2021-05-08, 19:35
Medlem
theshades avatar
Det har ju varit vinter. Är mer nu på våren/sommaren de kommer ut.

Utanför centralt belägna systembolag är det dock fullsatt så länge bänkarna inte är nedsnöade. Jag har inte sett nån direkt minskning, även om jag noterat att Leffe inte verkar finnas till längre, han som verkade ha nyktrat till senaste åren. En annan som kan få vara anonym för att inte outa mig själv har inte setts till på länge heller och jag är lite orolig. Sist jag pratade med honom försökte jag få honom att gå till sjukan men det ville han ju inte.

Själv har jag min parkbänk hemma framför datorn och vi kanske ser en kulturskiftning. Berra, Lasse och gänget som super ihop är lite av den gamla skolan, före internet. Alkisar har lite förmågan att fastna i tiden också. Typ fråga en efter närmsta telefonkiosk anno 2020. Nya generationens alkisar sitter nog hemma som jag, även om jag ser en del yngre bland gubbarna. De är nog mer blandmissbrukare än hundraprocentiga alkoholister.
Senast redigerad av theshade 2021-05-08 kl. 19:40.
Citera
2021-05-08, 20:11
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
appropå Västerås Jobbade i centrum sprang ofta på Kvinnan som gick rakt på en och Frågade "har du en Spänn" undrar om hon lever inte sett henne på länge
Menar du en mörk kvinna, som en äldre Leila K.?
Vad gäller Alingsås-resenären har jag träffat honom, men jag vet inte när han frågade mig senast. Måste vara ett år sedan eller nåt.
Citera
2021-05-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Menar du en mörk kvinna, som en äldre Leila K.?
Vad gäller Alingsås-resenären har jag träffat honom, men jag vet inte när han frågade mig senast. Måste vara ett år sedan eller nåt.
Ja det vill jag minnas hon var lite "gå på" och stog ofta vid storagatan utanför Musses Tobak
Citera
2021-05-08, 22:06
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helan-och-Halvan
Jag har de senaste åren inte sett ett enda klassiskt svenskt alkis-gäng på parkbänkarna. Spelar ingen roll var man är. De verkar ha gått upp i rök. Ni vet de där kompisgängen med Svempa, Berra, Olle, Leffe, Gittan och Majsan som fanns på parkbänken i varenda förortscentrum och satt och tjoade, grälade och raj-rajade. Speciellt där det fanns ett systembolag inom nära räckhåll. Sitter dagens alkisar hemma hos varandra och dricker, eller var håller de hus?
I vilken stad bor du? Bor själv i Umeå och den välkända vänortsparken är välfylld när vädret så tillåter Umeå kommun är generösa med klassiska gröna parkbänkar på vintern är det Vasaplan som gäller med sina hemtrevliga väntkurer
Citera
2021-05-10, 05:09
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Får ibland höra skräckinjagande påståenden om att hamnar man på parkbänken som överkonsument så är det ryp det värsta som kan hända en.
Stämmer det verkligen?
När det är sommar och sol och man kan sitta i en fin park, lyssna på musik, dricka alkohol till lunch ha intressanta samtal om olika luffares ofta dramatiska livsöden. Är det verkligen att ha det dåligt?
Är det bättre att sitta på ett kontor och svettas m,m ja ni fattar vad jag menar.
Naturligtvis är ett sådant xtremt bohemisk livsstil inte gratis. Men proffsparkbänksalkisar har ofta någon form utav socbidrag eller sjukpension och gjort en budget efter det

Nu menar jag inte knarkare och psyksjuka som brukar gästa bänkarna, men old school a-lagare som är snälla mot barn och blir lämnade ifred utav ordningsmakterna.

När jag var mindre så krökade fyllona mest, men har upptäckt att tjacket smygit sig in i dessa kretsar vilket tagit ner statusen på avbytarbänken. Finns det några exempel på de som självmant wallraffar i denna mytomspunna miljö?. Kändisar finns det ju en del som Bukowski m,m. Har vi någon rikskänd parkbänksalkis i sverige?

