2021-05-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är du rätt person att anklaga andra för fanatism?

Jag klickade på namnet "Hexen666" och därefter "Hitta fler inlägg av Hexen666". Din argumentation är ganska hysterisk.

Dina inlägg har vissa bra poänger, men dessa drunkar i din fanatiska retorik. Du skulle ha lättare att få fram dina poänger ifall du sansade dig lite.

Är du själv immun mot flockbeteende?

Jag kan bara titta på hur du benämner personer som inte håller mig dig angående Corona-viruset. Du uttrycker dig ganska hätskt mot personer med en åsikt som skiljer sig från din.

Tänker du att det råder någon sorts konkurrens mellan influensa-virus och Corona-virus? Hur fungerar den konkurrensen? Genomgången infektion av Corona-viruset ger ju inte immunitet mot influensa-virus, och vice versa. Jag tänker att då borde det ena viruset inte kunna tränga ut det andra.

Olika stammar av Corona-viruset kan konkurrera, eftersom genomgången infektion av en stam ger, åtminstone något sånär, immunitet mot andra stammar. Tänker jag galet?

Menar inte Hexhen att det naturliga urvalet hos människor rensar bort svaga individer på sikt och därmed är i princip inga smittsamma sjukdomar ett problem?

På sätt och vis en i grunden korrekt iakttagelse att naturliga urvalet kommer rädda och har räddat mänskligheten även i mycket svårare pandemifall än covid19 (t.ex. digerdöden). Däremot totalt ogiltigt som tänkt "skydd" mot covid19 eftersom det i allmänhet dödar dem som redan fått eventuella barn. D.v.s. rent evolutionärt är covid19 inte ens ett problem. Frågan är ju bara vad man skall med sådana resonemang till, om det nu är det Hexet säger. Jag har i vart fall sett det argumentet i tråden ett antal gånger.
Citera
2021-05-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
läs igen.....

... men trots det utgår jag inte från min värld utan statistik från SCB, FHM, WHO mfl

OK, du bor inte i Tiveden utan i Delfi.
Tack ändå, typ.
Citera
2021-05-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var antikroppar det. Är inte samma sak som antigentester eftersom det inte är pågående infektion som har en annan betydelse i form av åtgärder. Snabbtester angående antikroppstester har väldigt varierande prestanda. Självklart måste man då avråda från det, särskilt som det har ringa betydelse vad det ska användas till.

Ja, kanske kan stämma att de inte direkt avrådde men de var rätt ointresserade av dem under en lång period vilket t.ex. denna debattartikel visar. Stämmer bra med hur jag minns läget. Det har ju generellt varit så att allt FHM företagit sig verkar gjorts med en slags grundläggande motvilja mot att agera operativt. Min personliga tolkning är att allt leder tillbaka till prestigeförlusten kring flockimmuniteten men jag vet att många mer systemtrogna tror på helt andra sagor:

https://www.expressen.se/ledare/lar-av-andra-lander-satsa-pa-snabbtester/
Citat:
I Sverige har vi självbilden att vi är så kallade ”early adopters”, det vill säga ett land som snabbt tar till sig det nyaste inom allt från teknik till mode och mattrender. Det stämmer på många områden, men sannerligen inte i kampen mot coronapandemin.

Där har i stället Folkhälsomyndighetens utdragna beslutsprocesser fått bestämma takten. Som väl är har andra delar av samhället ofta gått före. Det gäller även i introduktionen av snabbtesterna. Medan FHM vill invänta olika utvärderingar har exempelvis Region Skåne redan inhandlat 200 000 snabbtester. TV4 använde snabbtester inför USA-valvakan nyligen och lyckades upptäcka två fall.
Senast redigerad av Varglig 2021-05-08 kl. 21:41.
Citera
2021-05-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nja, det är nog mer en fråga om prestige.
De är väl fortfarande mindre pricksäkra? Men precis som från början bättre än att stå med öppen mun och bara gapa handfallet och tro att inget går att göra.
Vad då för öppen mun och gapa? Är inte snabbtesterna tillförlitliga till en början så skall de inte användas - punkt slut. En annan sak sedan att det tar tid att utveckla sådana här snabbtester så att de slutligen blir användbara.
Citera
2021-05-08, 21:39
Medlem
Citat:
Så du har inte träffat någon som varit rejält sjuk i covid19 och kan berätta för dig?
Ingen anhörig eller kollega som dött?
Bor du i en grotta i Tiveden eller?
Jag känner knappt någon som känner någon som blivit allvarligt sjuk av covid, känner många som haft små/obefintliga symptom dock.

Närmsta jag kommit är väl att någon kollega sagt att en annan kollegas mor hamnade på IVA...
Citera
2021-05-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag känner knappt någon som känner någon som blivit allvarligt sjuk av covid, känner många som haft små/obefintliga symptom dock.

Närmsta jag kommit är väl att någon kollega sagt att en annan kollegas mor hamnade på IVA...

