Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Hej,
Tack!
1. Jag vet inte om hela världen rapporterar på detta sätt. Jag förklarade ganska tidigt i tråden hur man rapporterade i Sverige. Jag beskrev även dödsorsaksintyget som ansvarig läkare fyller i senast 3 veckor efter dödsfallet. Läs gärna det. Dödsorsaksintyget ger en bättre bild men det läses manuellt av socialstyrelsen och ger en fördröjning på veckor. Vad jag förstår (är dock inte säker) har socialstyrelsen granskat och jämfört i efterhand och siffrorna skiljer sig inte speciellt mycket ifrån nuvarande sätt att rapportera, varför man fortsatt att samköra RT-PCR positiva inrapporterade enligt Smittskyddslagen och de som registrerats döda enligt skatteverket (genom dödsbeviset).
2. Ja viruset har isolerats många gånger på flera lab runt om i världen. Man har använt veroceller och när viruset förökar sig i verocellerna så förändras utseendet på cellerna. Detta kan ses i ljusmikroskop och kallas cytopatogen effekt. Själva viruset är dock för litet för att synas i ett ljusmikroskop men kan ses i ett elektronmikroskop.
3. Detta är fel. PCR har blivit den gyllene standard att diagnosticera många virus och är både ett väldigt känsligt och specifikt test. Förutom PCR finns det flera olika diagnostiska metoder. Jag har skrivit om detta i tråden. Läs gärna det. Förr var det vanligt med virusisolering, men det är ovanligt nu. Antikroppstest är väldigt vanligt och antigentest används ibland. Det beror på lite vilket virus som man vill diagnosticera och vilken frågeställning man har.
Hej igen.
Alla läkare jag känner och sjuksköterskor som jobbar med covid patienter säger att de är tvungna att skriva att dödsorsaken är covid även ifall personen dött av något helt annat, de skriver detta så fort personen haft ett positivt test 30 dagar från den dagen de varit smittade. Hela
världen räknar på detta sätt speciellt i USA där jag läste om en man som dött av en bilolycka med de skrev att han dog med covid och han räknades in i dödsantalet, finns ett tal där Trump pratar om detta också och gör narr av sättet de räknar på. Jag känner personligen en äldre man som dött av en hjärnblödning han fick av ett fall, på sjukhuset sa de att han dog av/med covid för han hade ett positivt test och de räknade in honom i dödsantalet när familjen var strakt emot detta då det inte var fallet.
Har du några som helst bevis på att viruset har isolerats? Man läser mycket dagligen men jag är en person som ifrågasätter allt tills bevis har presenterats.
Du säger att det jag skrivit om PCR testerna är fel? Men personen som tagit fram de säger att de inte är till för virus och FHM har kommit fram med detta också?
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-om-kriterier-for-bedomning-av-smittfrihet-vid-covid-19/
Jag känner personligen en kvinna som gått bort på grund av hjärtproblem de fick testa henne 5 gånger på sjukhuset för att få ett positivt covid test vilket de trodde att hon hade och till slut så fick de ju ett positivt test för att sedan räkna in henne i dödsantalet haha..