2021-05-08, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
Summering
En medarbetare på Sveriges Radios Ekot-redaktion, Sanna Drysén, gjorde ett 15-tal reportage där hon kritiserade SÄPOs och myndigheters agerande mot en grupp terroristmisstänkta islamister.

Medarbetaren har en tid haft en relation med en av dom terrormisstänkta, Raad Al-Duhan.

När kännedom om relationen nådde Ekots chef Klas Wolf-Watz i september 2020 valde han att lägga på locket och inte informera lyssnarna om detta. Han valde också att inte informera lyssnarna om att personen som gjort reportagen måste betraktas som jävig. Han säger nu att det inte finns någon anledning att ifrågasätta reportagen eller att informera lyssnarna om att personen som gjort reportagen är jävig.

Att allmänheten får veta vad som hänt är tack vare att Doku fått känndom om kopplingen mellan Ekot-reportern och den terroristmisstänkte islamisten och publicerat detta (2021-05-05).

Har jag missat något väsentligt?

Klas Wolf-Watz måste sparkas.
Citera
2021-05-08, 17:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomorepc
Jag håller med dig. Skulle det vara möjligt att Sveriges Radio gjorde en serie med 15 reportage om hur islamister i Malmö gör livet olidligt för judar i Malmö? Jag tror inte det.
Den ideologiska "närheten" mellan socialdemokratin och kommunismen innebär att vedervärdigheter i klass med nazisternas men utförda i Marx namn tonas ner. I skolan och i media.

För övrigt anser jag att Klas Wolf-Watz bör se sig om efter ett nytt jobb...

Ja ett jobb där inte skattebetalarna betalar lönen.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Antagligen för att Wolf-Watz och Benkö är relativister som inte anser att det existerar något som kan kallas för objektiv sanning. Det är bara genom att själv vara islamist som man kan förstå islamistisk moral och därför kan inte Dryséns reportage vara fel i sak bara för att hon själv identifierade sig med de hon skildrade.

Men så enkelt är det inte, hade hon försvarat en nazist samtidigt som hon hade ett förhållande med honom så hade inte resonemanget varit sådant. Det är bara vanligt totalitärt tänkande. Min sida för göra allt medans meningsmotståndarna inte får göra något.
Citera
2021-05-08, 18:30
Medlem
gofigurs avatar

8,5 är i underkant. Litar mer på hitta.se i det fallet:
"Ka*rin M*arie M*elin är 66 år och bor i en lägenhet i Henriksdalshamnen, Stockholm med telefonnummer 08-644 75 XX. Hon bor tillsammans med bland annat To*mas Pe*tti. Hon fyller 67 år den 3 november och hennes namnsdag är den 2 augusti. Hennes lägenhet är värderad till ca 11 100 000 kr."
118 kvm

Då skulle Sannas bostad på 68 kvm vara värd drygt 6 mille. Men privatpersonen Sanna Drysen finns inte kvar på hitta.se och kan inte bekräfta min bedömning.

Jag TROR dock som de andra jag citerar, att pengarna hos Drysen-Melin-familjen är oviktiga.
Vad gäller pengar är det intressanta hur klanen Raad hanterar det. Vad har de för inkomster och utgifter? Kan man visa koppling till Saudi?

Varför drar Raad på sig skulder? Är det medvetet eller överkonsumerar han av lättja? Har han brutit kontakten med sin rika(?) klan redan för tio år sedan när skulder började torna upp sig?
Citera
2021-05-08, 18:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Exakt! Opartiskhet på Sveriges Radios vis!
SR upptäckte detta före Doku. SR bedömde att inget ska berättas för allmänheten och att de vilseledande publiceringarna, som även spritt sig till andra medier, är valida och ska ligga kvar. Det ville säkert inte Säpo men Eko-chefen vägrade ens att bekräfta utifall han blivit kontaktad av Säpo. Gissning: Säpo vädjade, men Ekot struntade och hoppades ingen skulle syna historien.

Det blev ett personalärenden. Det är sekretess på personalärenden. Resultat:
-Hänsyn till oetisk personal som misskött sig går före sanning mot allmänheten.
-Journalisten har skapat en opinion i hela samhället att terrorhot inte ska utvisas och SR önskar att denna opinion ska kvarstå.

