Citat:
Ursprungligen postat av
aw
De flesta länder har haft olika former av utegångsförbud i samband med lockdown under pandemin. Det är allmänt känt.
Vilken oskyldig människa riskerar du att genom oaktsamhet skada, om du är frisk och går ut på stan, med andra som gjort samma val? Eller om två vänner beslutar att träffas? Jag förstår inte. Det handlar om frivilliga möten.
Ska vi förbjuda människor från att ligga med varandra? Någon kan ju ha HIV utan att veta om det. Allmänfarlig sjukdom. Exakt samma sak.
Jag förstår inte vad du inte förstår? Din beskrivning av två människor som bestämmer sig för att träffas och eventuellt utbyta smitta innehåller det underliggande antagandet att de därefter inte kommer träffa någon annan under tiden de skulle kunna bära på smitta. Så det är inte deras möte som är det egentlige problemet (om de är överens) utan allt annat de kommer göra.
HIV-exemplet är inte helt utan poäng men handlar om ett spridningsmönster som är allt annat än likt covid19. Om vi tänker oss att en dödlig sjukdom med stor smittorisk men som enbart sprids sexuellt så är det i vart fall oerhört mycket lättare för den som
inte vill smittas att undvika smittan än i fallet covid19. Men vill man jämföra detta med covid19 så är det väl smitta inom familjen som ligger närmast. Mig veterligen har inget land förbjudit familjemedlemmar att fortsätta bo ihop (däremot stoppat anhöriga att komma in på IVA, en helt annan sak) så det ger väl en fingervisning av vad som skulle bli fallet med en ny och mer lättspridd variant på HIV.
Med det sagt, Sverige har inte haft utegångsförbud.
En del mer sansade länder som hade hårda regler i början och därmed lyckades dämpa pandemin ordentligt är trots det numera mer öppna både juridiskt och praktiskt än t.ex. Sverige. Så det där med hårda regler är ju inte självklart mer frihetsbegränsande ens en gång.