2021-05-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är rädd att han kan bli farlig om han blir både ekonomiskt och socialt pressad nu.
Tror t.o.m att något riktigt otrevligt kan hända innan domen ens har vunnit laga kraft.

Den chansen finns, men jag tror hans utbrott som är ofrånkomligt kommer längre fram. Hans liv kommer krympa. hans företag kommer inte lysa som en sol utan snare tyna bort sakta men säkert.

Vi vet att HD inte tillfredställer vad han nu har begär efter, han behöver en älskareinna. Hon den där geocasharen på K är en trolig kandidat, kristen förkrympen själ som nog vill bli ledd av en vis man.

Men ju längre tiden går kommer han känna sig förbisedd, den briljanta mannen som de hade mage misstänka för mord, det var ju bara självförsvar ju. Han kommer att brisera. Troligt offer kan vara åklagaren, eller annan som står skott för ahns misslyckande under rättegångarna. HD och barnen kan ev bli del i ett utökat självmord. Vem fan vet egentligen, men någon kommer han göra illa. han har fått smak på det nu. Upphetsningen när han livet rann ur LW. Den var ljuvlig.
Citera
2021-05-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
SD planerade för att skulden skulle falla på de tre "mållgorna" som han planterat dit helgen innan (de som han befarade kunde överfalla kvinnor och sno deras mobiler, du vet). Han tyckte nog inte att pianotråd passade in i "mållgornas" modus operandi.
Fast nu svarade jag på en fråga jag fick från kontot viperstyle som undrade om jag ansåg att mordet på Lena var planerat.
Efter bästa förmåga försökte jag svara och då svarade jag helt förutsättningslöst, dvs jag utgick inte från att SD skulle vara mördaren.
Att planera ett mord och vid själva planerandet räkna med att offret skall få lov att skrika högt och gällt i flera minuter i ett tättbefolkat område -nej, en sån "planerande" mördare har världen ännu ej skådat.

Min uppfattning är därför helt klar:
Lena mördades i en plötsligt uppkommen våldsam konflikt där mördaren totalt tappat kontrollen över sig själv och situationen.

...och kanske också kontrollen över Lena..
Citera
2021-05-06, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
JG hade rätt i en sak och det var att polisen borde ha spärrat av även HDs bostad och gjort en husrannsakan i ett tidigt skede.
Att JG sa det där tyder på att han vet något som han inte sagt. Kan vara saker HD sagt innan mordet.
Nu gjorde de ju inte ens en grundlig husrannsakan hos SD.

Att de plockade in HD var nog inte för att de misstänkte att hon var gm utan för att de ville att hon skulle bli förskräckt och så rädd att bli misstänkt att hon började sjunga ut.
Ganska standard. Funkar ibland. Tex. vid mordet på Ingemar i Hofors 2020 så häktades både flickvännen och hennes väninna och efter lite om och men kom så en berättelse fram, bland annat om hjälp att tvätta en blodig tröja.

Statistiskt sett så är ju mannen skyldig. Jag tycker dock absolut att de borde ha sett de speciella omständigheterna kring mordet på LW (den långvariga otroheten med mordoffret, SDs, HDs och LWs gemensamma stora intresse (närmast besatthet) av geocaching och konflikterna kring detta osv).

Alla Springarekramare i denna tråd må ha rätt i att han är bra i förhör med såna som SD.
Men det går inte att se förbi det faktum att utredningen faktiskt sköttes slarvigt i inledningsskedet. Jag har läst tusen ursäkter i denna tråd för alla missar -och det är ju inte säkert att Springares efterträdare skulle ha skött de bitarna snyggare - Men - Man kommer inte ifrån det faktum att slarvet och misstagen kan leda till att gm och ev mgm kan gå fri.

Gällande HD så hör jag inte till dem som tycker hennes vrede är konstig kopplad till kontext.
Sjuklig tillslut absolut ja. Konstig nej.

Gick hon inte på starka mediciner alla de år hon misstänkt eller vetat om affären så måste hon ha byggt upp en extrem vrede över situationen, maktlösheten, SD och LW.
Jag hör inte till dem som tror att hon tyckte det var skönt att LW tog över den sexuella biten med SD när hon själv saknade lust. Där tror jag hon ljuger. Hon låter inte övertygande om när hon pratar om det.

