Tänkte bara se till att det sista av gårdagens (5 maj- 21) försvarets plädering i HR kom med också:
https://www.na.se/artikel/46-aringens-harda-avslut-till-hovratten-mordet-ar-sa-daligt-utfort-jag-ar-smartare-an-sa
Det är advokat IB som börjar.
Han menar att Lena brukade gå ut själv t ex när hon geocachade och att det inte alls är konstigt att Lena gick ut ensam till platsen. Hon skulle kunnat gå ut för att titta till sin cache.
I B*ackman menar att platsen för en sådan här gärning inte alls är bra. Det finns spår som talar om att någon varit där, burkar och nedtrampat gräs.
I Backman tar upp vittnet som sett mannen vid motorvägen med en vit påse vid 02:10. Det kan finnas alternativa gm, det här kan vara en. Man borde ha fört människor som bor i närheten.
Otrohetsaffären var som en berg- och dalbana, men 2108 såg den helt annorlunda ut.
"
– De spår som finns från den ena eller den andra är att förvänta givet deras relation."
NU fortsätter IB om hur SD agerade efter mordet.
Han menar att man inte kan basera ett mordåtal på de spekulationerna.
Vidare menar han att det inte kommer att gå att få svar på frågan vem som mördade Lea, utifrån de stora brister som utredningen har.
Bilden som media och andra målat upp en bild av hur SD agerat under förhandlingarna i TR.
IB menar att SD är en person som skämtar ofta på ett plumpt sätt och att han ser framåt och gräver inte ner sig.
"
– Vi anser att han ska frias, avslutar Ingvar Backman."
Efter detta börjar SD med sitt tal.
Det utelämnar jag nästan helt, då jag tror att allt i stort sett redan citerats sedan igår.
Tar med några citat som jag misstänker inte kommit med:
"
– Det är en gissning som åklagarna håller på med."
//
"
46-åringen tar av sig munskyddet och vänder sig mot rätten. Han pratar med en ganska låg röst."
//
"
46-åringen säger att han är frustrerad, rösten bryts och han svär men ber om ursäkt för det."
//
"
46-åringen pratar om aktiviteterna som skett i hans dator vid tidpunkten för mordet.
– Jag kanske har tekniskt albibi. Vad fan?!! Oj, ursäkta, säger han."
//
"
46-åringen vänder sig mot åklagaren men har fått tillsägelse av domaren att inte bli personlig."