2021-05-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vem är frihetsberövad menar du?

Smittskyddsåtgärder och trafikregler syftar båda till att hindra person A från att oavsikltigt utsätta person B för fara genom oaktsamhet. Den underliggande motiveringen till båda är samma.

Vilket totalförbud menar du motsvarar ett tänkt totalförbud mot bilar?
Observera att temporära förbud inte är detsamma som totalförbud, t.ex. har ju Nya Zeeland och Australien nu nästan helt öppna samhällen. Det handlar ju inte om att straffa människor utan om att vara rationell och göra det bästa av en situation som ingen kan undkomma utan åtgärder eller konsekvenser.
Att stänga in en frisk människa är fortfarande ingen smittskyddsåtgärd, oavsett hur många gånger du säger det. Smittskyddslagen är inte tillämpbar på friska människor.

Trafikregler har inte alls samma syfte som coronarestriktioner, men det är oavsett inte syftet utan utförandet och konsekvenserna som har betydelse. Tvångssterilisering var också en folkhälsoåtgärd, och ett typexempel på hur man kan missbruka ett syfte.
Citera
2021-05-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att stänga in en frisk människa är fortfarande ingen smittskyddsåtgärd, oavsett hur många gånger du säger det. Smittskyddslagen är inte tillämpbar på friska människor.

Trafikregler har inte alls samma syfte som coronarestriktioner, men det är oavsett inte syftet utan utförandet och konsekvenserna som har betydelse. Tvångssterilisering var också en folkhälsoåtgärd, och ett typexempel på hur man kan missbruka ett syfte.

Vem är instängd?
Tredje gången gillt nu så kanske du kan svara?

Trafikregler har samma syfte som smittskyddsåtgärder – att förhindra att oaktsamhet eller omedvetenhet från person A åsamkar skada för person B. Som innehavare av relativt liberala åsikter är jag enbart för regleringar när så är fallet. Om A själv enbart utsätter sig själv för fara är jag normalt mot regleringar. Alla har rätt att dö som idioter om de vill. Givet att det inte kostar det allmänna en massa pengar då får personen betala för sig först. Covid19 är inte ett sådant fall i något avseende.

Jag ser problemet med tvångssteriliseringar men likheten med covid19-hanteringen undgår mig. Du kan lägga till den förklaringen till redovisningen av vem som är instängd.
Citera
2021-05-08, 18:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Hjärnherpes forts:

Coronavirus does not infect the brain but still inflicts damage
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-04/cuim-cdn041521.php

How COVID-19 can damage the brain
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02599-5

A third of COVID survivors suffer neurological or mental disorders: study
https://www.reuters.com/article/amp/idUSKBN2BT2ZI

Serious Cases of Brain Damage Are Linked to COVID-19, New Research Shows
https://www.sciencealert.com/serious-cases-of-brain-damage-are-on-the-rise-and-covid-19-seems-to-be-behind-it

After COVID, brain fog lingers. UW researchers are finding out why
https://crosscut.com/tech/2021/04/after-covid-brain-fog-lingers-uw-researchers-are-finding-out-why

COVID-19 Affects Brain in 36% Patients
https://www.labroots.com/trending/neuroscience/17302/covid-19-affects-brain-36-patients

COVID-19 Attack On Brain, Not Lungs, Triggers Severe Disease In Mice
https://neurosciencenews.com/covid-19-brain-17609/

25% av svenskarna har antikroppar (eller nja, blodgivare iaf). Extrapolerat betyder det snart en miljon hjärnskadade svenskar i samhället. Rena julafton för läkemedelsbolagen.

Nu skall jag ta en kall öl till middagen som jag både kan känna lukten och smaken av.

Hellre munblöja än hjärnherpes!
Jepp! Nämnde detta för ett år sedan att jag misstänkte att man skulle komma fram till detta.

HCoV-OC43 kopplat till MS?:

Virus Linked to Respiratory Infections May Also Trigger Brain Diseases Like MS

https://multiplesclerosisnewstoday.com/news-posts/2016/10/05/respiratory-system-virus-coronavirus-may-trigger-ms-other-neurological-disease/

Om så, hur är det med SCoV2?:

Should we expect neurological symptoms in the SARS-CoV-2 epidemic?

¿Es esperable que haya cuadros neurológicos por la pandemia por SARS-CoV-2?

Abstract
Introduction

There is growing evidence that SARS-CoV-2 can gain access to the central nervous system (CNS). We revise the literature on coronavirus infection of the CNS associated with neurological diseases.

