligt smittskyddslagen har alla en skyldighet att ”genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder” förhindra spridning av smittsamma sjukdomar."

Fortfarande ingen direkt analys och uppenbarliga försiktighetsåtgärder för att handla mat för att kunna överleva 7 dagar.

"Det här är alltså en skyldighet enligt lagen. Dessutom har den som tror sig vara smittad en skyldighet att varna andra personer som han eller hon kommer i kontakt med som kan riskera att smittas."

Man ska gå och skrika rakt ut var 3:e sekund att man har covid-19 ?
Ingen direkt insyn eller direkt förklaring alls.

Enda jag kan fatta är att hålla 2 meters avstånd och tvätta mina händer för att undvika smittspridning enligt lagens långa arm.
Vilken domstol som helst kommer att säga att en rimlig försiktighetsåtgärd är att avstå från att gå till affären.
Citera
2021-05-08, 22:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är du rätt person att anklaga andra för fanatism?

Jag klickade på namnet "Hexen666" och därefter "Hitta fler inlägg av Hexen666". Din argumentation är ganska hysterisk.

Dina inlägg har vissa bra poänger, men dessa drunkar i din fanatiska retorik. Du skulle ha lättare att få fram dina poänger ifall du sansade dig lite.

Ja du har nog rätt. Jag har varit ganska hetsk i min retorik. Det beror på att jag ser en ganska fasansfull utveckling mitt framför ögonen och jag blir arg när folk bara accepterar helt absurda saker som om det vore sanning. När jag blickar ut i världen så ser jag totalitarism breda ut sig snabbt och jag förstår inte varför inte fler opponerar sig och ifrågasätter. Kanske är det min bakgrund som får mig att reagera så starkt. Men visst, du har rätt, jag kan vrida ner tonläget lite.

Citat:
Är du själv immun mot flockbeteende?

Jag kan bara titta på hur du benämner personer som inte håller mig dig angående Corona-viruset. Du uttrycker dig ganska hätskt mot personer med en åsikt som skiljer sig från din.

Det är jag nog inte. Men jag försöker vara på min vakt. Jag vill tro att jag är i en ganska unik position där jag växt upp i en väldigt kontrollerande miljö där alla förväntas bete sig likadant men lyckats bryta mig därifrån. Jag ser liknande tendenser i samhället just nu. Men jag kan ha fel. Jag hoppas jag har fel.

Citat:
Tänker du att det råder någon sorts konkurrens mellan influensa-virus och Corona-virus? Hur fungerar den konkurrensen? Genomgången infektion av Corona-viruset ger ju inte immunitet mot influensa-virus, och vice versa. Jag tänker att då borde det ena viruset inte kunna tränga ut det andra.

Olika stammar av Corona-viruset kan konkurrera, eftersom genomgången infektion av en stam ger, åtminstone något sånär, immunitet mot andra stammar. Tänker jag galet?

Som jag förstått det så kan ett virus konkurrera ut ett annat om det är mer smittsamt/effektivt och är ganska likt konkurrenten i sina mekanismer och säsong. Jag kan inte tänka mig att influensa bara har dött ut för att vi har haft restriktioner. Det låter extremt långsökt. Då är det mer plausibelt att covid helt enkelt tagit över. Exakt hur det sker vet jag inte men jag vet att experter sagt att det är fullt möjligt.

Alternativt är covid helt enkelt en aggressiv influensa och man har ändrat på klassifieringen i skrämselsyfte. Men det är att gå lite väl långt även för mig. Dock är det väldigt konstigt att titta på Australiens influensa 2019: https://ww2.health.wa.gov.au/Articles/N_R/Notifiable-infectious-disease-report?report=influenza

Vad hände där? Det ser onekligen ut som en covidspik och deras överdödlighet var lika hög det året som Sveriges var 2020. Var det covid eller influensa? Många frågor, få svar
Citera
2021-05-08, 22:47
Medlem
Citat:
-- Länk #1 --
Första länken gav mig ingen inblick förutom döljande av sjukdom bland nära och kära och bland jobbet vilket inte påverkar mig då jag är uppenbarligen sjukskriven.

-- Länk #2 --
Samma med länk #1, går inte till jobbet.

-- Länk #3 --
Tredje länken var mest vettig, men fortfarande ifrågasättande.

