Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Hej Jof,
Jag undrar i mitt stilla sinne om det var ett annat virke på den generationen än idag.
.
Ja, det är ett under hur folk kan vara så oförnuftiga. Inte bara unga människor utan folk i ansvarsställning. Som jag exemplifierat tidigare.
Ett svar är att människor styrs av nuet och av känslor. Inte förnuft. Måste handla det och det, behöver åka på semester, så härligt med bad och skidåkning.
Och risken är inte så himla stor att man dör. Man chansar.
Så har det alltid varit.
Hade risken varit 100 % att man dog skulle ingen gått ut och handlat reservdel till rakapparaten, åkt på badsemester eller skidsemester. SÅ dumma är inte människor.
Var samma virke på människor förr. Men riskerna var större. Därför valde man att vara mer försiktig.
Sen tillkommer det att dagens fiende är osynlig. Hade den varit i form av en människa i coronauniform. Hade man varit räddare och försiktigare.
Men när 3000 dör per dag i Brasilien så kommer dom nog att bli räddare OCH försiktigare.
Enkel psykologi.
Men i Sverige tar man fortfarande chansen. Risken är inte SÅ stor att "åka dit". Och det stämmer ju.
För mig är det förenat med livsfara att bli smittad, SÅ därför har jag inte råd att chansa.
Ja, detta var ingen fråga. Mer en association till ww2 metaforiken.