Ja som sagt alla på SR håller med Sanna och ställer upp på hennes agenda. Deras enda problem är att det riskerade att komma ut att hon var ihop med den terrormisstänkte. Om de trodde att allmänheten accepterade den jävsituationen så skulle de inte ha ett problem med förhållandet heller. Det är bara upptäcktsrisken de har problem med.
Citera
2021-05-08, 19:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja som sagt alla på SR håller med Sanna och ställer upp på hennes agenda. Deras enda problem är att det riskerade att komma ut att hon var ihop med den terrormisstänkte. Om de trodde att allmänheten accepterade den jävsituationen så skulle de inte ha ett problem med förhållandet heller. Det är bara upptäcktsrisken de har problem med.

Ja det illa för dom var att det kom ut. Blev tråkigt läge. Allt var fine innan någon djävul började granska i det här! Reportagen vara hur bra som helst. Ekot ställer inga kritiska frågor till sina vänner och knullar islamister gör ju hela redaktionen säkert.
Citera
2021-05-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Kommer ihåg den här rapporteringen om terror-muslimerna som det var sååå synd om för att dom inte ens fick veta av SÄPO vad dom var anklagade för.

Sååå synd om dom som blir diskriminerade av Sverige bara för att dom vill utrota alla äckliga otrogna infidels. Var rätt bisarr rapportering även för SR.

Så fort jag fick reda på att redaktionens integritet kunde ifrågasättas agerade jag. Det resulterade i att hon slutade på egen begäran i början av oktober 2020, säger han till Doku.

Sveriges Radio har publicerat ett pressmeddelande med anledning av uppgifterna. Klas Wolf-Watz uppger där att han fick information om relationen i mitten på september, och vidtog direkt då åtgärder.

Det måste ni väl ändå fatta själva att det där är samma sak som att få sparken. Så fort SR fick reda på att hon knullar muslimen så fick hon gå. Det är över ett halvår sedan.

Det är inte som att hon slutat frivilligt. Mer en fråga om tekniska detaljer. SR slipper konflikt om avskedandet var juridiskt korrekt. Med eventuell lång process. Hon slipper ha på sitt CV att hon blev sparkad på dagen för att ha knullat en terrorkopplad muslim.

Jag tror att SR fick reda på detta genom Säpo. Eftersom mannen bedöms som en säkerhetsrisk har Säpo troligen koll på honom. Och då ingår väl att bevaka hans bostad och vilka som kommer och går där. SR kunde väl inte annat än att göra sig kvitt henne.

Jag tror det gick till på samma sätt när Mehmet Kaplan (MP) fick åka. Säpo spanar, informerar arbetsgivare, i detta fall språkrör, och så åker han ur. MP:s ledning var påfallande spaka när det hände. De hade ju hyllat Kaplan i många år, berömt honom, gett honom den mycket höga positionen som gruppledare för riksdagsgruppen, sagt att han skötte detta så bra. Men när skrällen kom var det ingen som försvarade denne så dittills älskade kamrat. Så det måste ha funnits graverande belägg.

I fallet Dyrsén har SR handlat mycket illa. De har inte gått ut med information, och när de måste kallar de det hela ett "personalärende". Det är mer än ett personalärende. Det handlar om vilken information SR givit svenska folket genom partiska reportage. Det borde de ha gått ut med självmant och inte försökt mörka tills de tvingades lägga fram det.
Citera
2021-05-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men så enkelt är det inte, hade hon försvarat en nazist samtidigt som hon hade ett förhållande med honom så hade inte resonemanget varit sådant. Det är bara vanligt totalitärt tänkande. Min sida för göra allt medans meningsmotståndarna inte får göra något.
Notera att relativister inte gör anspråk på att det skall finnas en objektiv sanning. I ditt perspektiv kan ett påstående vara osakligt samtidigt som det är sakligt i någon annans perspektiv. Det finns ingen logisk motsättning eftersom rationalismen inte förutsäger ett paradoxfritt universum.

För att förstå hur chefer på SR tänker så måste du vara chef på SR. Även om SR skall vara objektivt i sin nyhetsrapportering så har de direktiv om att förmedla vänsterns värdegrund. Nazism skall motverkas och mångkultur (läs islam) skall främjas. Eftersom värdegrund inte är samma ord som politik så finns det ingen konflikt i att samtidigt vara opolitisk i sin nyhetsrapportering.