Det som däremot är konstigt är hennes beteende med cachekriget efter LWs död och gränslösheten gentemot sin chef och den obryddhet hon visat upp sedan mordet.

Att hon stod ut så länge i äktenskapet är också konstigt.
Det var 2018 inte 1958. HD har ett bra jobb och är inte ekonomiskt beroende av en make. Hon ser inte sämre ut än att hon kan skaffa en ny karl som är stiligare och trevligare än SD (90+% av alla män).
Hon hade fått allas sympatier om hon berättat för omgivningen om hur maken och den pastor som vigde dem haft ett förhållande bakom hennes rygg så länge. Osv. Men nej...
Citat:
Gällande HD så hör jag inte till dem som tycker hennes vrede är konstig kopplad till kontext.
Sjuklig tillslut absolut ja. Konstig nej.
Gör nån?
Vrede är en reaktion som inte är värst ögonbrynshöjande vid otrohet.
Gränssättning och krav som reaktion är normalt.

Det som diskuteras är resten som ses hos HD; bortom normalitet.

Problemet är om vreden är för intensiv, sitter i för länge och går över i förtärande hat, besatthet och överfixering.
Det absurda med HD är att ta ut skilsmässa, åberopa brist på tillit och vara falsk själv.
Ett evigt ältande om LW som skild och med ny partner.

And what about... att HD helt sonika fortsätta vill leva med sin SD precis som hon säger gång efter annan?
Drömmen om att återförenas men de har "saker att reda ut" som hon säger.
Det sammanfaller iaf med att ta ut skilsmässa och fortsätta ruiminera in absurdum och likaså att SD tackar henne så rart att hon får honom att utvecklas och att de umgås intensivt efter mordet.
Citera
2021-05-06, 18:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja, han är ju alldeles för smart för att mörda någon så taffligt.
Han hade fått det att ut som en olycka. (Eller gjort av någon annan)
Var det inte så han sa...

Han är inte smart (obviously) för det "dåligt utförda mordet" är ju trots allt genomfört av just honom.
Citera
2021-05-06, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, han kommer inte kvarstå som misstänkt. Tre veckor efter dom fallit vinner domen laga kraft och då gäller just den domen. I Tingsrätten vann den friande domen inte laga kraft eftersom man överklagade och därmed var han juridiskt fortfarande misstänkt. Om jag inte är helt fel ute.

Sen att han för alltid kommer ses som en mördare i allmänhetens ögon är en helt annan femma. En mördare som är frikänd är fortfarande en mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Well, det där måste nog modifieras med tanke på att notknapparen frågade om ett juridiskt svar.

SD blev visserligen friad, men kvarstod som misstänkt eftersom domen aldrig vann laga kraft. Hade domen vunnit laga kraft hade han lagtekniskt inte längre varit officiellt misstänkt utan han hade blivit raderad från det så kallade misstankeregistret:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998621-om-misstankeregister_sfs-1998-621

Frias han i HR så kommer han vara misstänkt om det överklagas till HD, annars inte.

När det gäller det andra fallet som nämns så var personen, juridiskt sett, inte längre misstänkt. Dock ansöktes om resning: när det beviljades blev personen återigen misstänkt. Det är dock först när det beviljas som förundersökningen får återupptas. Först då blir personen återigen, juridiskt sett, misstänkt.
https://data.riksdagen.se/fil/2D9A0A27-83F7-4711-8C7A-E463B9A5247B

Tack för svar.
Citera
2021-05-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dummaste jag hört.
Att SD vill tillskriva sig högre begåvning som smart och erfaren mördare är begripligt:
1. Han vill tona ner sin skuld.
2. Han är grandios och tror han är superplaneraren per se.
3. Han begriper inte hur dumt det låter.

Vet inte vad som skapar ditt bias?

Val av BP är fullt möjligt för att ett MO är föränderligt i förhållande till omständigheter.

Nöden har ingen lag - om plan A (helgen) misslyckas inför avfärd USA (i.e tidspress) och han är stressad.
Han kan lätt locka ut LW men enbart en kort sträcka bort pga sonen, vid en tid de mötts många ggr för date.

