2021-02-18, 20:40
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Se på A-lagarnas konung... Anders Standing!
Alla som nånsin haft nånting att göra i Karlstad vet vem detta är...

https://m.youtube.com/watch?v=d1iv_5hOtaI

Lever han och är igång än?

Kul!
Citera
2021-02-23, 22:36
Medlem
Blot-Svens avatar
En av Flashbacks absolut bästa trådar.

Får medge att jag sneglat avundsjukt på det där gänget till och från i mina dagar, men min grej när jag "haft mina perioder" har mer varit att hänga på de sjaskigaste krogar jag kan hitta och prata med de ensammaste, trasigaste typerna på stället. Har i och för sig haft min andel intressanta möten med färgstarka utomhusalkisar också. Brukar bjussa dem på något och stanna några timmar, men nu var det många år sedan sist.

Det låter oftast som de höll på redan som unga, med mellanöl och thinner och sådant, och att de blev kvar i det livet när deras jämnåriga kom ut i arbetslivet, skaffade jobb och familj, osv. Flera av dem har varnat mig för att göra samma misstag som dem. Jag har fått mig en hel del rätt tragiska historier till livs om barn som sagt upp kontakten, gamla flammor som gått vidare och fått barn med andra, mm. Men jag har aldrig själv trillat dit.
Jag är fascinerad av samhällets skuggsida. Och de blir så jävla glada om man köper med sig något. Har inte alls upplevt att det skulle finnas någon misstänksamhet mot utbölingar, men så kom jag i regel dit hyfsat sent (när andan föll på).

Hur som helst: helt underbart med denna empatiska hyllning till en kultur... på dekis.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-02-23 kl. 22:41.
Citera
2021-04-22, 22:14
Medlem
Sonny00s avatar
Jag är ingen parkbänksalkis (eller ens alkis) men det händer rätt ofta att jag dricker alkohol på en parkbänk! Under sommarhalvåret så händer det då och då att jag snor några öl, någon slags mat och kvällstidningar på jobbet och sätter mig på en parkbänk efter jobbet. Jag brukar sitta någon timme eller två och se på folk och läsa tidningarna.

I mitt fall är det viktigt att allt jag förtär på bänken är gratis. Då infinner sig en känsla av att jag är en riktig lyxlirare. Egentligen är jag bara en vaktmästare på ett stort företag i Stockholm. Eftersom jag rör mig överallt i byggnaden vet jag var tjänstemännen har sina förråd av AW-öl. Snor man bara någon enstaka burk på varje ställe är det ingen som märker något. Lyxiga lunchmackor brukar man också hitta här och var. Är klockan efter 15:00 så åker en sådan ned i min väska för senare förtäring.

Oftast sitter jag ensam och festar, men det händer att någon kontaktsökande person slår sig ned bredvid mig. Då bjuder jag ofta på en öl ur min kylväska. Riktiga A-lagare vill jag inte ha i min närhet. De är för stökiga.

Ofta får jag även med mig några pantburkar från parken. Då har jag haft en härlig eftermiddag och faktiskt gått med vinst!

Frågan är hur det blir när jag går i pension om några år. Blir det fler timmar på bänken och fler öl? Vi får se... Å andra sidan kommer jag inte att ha tillgång till gratis dricka så det blir nog en återhållande faktor.
Senast redigerad av Sonny00 2021-04-22 kl. 22:36.
Citera
2021-04-23, 07:09
Medlem
i går satte jag min på en bänk en bit utanför bolaget inte direkt varmt +4 grader men solen tittade fram ibland efter en stund kommer en av stadens Alagare ock ställer sig en bit från mig han verkar minst sagt full men bara står där ock ser borta ut, verkar som han har ryggan innanför jackan ,är barfota dessutom ,han börjar röra sig mot bolaget va fan ska han försöka gå in ock handla , även jag tänkte handla några öl så jag beslutar min för att följa han in på bolaget ock se om han överhuvud taget kommer in där, står 2 vakter precis utför bolaget men de verkar fullt upptagna av att prata med varandra ock deras mobiler så han lyckas passera han struttar in ock greppar ett par tetra vin ställer sig i kassakön ock lyckas få köpa de, jag blev helt paff men bolaget kanske går dåligt nu för tiden så de måste sälja till alla
Citera
2021-04-23, 23:54
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
i går satte jag min på en bänk en bit utanför bolaget inte direkt varmt +4 grader men solen tittade fram ibland efter en stund kommer en av stadens Alagare ock ställer sig en bit från mig han verkar minst sagt full men bara står där ock ser borta ut, verkar som han har ryggan innanför jackan ,är barfota dessutom ,han börjar röra sig mot bolaget va fan ska han försöka gå in ock handla , även jag tänkte handla några öl så jag beslutar min för att följa han in på bolaget ock se om han överhuvud taget kommer in där, står 2 vakter precis utför bolaget men de verkar fullt upptagna av att prata med varandra ock deras mobiler så han lyckas passera han struttar in ock greppar ett par tetra vin ställer sig i kassakön ock lyckas få köpa de, jag blev helt paff men bolaget kanske går dåligt nu för tiden så de måste sälja till alla

Ja de kan inte hålla reda på alla. Om han inte ranglade runt eller började prata sluddrande med personalen märkte de antagligen inget.
Citera
2021-05-08, 18:22
Medlem
Helan-och-Halvans avatar
Vart tog A-lagarna vägen? Ser inga alkisgäng på parkbänkarna längre.

Jag har de senaste åren inte sett ett enda klassiskt svenskt alkis-gäng på parkbänkarna. Spelar ingen roll var man är. De verkar ha gått upp i rök. Ni vet de där kompisgängen med Svempa, Berra, Olle, Leffe, Gittan och Majsan som fanns på parkbänken i varenda förortscentrum och satt och tjoade, grälade och raj-rajade. Speciellt där det fanns ett systembolag inom nära räckhåll. Sitter dagens alkisar hemma hos varandra och dricker, eller var håller de hus?
Citera
2021-05-08, 18:26
Medlem
Narutoshippchops avatar
Har märkt samma. De är nog döda eller bortkonkurrerade av utlänningarna.
Citera
2021-05-08, 18:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Utlänningarna har tagit över. Tragiskt men sant.
Jag vill ha a-lagarna tillbaka. Sköna män. Kvinnorna var dock tandlösa och galna.
Citera
2021-05-08, 18:29
Bannlyst
Jag ser gott om A-lagare och brukar ofta umgås med lirarna
Citera
2021-05-08, 18:35
Medlem
När jag jobbande som resande säljare för 7-8 år sedan fanns de kvar i tex GBG, Sura-Hallstahammar typ. Annars såg man dem inte så ofta, sant.
Citera
2021-05-08, 18:38
Medlem
falconer8s avatar
I min stad hänger de inne i centrum på dagtid. Inte alla dagar men de flesta. Fast inte på kvällarna det är för farligt.
Citera
2021-05-08, 18:41
Medlem
I min stad så försvann dom dels för att svartskallarna bjöd in sig i deras gäng & ville bli kompis vilket för vissa var helt ok till en början. Tills svartskallarna drog åt sig polisen då svartskallar inte kan smälta in & bete sig normalt i ett civiliserat samhälle. I stort sett alla a-lagare röker lite hasch, tar lite tjack och/eller annat & det har alltid fungerat lite sådär i skymundan. Men polisen kan eller får väl inte se åt andra sidan för många gånger, då dom ändå är på plats & arbetar med invandrarna.

Och ja, jag vet att det är så här då jag av någon konstig anledning har blivit någon sorts halvkompis man hejar på med allt avskräde i stan jag bor i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in