Alla journalister är inte relativister och det är väl därför missnöjet tycks bubbla under ytan. De som anser att ett fungerande samhälle måste bygga på en objektiv moral är helt enkelt inte nöjda med sina chefer.
Citera
2021-05-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Nej självklart hade hon inte tillåtits att göra sina snyftartiklar om hon varit ärlig ifrån början.
Man ska kraftigt motarbeta en jäv journalist som jobbar för den tredje statsmakten att vara jävig.
Den tredje statsmaktens grundsten är att vara opartiskhet. Det är därför vi har en statlig ägd media, för att man ska kunna lita på den till hundra procent.

Att använda sin position som en del av tredje statsmakten för att gå sina egna vinklade agendor är emot precis allt som dom står för. Förövrigt också allt som god journalistisk etik står för med.

Ja det finns ett fall där personer blivit utvisade ifrån Sverige och blivit torterade. Säkerligen finns det ett stort mörkertal. Tyvärr ser världen ut som den gör. Men det är inte Sveriges fel att Egyptien torterar sina medborgare.

Om du menar de två egyptierna som Sverige tillät att USA överförde till Egypten, på Egyptens begäran, finns det inga belägg för tortyr. Det är som så ofta en vinklad journalistkårs sanning.

Den ene egyptiern släpptes ganska snart.

Den andre satt i fängelse i några år. Personer från svenska ambassaden besökte honom regelbundet varje månad. Uppgifterna om tortyr kommer från mannens mamma, som var fattig och inte kunde ta sig till fängelset. Svenska KU, Konstitutionsutskottet i riksdagen, gjorde en utredning men kunde varken bekräfta eller avfärda frågan om tortyr.

Att Egypten ville ta dem till Egypten berodde på att de misstänktes vara islamister, jag tror det var Brödraskapet. De hade bott i flera muslimska länder.

Männen fick 3 miljoner i skadestånd från Sverige. De hade begärt 30 miljoner var. Den ene fick med tiden uppehållstillstånd i Sverige, med fru och 5 barn.
Senast redigerad av Winston Smith 2021-05-08 kl. 21:08.
Citera
2021-05-08, 20:53
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Klas Wolf-Watz måste sparkas.

Absolut så! Och Benkö står näst på tur eftersom hon inte redan sparkat Wolf-Watz.
Citera
2021-05-08, 21:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Om du menar de två egyptierna som Sverige tillät att USA överförde till Egypten, på Egyptens begäran, finns det inga belägg för tortyr. Det är som så ofta en vinklad journalistkårs sanning.

Den ene egyptiern släpptes ganska snart.

Den andre satt i fängelse i några år. Personer från svenska ambassaden besökte honom regelbundet varje månad. Uppgifterna om tortyr kommer från mannens mamma, som var fattig och inte kunde ta sig till fängelset. Svenska KU, Konstitutionsutskottet i riksdagen, gjorde en utredning men kunde varken bekräfta eller avfärda frågan om tortyr.

Att Egypten ville ta dem till Egypten berodde på att de misstänktes vara islamister, jag tror det var Brödraskapet. De hade bott i flera muslimska länder.

Männen fick 3 miljoner i skadestånd från Sverige. De hade begärt 30 miljoner var. Den ene fick med tiden uppehållstillstånd i Sverige, med fru och 5 barn.

Intressant, honom skall vi utvisa.
Citera
2021-05-08, 21:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, få länder har så lästa alternativmedier som Sverige. I andra länder kommer sådana åsikter och nyheter också fram i hygglig mån i msm.
Framförallt så skriver man ju ut namn på brottslingar och personer inblandade i skandaler.
Citera
2021-05-08, 21:47
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hon säger i expressens text att hon slutade vid sr och kommunicerade skälet till detta till sina kollegor.
någon som vet vilket skälet var?

Det brukar gå till så att chefen pratar med en i enrum, förfasar sig klädsamt och slutar med att säga: säger du upp dej själv så slipper jag skriva ett dåligt vitsord och slipper ge dej sparken. Sen glömmer vi det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in