Han kan även överväga (planera) mord men tveka på hanen förutom backa ur pga ogynnsam situation.

Likt många oerfarna mördare är debuten besvärligare än det de trott.
BTK (seriemördaren Rader) hade inte räknat med hur besvärliga offren var, det var inte alls lika enkelt som i fantasin (i.e planeringen) och när han iordningsställt sitt sk hit kit.
De avvärjde, krånglade och dog inte alls så fort som han tänkt sig. Malignant narcissism kan tilläggas.

SD kan mycket väl ha tänkt sig en fullträff bakifrån och att hon skulle segna ner medvetslös, en sk blitz attack.
Påminner ånyo om att han har hybris och överskattar sig själv.

En sexualsadistisk mördare är ett annat exempel på planering, mångåriga fantasier som går på repeat.
Men omständigheterna kan påverka planer och MO.
Samma suspekta mönster sågs i Blomberg när NB försökte locka en joggerska vid elcentralen, en betydligt tryggare plats än framför cafét i fullt dagsljus. En risktagare vars nöd dock satt i skrevet snarare än via kronologi.
Tack för ditt [onödigt] långa svar!
Tyvärr faller det på hälleberget.

Du valde, naturligtvis helt medvetet, att bara feta en del av det jag skrev i den meningen du ville lyfta fram.
Vill du gå omkring och tro att en mördare planerar att låta sitt dödsoffer få skrika högt under flera minuter, då kan jag berätta att du inte behöver gå omkring ensam.

Kontot Picasso2 hävdar nämligen, ev på fullt allvar, att h*n är övertygad om att mordet på Lena med SD som gärningsperson var i detalj minutiöst planerat -ja, till och med slumphändelser(!) var i förväg inplanerade av SD.
Bra jobbat!
Citera
2021-05-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nu svarade jag på en fråga jag fick från kontot viperstyle som undrade om jag ansåg att mordet på Lena var planerat.
Efter bästa förmåga försökte jag svara och då svarade jag helt förutsättningslöst, dvs jag utgick inte från att SD skulle vara mördaren.
Att planera ett mord och vid själva planerandet räkna med att offret skall få lov att skrika högt och gällt i flera minuter i ett tättbefolkat område -nej, en sån "planerande" mördare har världen ännu ej skådat.

Lena mördades i en plötsligt uppkommen våldsam konflikt där mördaren totalt tappat kontrollen över sig själv och situationen.

En som mördaren någon är inte vid sina sinnens fulla bruk. Vi vet att SD t ex tyckte det var en utmärkt ide spela in sig själv hitta hävstången till billyften och sedan slå in det i ett hatbrev emot åklagaren. Vi vet om att vederbörande slagit hål i väggen för barnen varit olydiga, ev slagit sönder ett bord på apoteket, att han reagerar för oss normal på ett icke adekvat sätt är utom allt rimlig tvivel.
Så när man bortser från att du måste för att förhäva dig själv att trolla är ett planerat mord bakom planket utfört av SD bara fakta. Han är så korkad, inte enligt han själv ch dig, att han inte inser att LW inte kommer dö utan strid och skrik.

Så vad ska du nu trolla i? Attt filmen egentligen är en hollywood produktion för at ställa SD i dålig dager? att strösselförhöret var en repetion för "SD the hero gestapo man" som ska uruppföras i sommarstugan 2021.
Citera
2021-05-06, 19:07
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Ok, då förstår jag hur du tänker.

Jag tror ju att mordet var planerat men att han inte räknat med att det skulle behövas så många slag alternativt att han tappade kontrollen och slog mer än vad döden krävde (riktiga "mållgor" hade kanske slutat efter det sjunde dödande slaget).
Citera
2021-05-06, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
NA:
CHRISTINA ERIKSSON: Lenas pappa i tårar efter sista dagen – ”Jag ser hennes leende framför mig”

"Lena Wesströms föräldrar följer mordrättegången på plats. De sitter tätt tillsammans i salen, det är långa dagar. De är gamla. Det märks att det tar hårt på dem. Vi pratar då och då i korridoren. De säger att de vill vara med, att det är viktigt, samtidigt rörs allt upp igen."
//

När rättegången är slut för dagen, SD har hållit sitt tal, väntar Lenas föräldrar på att åka hem till Norrköping. Rösterna stockar sig när de ska svara:

"– Jag vet inte vad jag ska säga.

