2021-05-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att man nu börjar snabbtesta elever inom gymnasieskolan i Stockholm. Intiativet är extremt senfärdigt och rätt ointressant i ett sjukvårdsperspektiv. Snabbtester skulle ha varit standard inom SÄBO redan under hösten och sensommaren. Helst tidigare. Men icke.

Gjorde man inte tester med snabbtester på skolor i Stockholm för någon månad sedan också? I ynka 2 veckor om jag minns rätt. Totalt meningslöst. Sveriges smittskydsstrategi är som en konstinstallation.
Citera
2021-05-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Förmodligen för att snabbtesterna under tidens gång har utvecklats och nu blivit mer tillförlitliga.

Nja, det är nog mer en fråga om prestige.
De är väl fortfarande mindre pricksäkra? Men precis som från början bättre än att stå med öppen mun och bara gapa handfallet och tro att inget går att göra.
Citera
2021-05-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Gör vi?

Var är den pandemin förutom på nyheterna och politikernas agenda?

KLARVAKEN

Så du har inte träffat någon som varit rejält sjuk i covid19 och kan berätta för dig?
Ingen anhörig eller kollega som dött?
Bor du i en grotta i Tiveden eller?
Citera
2021-05-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det så? Det har jag inte uppfattat, men jag är i och för sig inte ute så mycket på typiska uteställen om kvällarna längre.
Inte jag heller men om jag skulle bli tvungen att börja jobba 2 timmar tidigare så är det ju bara att gilla läget eller hur?
Citera
2021-05-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Snabbtester har inte varit tillgängliga förrän på senare tid. FHM har aldrig sagt nej till snabbtester. De kan användas som komplement precis som alla andra länder använder dem till.

Nu har du glömt att det varit 2020 också:

T.ex. var det juni förra året (Publicerad 2020-06-08):
Citat:
Folkhälsomyndigheten avråder från snabbtester för att kolla antikroppar mot covid-19. Men trots kritiken fortsätter flera apotek och nätläkare att sälja snabbtest – där ibland Kronans apotek och statligt ägda Apoteket.
– Vi känner oss trygga med att testerna är bra, säger Apotekets presschef Magnus Frisk.

Både Folkhälsomyndigheten och Läkemedelsverket avråder konsumenter från att använda de så kallade snabbtesterna som flera av nätläkarna och apotek använder. Snabbtester är de tester där man tar ett stick i fingret och överför blodet till en provsticka som ska visa om man bär antikroppar eller inte. Myndigheterna kritiserar bland annat snabbtesterna för att kunna ge falska svar.

– Det finns bra tester i dag som har hög säkerhet och är rimliga att använda. Det är de som görs på laboratorier, inte de så kallade snabbtesterna, sade Anders Tegnell under en presskonferens på torsdagen.
https://www.svd.se/apoteket-fortsatter-med-kritiserade-snabbtester

Det går att googla fram mer. Obegripligt att många människor har samma minne som en akvariefisk.
Senast redigerad av Varglig 2021-05-08 kl. 21:12.
Citera
2021-05-08, 21:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller helt med dig först skall vi se till vår egna befolkning men därefter tänkte jag mer på. Riskerna med att låta smitta sprida sig i fattigare delar av världen ökar risken för elaka mutationer.

Det håller jag med om. På något sätt behöver vi se till att alla delar av Världen får tillgång till vaccin, för att ge viruset mindre utrymme att mutera.

Men innan alla delar av Världen har vaccinerats, så är det viktigt att Europa stänger sina gränser mot länder där det är stor risk att nya varianter av viruset uppstår. Ifall det uppstår en variant som helt tar sig förbi vaccinernas skydd, så är det jätteviktigt att den varianten inte får komma in i Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har verkligen ingen lust att börja från början igen nu när vi äntligen börjar se ljuset i tunneln.

Så länge gränserna står öppna för Världens virus, så ser jag en mycket stor risk att vi får börja om från början.

Det är stor skandal att dom brasilianska, sydafrikanska och indiska varianterna numera sprids i Europa. Helst så borde även den ursprungliga kinesiska varianten ha hållits borta från Europa. Det fungerar inte att ha öppna gränser under en pågående epidemi.
Citera
2021-05-08, 21:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Så du har inte träffat någon som varit rejält sjuk i covid19 och kan berätta för dig?
Ingen anhörig eller kollega som dött?
Bor du i en grotta i Tiveden eller?

Nej.. helt rätt.. jag känner ingen som hamnat på IVA eller dött med C19.

Däremot har de flesta jag känner har haft C19, inkl mig själv... i mycket mild form.
Detta inkluderar även 70 plussare, överviktiga och multisjuka.

... för att du inte ska spekulera vidare... vi pratar om hundratals personer i bekantskapskretsen.

... men trots det utgår jag inte från min värld utan statistik från SCB, FHM, WHO mfl
Citera
2021-05-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej.. helt rätt.. jag känner ingen som hamnat på IVA eller dött med C19.

Däremot har de flesta jag känner har haft C19, inkl mig själv... i mycket mild form.
Detta inkluderar även 70 plussare, överviktiga och multisjuka.

... för att du inte ska spekulera vidare... vi pratar om hundratals personer i bekantskapskretsen.