Development

Neurological symptoms were rarely reported in the SARS-CoV and MERS-CoV epidemics, although isolated cases were described. There are also reports of cases of neurological symptoms associated with CoV-OC43 and CoV-229E infection. The presence of neurological lesions, especially demyelinating lesions in the mouse hepatitis virus model, may explain the mechanisms by which coronaviruses enter the CNS, particularly those related with the immune response. This may explain the presence of coronavirus in patients with multiple sclerosis. We review the specific characteristics of SARS-CoV-2 and address the question of whether the high number of cases may be associated with greater CNS involvement.

Conclusion

Although neurological symptoms are not frequent in coronavirus epidemics, the high number of patients with SARS-CoV-2 infection may explain the presence of the virus in the CNS and increase the likelihood of early- or delayed-onset neurological symptoms. Follow-up of patients affected by the SARS-CoV-2 epidemic should include careful assessment of the CNS.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2173580820300523
Citera
2021-05-08, 19:00
Medlem
Intressant att man nu börjar snabbtesta elever inom gymnasieskolan i Stockholm. Intiativet är extremt senfärdigt och rätt ointressant i ett sjukvårdsperspektiv. Snabbtester skulle ha varit standard inom SÄBO redan under hösten och sensommaren. Helst tidigare. Men icke.
Citera
2021-05-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vem är instängd?
Tredje gången gillt nu så kanske du kan svara?

Trafikregler har samma syfte som smittskyddsåtgärder – att förhindra att oaktsamhet eller omedvetenhet från person A åsamkar skada för person B. Som innehavare av relativt liberala åsikter är jag enbart för regleringar när så är fallet. Om A själv enbart utsätter sig själv för fara är jag normalt mot regleringar. Alla har rätt att dö som idioter om de vill. Givet att det inte kostar det allmänna en massa pengar då får personen betala för sig först. Covid19 är inte ett sådant fall i något avseende.

Jag ser problemet med tvångssteriliseringar men likheten med covid19-hanteringen undgår mig. Du kan lägga till den förklaringen till redovisningen av vem som är instängd.
De flesta länder har haft olika former av utegångsförbud i samband med lockdown under pandemin. Det är allmänt känt.

Vilken oskyldig människa riskerar du att genom oaktsamhet skada, om du är frisk och går ut på stan, med andra som gjort samma val? Eller om två vänner beslutar att träffas? Jag förstår inte. Det handlar om frivilliga möten.

Ska vi förbjuda människor från att ligga med varandra? Någon kan ju ha HIV utan att veta om det. Allmänfarlig sjukdom. Exakt samma sak.
Citera
2021-05-08, 19:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
En del kallar det risken och en del kallar chansen...

Ja, men nu lever vi under en pandemi...
Citera
2021-05-08, 19:35
Medlem
FHM har sagt nej till snabbtester och smittskyddsappar i 14 månader nu börjar man öppna för snabbtester i screening-syfte. Det är ju lite sent påkommet.
Citera
2021-05-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
FHM har sagt nej till snabbtester och smittskyddsappar i 14 månader nu börjar man öppna för snabbtester i screening-syfte. Det är ju lite sent påkommet.
Förmodligen för att snabbtesterna under tidens gång har utvecklats och nu blivit mer tillförlitliga.
Citera
2021-05-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det kan man tycka. Men många debattörer här i tråden försöker föra fram tesen att en stor del av offren för Covid-19 har dött "med och inte av" Corona. Dessa debattörers uppfattning är att viruset bara råkade finnas i kroppen, när personen dog av helt orelaterade orsaker. Överdödligheten indikerar att den uppfattningen icke är korrekt.

Det är bara i ungefär 15 procent av dödsfallen som viruset råkade finnas närvarande i kroppen, utan att ha del i skulden till dödsfallen. I övriga 85 procent av dödsfallen, så bar viruset åtminstone delvis skuld, ofta tillsammans med andra former av ohälsa.

Socialstyrelsen har kanske hämtat inspiration från Anders Tegnell? Anders Tegnell ansåg att det var olämpligt att jämföra Sverige med Norge. Anders Tegnell ansåg av någon anledning att det var mycket lämpligare att jämföra Sverige med Belgien, Nederländerna och Storbritannien.

Jag tycker att det kan vara idé att jämföra med Taiwan; inte för att Taiwan är likt Sverige. Men Taiwan har visat vilken strategi som fungerar. Därför kan det vara bra att jämföra med Taiwan, för att hämta inspiration hur bra smittskydd ska fungera.

Ja jag tycker att Socialstyrelsen har fått stora snurren när dom drar fram 3% överdödlighet som ett åldersstandardiserat mått.
Andra länder i Öst och Centraleuropa har totalt misslyckats under 2:a vågen när dom öppnade upp men vi i Sverige måste ju jämföra oss med oss själva utifrån våra egna förutsättningar.
Vi har en sjukvård som är bättre än Polen och Ungern. Vi är glesare.