Gun Johansson, Lenas mamma, står alldeles stilla med tårar i ögonen.

– Det är bara skönt det är över. Vi får hoppas på en rättvis dom.

Lenas pappa, Lars-Åke, har satt sig tungt på en bänk. Han gråter men försöker samla sig.

– Sista gången vi såg henne var hon så glad. Det var ett av barnens födelsedag som vi firade lite tidigare. Jag ser hennes leende framför mig. Det är så vi kommer att minnas henne.
"
Citera
2021-05-06, 19:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ingen av Steffes anhöriga förutom extrapappan SOA var på plats i Hr? Päronen vet att han är skyldig och klarar inte av att se sin grymma predatorson berätta han är så smart att han skulle ha sett till att mordet såg ut som en olycka och att den dumma åklagaren har 48 fel.

Sanningen är nog att mordet var tänkt att se ut som en GC-olycka, men L sa kanske något som fick honom att explodera och ursprungsplanen fick lov att snabbt rekonstrueras.

(Vet någon om cachen som S tyckte låg för synligt på fredagen är mark- eller trädplacerad? )
Namnet på cachen är Absolut Christmas. Ser ut att vara placerad på marknivå.

12 maj: "(Samtalet med Jörgen som påbörjats 20:54:51 fortsätter)
Lite senare i samtalet är Lena ut och rör sig på platsen där cachen. Hon noterar att cachens batterier är slut och att hon måste gå tillbaka för att kunna byta de. Lena säger, "nej men den här sitter bra.. det var nån som sa att dom har röjt ur så mycket så att.. att den liksom riskerar och bli mugglad men.. äh.. för tusan det här går väl bra". Hon går hem, hämtar batterier och går sedan åter tillbaka ut till cachen. Hon säger att det börjat bli skumt på platsen, hon går utan lampa".
Citera
2021-05-06, 19:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ok, då förstår jag hur du tänker.

Jag tror ju att mordet var planerat men att han inte räknat med att det skulle behövas så många slag alternativt att han tappade kontrollen och slog mer än vad döden krävde (riktiga "mållgor" hade kanske slutat efter det sjunde dödande slaget).

Ja, det är min tanke också.
Jag tänker att han inte såg så bra i mörkret, därav flera slag mot trädet. Dessutom skyddar Lena huvudet med händerna och några av slagen blir ineffektiva.

Kanhända att Lena efter första slaget, hamnat på knä och försökt krypa undan, därav skoavtryck på kroppen? Att han sparkar ner henne och håller fast kroppen mot marken med foten medan han sedan matar på de dödande sista slagen?

Han trodde nog att det var lättare och missbedömde att hon skulle klara sig så länge och skrika.

Jag tror att det var becksvart där i buskagen bakom planket.
Citera
2021-05-06, 19:25
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Lugn och fin nu, tack!
Om du bättre läste vad jag skrev, så kanske (kanske?) du skulle kunna läsa in nåt annat i mitt *puff!*? Kanske?
För vad jag avsåg med"puffen" det var att jag räknar med att luften (och kanske därtill även hatet) går ur denna tråd när/om SD frias om 3 veckor.

Som svar på din fråga: Nej, jag gillar verkligen INTE läget med mord och allra minst de mord där ingen ställs till ansvar för brottet.

För övrigt tror jag du har alldeles fel när du skriver att SD kan komma undan "utan några som helst konsekvenser". Min uppfattning är att SD redan har fått känna på omfattande konsekvenser och fler lär han komma att få uppleva även om han skulle komma att frias.

"Hatet" du menar är jag inte en del av så jag kan inte svara för huruvida det kommer resultera i en pysande "puff" eller ej rent trådmässigt.

Vad jag däremot vet är att frustrationen och ilskan knappast lär bli mindre av att SD går fri, "ballongen" lär snarare spricka jävligt högljutt både trådmässigt och irl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in