... men trots det utgår jag inte från min värld utan statistik från SCB, FHM, WHO mfl

Jag förstår inte ditt svar. Du utgår från officiell statistik men menar att covid19 inte finns eller inte är en pandemi? Eller menar du att eftersom ingen i din bekantskapskrets varit sjuk så kan inte covid19 vara mer än (som det så populärt heter) en förkylning?

Finns därmed inte denguefeber (eller valfri sjukdom ovanlig i Sverige) heller eftersom du inte träffat någon som varit sjukt i det? Har alla tidigare pandemier också varit påhittade eftersom du inte själv kan kontrollera sanningshalten? Om nej, vad är skillnaden menar du?

Jag känner ingen som dött i AIDS, så därmed är HIV ofarligt.
Är det ett korrekt sätt att resonera menar du?
Senast redigerad av Varglig 2021-05-08 kl. 21:21.
Citera
2021-05-08, 21:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja svenskarna förvandlades till covidfanatiker ganska snabbt när propagandan fick fäste. Masker överallt och den ene mer skräckslagen än den andra och skolbarn som tvingas hålla avstånd från varandra på skolgården. Irrationellt så det skriker om det.

Är du rätt person att anklaga andra för fanatism?

Jag klickade på namnet "Hexen666" och därefter "Hitta fler inlägg av Hexen666". Din argumentation är ganska hysterisk.

Dina inlägg har vissa bra poänger, men dessa drunkar i din fanatiska retorik. Du skulle ha lättare att få fram dina poänger ifall du sansade dig lite.

Citat:
Det är omöjligt för mig att ta dom seriöst. Förnekare hit och förnekare dit. Och ja, det har blivit som en sekt. Ordet förnekare drar ju onekligen tankar till en sekt som stämplar dissidenter som avfällingar och just förnekare. Jag växte upp som ett Jehovas Vittne och har oerhört svårt med flockmentalitet och skammande av dom som vågar ifrågasätta. Klimatrörelsen, invandringen och nu covid är tre frågor där folk beter sig skrämmande likt grupper som Jehovas Vittnen.

Är du själv immun mot flockbeteende?

Jag kan bara titta på hur du benämner personer som inte håller mig dig angående Corona-viruset. Du uttrycker dig ganska hätskt mot personer med en åsikt som skiljer sig från din.

Citat:
Ja covid är mer smittsamt men att tro att restriktionerna har utrotat influensan är ju bara dumt. Det är helt andra processer som är skyldiga till det
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Har du något exempel på vilken ”process” detta skulle vara?
Citat:
Naturlig selektion. Även kallat evolution

Tänker du att det råder någon sorts konkurrens mellan influensa-virus och Corona-virus? Hur fungerar den konkurrensen? Genomgången infektion av Corona-viruset ger ju inte immunitet mot influensa-virus, och vice versa. Jag tänker att då borde det ena viruset inte kunna tränga ut det andra.

Olika stammar av Corona-viruset kan konkurrera, eftersom genomgången infektion av en stam ger, åtminstone något sånär, immunitet mot andra stammar. Tänker jag galet?
Citera
2021-05-08, 21:24
Medlem
Citat:
Nu har du glömt att det varit 2020 också:

T.ex. var det juni förra året (Publicerad 2020-06-08):

https://www.svd.se/apoteket-fortsatter-med-kritiserade-snabbtester

Det går att googla fram mer. Obegripligt att många människor har samma minne som en akvariefisk.

Det var antikroppar det. Är inte samma sak som antigentester eftersom det inte är pågående infektion som har en annan betydelse i form av åtgärder. Snabbtester angående antikroppstester har väldigt varierande prestanda. Självklart måste man då avråda från det, särskilt som det har ringa betydelse vad det ska användas till.
Citera
2021-05-08, 21:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag förstår inte ditt svar. Du utgår från officiell statistik men menar att covid19 inte finns eller inte är en pandemi? Eller menar du att eftersom ingen i din bekantskapskrets varit sjuk så kan inte covid19 vara mer än (som det så populärt heter) en förkylning?

Finns därmed inte denguefeber (eller valfri sjukdom ovanlig i Sverige) heller eftersom du inte träffat någon som varit sjukt i det? Har alla tidigare pandemier också varit påhittade eftersom du inte själv kan kontrollera sanningshalten? Om nej, vad är skillnaden menar du?

Jag känner ingen som dött i AIDS, så därmed är HIV ofarligt.
Är det ett korrekt sätt att resonera menar du?

läs igen.....

Citera
2021-05-08, 21:26
Medlem
Riksdalerns avatar
Tvungen dock att ge mig ut o köpa käk, har INGENTING ätbart förutom jalapenos, tacokrydda, mjöl, mjölk och majonäs.

Vad säger smittskyddslagen om att jag ger mig ut smittad och handlar mat?
Lagligt eller olagligt enligt LAGEN, inte dina åsikter.

Bryr mig inte om NÅGRA av era åsikter, bryr mig ENBART om vad lagen säger.

Dvs era åsikter om att jag går o handlar covid 19 positiv betyder ingenting för mig, tvärtom det betyder MINDRE än noll, jag bryr mig och vill höra om vad LAGEN säger, har inte kunnat hittat någon lag om detta nämligen så behöver en internet guru som kan ge mig bra länkar om LAGEN att handla med covid 19 diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in