6 kommuner i Sverige har 0 coronadöda. 0 mitt i en brinnande pandemi och många äldre. Det beror nästan bara på få invånare.
Citera
2021-05-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Snabbtester har inte varit tillgängliga förrän på senare tid. FHM har aldrig sagt nej till snabbtester. De kan användas som komplement precis som alla andra länder använder dem till.
Citera
2021-05-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De flesta länder har haft olika former av utegångsförbud i samband med lockdown under pandemin. Det är allmänt känt.

Vilken oskyldig människa riskerar du att genom oaktsamhet skada, om du är frisk och går ut på stan, med andra som gjort samma val? Eller om två vänner beslutar att träffas? Jag förstår inte. Det handlar om frivilliga möten.

Ska vi förbjuda människor från att ligga med varandra? Någon kan ju ha HIV utan att veta om det. Allmänfarlig sjukdom. Exakt samma sak.

Jag förstår inte vad du inte förstår? Din beskrivning av två människor som bestämmer sig för att träffas och eventuellt utbyta smitta innehåller det underliggande antagandet att de därefter inte kommer träffa någon annan under tiden de skulle kunna bära på smitta. Så det är inte deras möte som är det egentlige problemet (om de är överens) utan allt annat de kommer göra.

HIV-exemplet är inte helt utan poäng men handlar om ett spridningsmönster som är allt annat än likt covid19. Om vi tänker oss att en dödlig sjukdom med stor smittorisk men som enbart sprids sexuellt så är det i vart fall oerhört mycket lättare för den som inte vill smittas att undvika smittan än i fallet covid19. Men vill man jämföra detta med covid19 så är det väl smitta inom familjen som ligger närmast. Mig veterligen har inget land förbjudit familjemedlemmar att fortsätta bo ihop (däremot stoppat anhöriga att komma in på IVA, en helt annan sak) så det ger väl en fingervisning av vad som skulle bli fallet med en ny och mer lättspridd variant på HIV.

Med det sagt, Sverige har inte haft utegångsförbud.
En del mer sansade länder som hade hårda regler i början och därmed lyckades dämpa pandemin ordentligt är trots det numera mer öppna både juridiskt och praktiskt än t.ex. Sverige. Så det där med hårda regler är ju inte självklart mer frihetsbegränsande ens en gång.
Citera
2021-05-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Nämnde detta för ett år sedan att jag misstänkte att man skulle komma fram till detta.

HCoV-OC43 kopplat till MS?:

Virus Linked to Respiratory Infections May Also Trigger Brain Diseases Like MS

https://multiplesclerosisnewstoday.com/news-posts/2016/10/05/respiratory-system-virus-coronavirus-may-trigger-ms-other-neurological-disease/

Om så, hur är det med SCoV2?:

Should we expect neurological symptoms in the SARS-CoV-2 epidemic?

¿Es esperable que haya cuadros neurológicos por la pandemia por SARS-CoV-2?

Abstract
Introduction

There is growing evidence that SARS-CoV-2 can gain access to the central nervous system (CNS). We revise the literature on coronavirus infection of the CNS associated with neurological diseases.

Development

Neurological symptoms were rarely reported in the SARS-CoV and MERS-CoV epidemics, although isolated cases were described. There are also reports of cases of neurological symptoms associated with CoV-OC43 and CoV-229E infection. The presence of neurological lesions, especially demyelinating lesions in the mouse hepatitis virus model, may explain the mechanisms by which coronaviruses enter the CNS, particularly those related with the immune response. This may explain the presence of coronavirus in patients with multiple sclerosis. We review the specific characteristics of SARS-CoV-2 and address the question of whether the high number of cases may be associated with greater CNS involvement.

Conclusion

Although neurological symptoms are not frequent in coronavirus epidemics, the high number of patients with SARS-CoV-2 infection may explain the presence of the virus in the CNS and increase the likelihood of early- or delayed-onset neurological symptoms. Follow-up of patients affected by the SARS-CoV-2 epidemic should include careful assessment of the CNS.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2173580820300523

Känns inte direkt som en högoddsare att läkrvetenskapen kommer hålla mer koll på den här virusgruppen i framtiden.Den verkar ha potential att göra all möjlig skada. Också intressant att läsa om de två - för mig - mindre kända CoV-OC43 och CoV-229E. I de fall de ger allvarligare symptom känner man igen beskrivningen från covid19. Med tanke på de väl beskrivna luktbortfallen så är det ju uppenbart att viruset ibland drabbar nervsystemet. Hoppas nu vaccinationerna når framgång så vi kan mota bort den här skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in