Citat:
Ursprungligen postat av
cocinar
Det där har du fått om bockfoten. I w- skolorna uppmuntras visst läsning av böcker..läsning är visst bra. Skolmognaden enligt w-rörelsen inträder vid 7- årsåldern då tandömsningen brukar ske...dvs då mjölktänderna börjar bytas ut mot de man kommer att få bära livet ut..intressant är ju att skolmognaden ansetts inträda just då av de flesta länder i Europa..utom kanske Frankrike som ju fö inte har någon barnvänlig kultur precis . Den synen har vi ju haft även i Sverige ... Bokstavsinlärningen och därmed läsinlärningen brukar börjas redan i första klass enligt konceptet " från bild till bokstav" ..dvs en mjukstart med bokstavspresentation som mynnar ut i läsförståelse i andra klass.
Att lära sig läsa är en känslig sak och måste av läraren skötas varsamt just för att barn är väldigt olika därvidlag..Nu råkar jag ha nära erfarenheter av dessa ting och jag kan säga att jag aldrig släppt iväg ett barn som inte har kunnat läsa..att individuella komplikationer kan uppstå är ju självklart därför finns stödundervisning att tillgå.
Stolligheterna får du stå för själv och försök att lyssna lite bättre nästa gång du besöker en w-skola.
Det är absolut felaktigt att se på läsinlärningen så fyrkantigt. Det finns ju barn som är nyfikna på att lära sig läsa mycket tidigare. Själv tyckte jag det var jättespännande att börja i skolan just för att lära mig läsa. Och det är det många barn som tycker.
Ska man då beröva barn som är nyfikna på detta bara för att man bestämmer sig utifrån en ovetenskaplig uppfattning om "när man är mogen" för läsning.
HUR kan man vara så fyrkantig när man vill att individerna ska bli fria?
Waldorf verkar verkligen motsatsen till fria då ni har massa förutbestämda uppfattningar om allt och att ALLT ska styras enligt massa konstiga regler.
Usch vilket förakt mot människor som egna individer!
Hur kan ni waldorfare vandra så vilsen i er lära när ni inte fattar att många människor har en hunger efter kunskap?
Japp, jag håller med Pär Ahlbom om att lek är extremt viktigt, men varför då, jo för att erövra språket. Med ett rikt språk, så lär man sig att klättra på sina egna tankar, nå sitt inre, och nå andra i kommunikation. Och lek är också att kommunicera. Om Waldorfare har sån kunskapsförakt som sägs så berövar ni människor att berika sitt intellekt och således att kommunicera med sin omvärld genom ökad kunskap, skrivande som också utvecklar ens språk och det är även en sorts lek i den kunskap man tillägnar i skolan med skrivande, läsande, matematik och koder, som gör att man kan möta sin omgivning på ett rikare sätt, när man tillägnat sig all den kunskapen.
Om Waldorf har ett sånt kunskapsförakt så berövar ni folk på att få ett rikare liv. De får ett svagare liv, endast med massa akrobatik, förenklade målningar, teater, och allt vad ni fokuserar på.
Visst, folk kan gå ner i sina grödor, i miljön, hoppa omkring i naturen, dans och konst,
men de är ju berövade på att få intellektuell stimulans. Och det gör deras liv fattigt.
Kunskap och bildning är lycka, vad Waldorfare än tror. Dessutom så kan det vara ett verktyg om man vill få ett stimulerande jobb.