"Allmänfarliga sjukdomar är smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande eller innebära särskild allvarliga konsekvenser, ”där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade”."

"Enligt smittskyddslagen har alla en skyldighet att ”genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder” förhindra spridning av smittsamma sjukdomar."

Fortfarande ingen direkt analys och uppenbarliga försiktighetsåtgärder för att handla mat för att kunna överleva 7 dagar.

"Det här är alltså en skyldighet enligt lagen. Dessutom har den som tror sig vara smittad en skyldighet att varna andra personer som han eller hon kommer i kontakt med som kan riskera att smittas."

Man ska gå och skrika rakt ut var 3:e sekund att man har covid-19 ?
Ingen direkt insyn eller direkt förklaring alls.

Enda jag kan fatta är att hålla 2 meters avstånd och tvätta mina händer för att undvika smittspridning enligt lagens långa arm.

Om du är smittad av covid-19 ska du följa förhållningsreglerna. Kap 4 smittskyddslagen. Gör du det inte så är du föremål för isolering. Motsäger du dig isolering så får du överklaga och det är domstolsförhandlingar.
Citera
2021-05-08, 22:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Menar inte Hexhen att det naturliga urvalet hos människor rensar bort svaga individer på sikt och därmed är i princip inga smittsamma sjukdomar ett problem?

På sätt och vis en i grunden korrekt iakttagelse att naturliga urvalet kommer rädda och har räddat mänskligheten även i mycket svårare pandemifall än covid19 (t.ex. digerdöden). Däremot totalt ogiltigt som tänkt "skydd" mot covid19 eftersom det i allmänhet dödar dem som redan fått eventuella barn. D.v.s. rent evolutionärt är covid19 inte ens ett problem. Frågan är ju bara vad man skall med sådana resonemang till, om det nu är det Hexet säger. Jag har i vart fall sett det argumentet i tråden ett antal gånger.
Nej det är inte vad jag menar. Det handlar mer om att ett virus sprider sig mer effektivt bland människor och på så sätt konkurrerar ut det andra och blir dominerande virusflora i populationen. Det är snarare ett naturligt urval hos virus. Exakt hur det sker har jag ingen aning om. Kanske är det svårare för influensaviruset att infektera en person som redan är smittad med covid? Jag har hittills inte hört talas om någon som varit sjuk i både och på samma gång iallafall. Det verkar vara ett väldigt ovanligt fenomen att en person är infekterad av två patogener samtidigt. Kanske är det för att kroppen redan är på high alert under infektionen av patogen X och väldigt snabbt kan neutralisera patogen Y.
Citera
2021-05-08, 23:01
Medlem
Citat:
Hur får du en ökning från 90962 dödsfall till 98124 dödsfall att vara en ökning med 0,7 promille? Har du gått en kurs i någon sorts special-matematik? Eller försöker du vilseleda?
7162/10,4 miljoner (befolkning) = 0,7 promille
Citera
2021-05-08, 23:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Inte mig du frågar men det är väl inte otänkbart att de "gamla" coronavirusens eventuella pandemier ligger väldigt långt tillbaka i tiden? Många av våra smittsamma cirkulerande virussjukdomar har funnits mycket länge.
Ja en teori. Precis som teorin om att coronan var så komplex att värre mutationer skulle vara otänkbara.
Nu vet vi mer och SARS-CoV-2 kan mutera till värre saker.

De snällare varianterna av dess mutationer har vi inte sett till ännu. Bara mer smittsamma och mer dödliga. Ingen vore väl mer lycklig om skiten muterade till en harmlös förkylning.
Citera
2021-05-08, 23:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag läste någon dansk artikel att epidemin "Ryska snuvan" misstänks ha varit ett Corona-virus.

Jag hittade ett inlägg av skribenten "arbetet" som länkar till artikeln.
Det som står skrivet verkar vara av typ influensa och inte corona.