Och din slutsats blir därmed?
Citera
2021-05-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Vad då för öppen mun och gapa? Är inte snabbtesterna tillförlitliga till en början så skall de inte användas - punkt slut. En annan sak sedan att det tar tid att utveckla sådana här snabbtester så att de slutligen blir användbara.

När länder som hade större framgångar i smittskyddsarbetet använde snabbtester så var det rätt mycket öppen gapande mun i min förståelse av samtiden. Men en del tycker ju FHM är rationaliteten i lyxförpackning. Det finns i vart fall sällan 100% tillförlitliga tester och pandemier väntar inte på röd gubbe så jag tillhör dem som hyllar snabbhet framför någon slags träkallig vetenskaplighet som ändå inte kan falsifieras/bekräftas förrän allt är över.
Citera
2021-05-08, 21:49
Medlem
Citat:
Och din slutsats blir därmed?
Att du är fel ute om du tror det är en stor del av befolkningen som faktiskt är direkt berörda av några allvarliga sjukdomsfall/dödsfall orsakade av pandemin, mina erfarenheter säger att det snarare är tvärtom.
Citera
2021-05-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ja, kanske kan stämma att de inte direkt avrådde men de var rätt ointresserade av dem under en lång period vilket t.ex. denna debattartikel visar. Stämmer bra med hur jag minns läget. Det har ju generellt varit så att allt FHM företagit sig verkar gjorts med en slags grundläggande motvilja mot att agera operativt. Men personliga tolkning är att allt leder tillbaka till prestigeförlusten kring flockimmuniteten men jag vet att många mer systemtrogna tror på helt andra sagor:

https://www.expressen.se/ledare/lar-av-andra-lander-satsa-pa-snabbtester/

Du är fel ute, länderna har infört dessa tester i ungefär samma takt. Prestandan var usel för de första testerna som kom, men det blev snabbt bättre mot årsskiftet.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32485618/
Citera
2021-05-08, 21:58
Medlem
Citat:
När länder som hade större framgångar i smittskyddsarbetet använde snabbtester så var det rätt mycket öppen gapande mun i min förståelse av samtiden. Men en del tycker ju FHM är rationaliteten i lyxförpackning. Det finns i vart fall sällan 100% tillförlitliga tester och pandemier väntar inte på röd gubbe så jag tillhör dem som hyllar snabbhet framför någon slags träkallig vetenskaplighet som ändå inte kan falsifieras/bekräftas förrän allt är över.
Varför skall man använda snabbtester om de inte är tillförlitliga? Ren och skär idioti.
Det är ju en naturlig process vid all medicinsk utveckling av tester, medicin etc att de tar tid att utveckla dem tills de blir tillförlitliglit användbara.
Citera
2021-05-08, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Att ange antalet och procentuell ökning av antalet är helt meningslöst utan relation till befolkningens storlek.

Är det? Jag svarade på ett inlägg om en artikel som påstod att överdödligheten var 3 procent jämfört med ett normalår. Jag påstår att överdödligheten var 7,9 procent. På vilket sätt förändras det av att man tar hänsyn till befolkningsstorleken?

Citat:
Är den 500000 eller 5 miljoner? Blir ju viss skillnad.

I antal blir det skillnad. I andel blir det ingen skillnad.

Citat:
Därför är påverkan på total dödlighet väldigt relevant:

Antal döda/befolkningsantal

Då får vi en ökning med 0,7 promille gentemot snittet. En piss i havet.

Hur får du en ökning från 90962 dödsfall till 98124 dödsfall att vara en ökning med 0,7 promille? Har du gått en kurs i någon sorts special-matematik? Eller försöker du vilseleda?
Citera
2021-05-08, 22:36
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Här kanske du kan få lite ledning:

https://www.lawline.se/answers/smittspridning-av-covid-19-vilket-brott
https://sverigesradio.se/artikel/7591109
https://www.svd.se/kan-vara-misshandel-att-bryta-mot-smittskyddslagen

-- Länk #1 --
Första länken gav mig ingen inblick förutom döljande av sjukdom bland nära och kära och bland jobbet vilket inte påverkar mig då jag är uppenbarligen sjukskriven.

-- Länk #2 --
Samma med länk #1, går inte till jobbet.

-- Länk #3 --
Tredje länken var mest vettig, men fortfarande ifrågasättande.

"Allmänfarliga sjukdomar är smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande eller innebära särskild allvarliga konsekvenser, ”där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade”."

"Enligt smittskyddslagen har alla en skyldighet att ”genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder” förhindra spridning av smittsamma sjukdomar."

Fortfarande ingen direkt analys och uppenbarliga försiktighetsåtgärder för att handla mat för att kunna överleva 7 dagar.

"Det här är alltså en skyldighet enligt lagen. Dessutom har den som tror sig vara smittad en skyldighet att varna andra personer som han eller hon kommer i kontakt med som kan riskera att smittas."

Man ska gå och skrika rakt ut var 3:e sekund att man har covid-19 ?
Ingen direkt insyn eller direkt förklaring alls.

Enda jag kan fatta är att hålla 2 meters avstånd och tvätta mina händer för att undvika smittspridning enligt lagens långa arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in