Jag känner till fall där högutbildade och välbetalda personer resonerade som du och bytte bana, och gjorde karriär som A-lagare. Jag känner också en psykolog som slänger längtansfulla blickar genom fönstret varje gång alkisarna skrålar i vårsolen.
Citera
2021-05-10, 06:26
Medlem
i dessa corona tider borde det vara mycket park halv alkisar ute närmsta dagarna värmen är på väg
brukar själv sätta mig i en park när det är fint väder ock dra i mig några 7,5r men där är det tillåtet att dricka, fullblodsalkisarna brukar sitta i samma park men lite mera undanskymt
vem fan betalar 89 kr för en öl på lokal dessutom en 5,2 :a
Senast redigerad av diseledvin 2021-05-10 kl. 06:29.
Citera
2021-05-10, 07:13
Medlem
Rasseltasss avatar
Hur är det, är parbänksalkisar revirhävdande? I Kronobergsparken i Stockholm har staden tagit bort bänkarna i det nordvästra hörnet pga. att de i praktiken varit inmutade av A-laget.

Detta glada gäng är dock kvar och sitter nu istället på betongfundamenten till en ventilationstrumma.
Citera
2021-05-15, 21:42
Medlem
Klas-Vegass avatar
Mer knark än sprit i min lilla stad.
Ser ibland välvårdade men runt 60 som kan sitta och dricka själva. SNackade en stund med en sådan förra året.
Satt även och snackade med en riktig alkis i Helsingborg en stund.Ville bjuda på en öl....men jag har ju bil och skall hem.
Citera
2021-05-15, 22:50
Medlem
Ograsts avatar
Det känns som att c19 kortsiktigt hotar denna viktiga tradition med stolta historiska anor. Många är de parbänkare som blivit förkylda för att sedan falna bort när coronaspöket fört de med sig till dödens rike.
Citera
2021-05-16, 11:24
Medlem
Kan säga att det är mången gången Vagunder blickat mot A-lagarna med avundsjuka i blicken. Kan tänka sig konstigt då man är högutbildad, tjänar bra och är relativt vältränad men..

Största kärleken har alltid varit kröken. På gott och ont. Vad som hållit mig undan ifrån gå all in i alkoholkulturen är mitt intresse för träning (gillar inte vara ur form), vad andra skulle tycka och tänka om en och någon inneboende spärr om att totalt haverera.. Men vad andra tycker och tänker är något som vittrat bort och jag bryr mig blanka fasiken i nuförtiden.

Men alkoholen/och Rocknroll attityden är en kärlek som alltid funnits där. Livet är kort, vi har ingen jäkla aning om vad vi gör här, det är elände och konformism överallt. Så dömer absolut ingen för att ta denna väg i livet. Om han eller hon gör det för att hon vill (många missbrukar dock för att de mår dåligt vilket är en annan femma). En herre på flashback (ringway tror jag) sålde av allt och sa upp sig ifrån jobbet för att gå in för detta; vilket jag kan typ respektera. Någon som alltid väljer sin egna väg i livet ifrån majoritetskulturen respekteras.

Kanske ska man köpa sig en whiskey och göra lokala gänget sällskap i sommar!
Citera
2021-05-17, 19:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Utlänningarna har tagit över. Tragiskt men sant.

Ja, jag spanar alltid noga innan jag slår mig ned på en bänk för att klämma några öl. Krökande zigenare och öststatslodisar vill jag inte ha i min närhet. Det känns otryggt och det skulle inte förvåna mig om de skulle råna mig om omständigheterna är de rätta.
Citera
2021-05-22, 08:57
Medlem
HasseBanans avatar
Det finns väl knappt några bänkalkisar kvar längre, då polisen har blivit hårdare när det gäller att fösa bort folk som sitter och super på allmän plats?

För bara 10 år sedan satt jag själv och söp med dem. Men det var i ett mindre samhälle där polisen inte brydde sig så mycket. På 90-talet ockuperade de varenda bänk i den stad jag bodde i då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in