"Influensavirus typ A subtyp H3N8[4], liksom H2N2[5] har pekats ut som möjliga patogener bakom pandemin. Även förkylningsviruset OC43 har pekats ut som en möjlig orsak, eftersom genetiska analyser tyder på att det började smitta människor omkring denna tid.[6]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska_snuvan
Citera
2021-05-08, 23:06
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Nja, det som sagts är att PCR inte nödvändigtvis är bra för att diagnostisera sjukdomar. Då gällde det specifikt HIV där en person med HIV kan ha en uppsjö av olika virus/bakterier i systemet och det inte är självklart vad som orsakar vad. Däremot så påvisar PCR-tester förekomsten av specifika dna/rna-sekvenser. Med ett positivt covid-test så kan man alltså vara nästan helt säker på att personen i fråga är smittad, men man kan inte helt utesluta att det är något annat som ger eventuella symtom.

Personen i fråga är f.ö. död så man kan lugnt garantera att han inte uttalat sig om huruvida PCR-tester är lämpligt för att diagnosticera just covid.

Eftersom PCR kan ses som kopieringsmaskin för nukleinsyror som undrar jag vad du menar med att den är specifik?

Metoden kopierar väl all dna/rna och inte någon specifik rna sekvens,, , eller har jag missförstått ?

Så mao är det en kvantitativ analys metod.
Citera
2021-05-08, 23:10
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du inte förstår? Din beskrivning av två människor som bestämmer sig för att träffas och eventuellt utbyta smitta innehåller det underliggande antagandet att de därefter inte kommer träffa någon annan under tiden de skulle kunna bära på smitta. Så det är inte deras möte som är det egentlige problemet (om de är överens) utan allt annat de kommer göra.

HIV-exemplet är inte helt utan poäng men handlar om ett spridningsmönster som är allt annat än likt covid19. Om vi tänker oss att en dödlig sjukdom med stor smittorisk men som enbart sprids sexuellt så är det i vart fall oerhört mycket lättare för den som inte vill smittas att undvika smittan än i fallet covid19. Men vill man jämföra detta med covid19 så är det väl smitta inom familjen som ligger närmast. Mig veterligen har inget land förbjudit familjemedlemmar att fortsätta bo ihop (däremot stoppat anhöriga att komma in på IVA, en helt annan sak) så det ger väl en fingervisning av vad som skulle bli fallet med en ny och mer lättspridd variant på HIV.

Med det sagt, Sverige har inte haft utegångsförbud.
En del mer sansade länder som hade hårda regler i början och därmed lyckades dämpa pandemin ordentligt är trots det numera mer öppna både juridiskt och praktiskt än t.ex. Sverige. Så det där med hårda regler är ju inte självklart mer frihetsbegränsande ens en gång.
Så det är egentligen okej för dig när två människor träffas frivilligt. Men eftersom de också frivilligt kan träffa andra människor får de inte träffas? Makes no sense.
Citera
2021-05-08, 23:16
Medlem
Citat:
Normalt har jag råd, men inte frakten, kan du swisha mig?
Dessutom har dem stängt idag och imorgon, så svårt att få mat beställt, beställer jag nu får jag på Tisdag.
Men då har jag redan gått hungrig nästan en vecka.

Det verkar synd om dig som inte kan handla mat eller vänner som kan handla åt dig. Ring smittskyddsläkaren, han kanske har en lösning åt dig.
Citera
2021-05-08, 23:19
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det verkar synd om dig som inte kan handla mat eller vänner som kan handla åt dig. Ring smittskyddsläkaren, han kanske har en lösning åt dig.

Det är lugnt, hittat en lösning.

Säger vad lösningen var år 2030.

Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Det är bara bra när man är ung o frisk att utsätta sig för Corona. Jag vill stärka mitt immunsystem så jag kan klara av alla framtidens Corona varianter. Den här vägen ser jag som helt överlägsen dom alla skumma vacciner som hastas fram idag.

Då kommer du älska mitt svar när jag skriver hur jag gjorde år 2030.
Citera
2021-05-08, 23:21
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem fan har pratat om att smitta andra??

Vill du inte bli smittad så lås in dig. Ingen kommer hindra dig. Omvärlden kommer snarare bli glad. Men pådyvla inte den övriga befolkningen din sjuka rädsla för detta.

Lås in dig. vad är problemet?

Fel av dig! Jag vill inte att du eller någon annan ska smitta andra, för det är ingen mänsklig rättighet att smitta folk med covid.

Jag tar mitt ansvar, så se till att du inte utsätter andra för smitta.
Du har ingen rättighet att smitta folk med covid, skärp dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in