2021-05-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ett år senare kan jag säga att andningsskydd hjälpte på jobbet (skola). Träffat flera konstaterat smittade och klarat mig. Men så blev sambon (jobbar också i skola, utan skyddsutrustning) smittad av elev och drog hem skiten. Hans enda symtom var feber en natt. Ingen hosta, ingenting. Smittades av hans utandningsluft.

Nu till min fråga. Är inne på dag 6 och det gör så in i helvete ont att andas. Vidrigt.
Sambon har symbicort hemma, kan jag suga i mig av den? Vill bara kunna underlätta andningen.
Inte jag som ska svara på frågor här, men......... ring 1177. Du kanske behöver vård.
Citera
2021-05-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag borde skrivit defensiv taktik. Vi är inriktad på att minimera skadorna. Vi agerar reaktivt. Bara.
Bra att se realistiskt på ”kampen” mot viruset.

Haha doktorn googlar säkert. Han / Hon tar tid på sig att svara. Jobbigt att ta in hur alla lättlurade jävlar tror att dom pratar med en doktor. Det är så personer blir lurade hela tiden. Vill man köra fråga doktorn så väljer man inte ett anonymt forum utan man säger vem man är och vart man arbetar. Något som inte stämmer här.
Citera
2021-05-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha doktorn googlar säkert. Han / Hon tar tid på sig att svara. Jobbigt att ta in hur alla lättlurade jävlar tror att dom pratar med en doktor. Det är så personer blir lurade hela tiden. Vill man köra fråga doktorn så väljer man inte ett anonymt forum utan man säger vem man är och vart man arbetar. Något som inte stämmer här.

Det märks ja att personen inte är en kliniker. Det syns på språket.
Däremot så kan man få napp på flashback på sina frågor då det ofta hänger folk här med skumma erfarenheter av mediciner etc.
Citera
2021-05-02, 03:32
Medlem
Hej!

Tack för ditt engagemang.

1. Är dock inte säker på att du kan svara på denna fråga men jag undrar varför hela världen räknar
dödsfall utifrån ett positivt covid-19 test oavsett dödsorsak?
Detta är citerat från folkhälsomyndighetens hemsida
Citat:
Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.

2. Har man isolerat viruset? Har du/ni som studerar viruset kunna se det i ett mikroskop?

3. PCR-testerna som görs kan inte skilja på virus eller vanlig infektion därav är de väldigt missvisande, varför väljer man att använda dessa? Finns det andra test man kan använda dig utav för att upptäcka virus?

Tack!
Citera
2021-05-02, 16:05
Medlem
Citat:
Däremot så kan man få napp på flashback på sina frågor då det ofta hänger folk här med skumma erfarenheter av mediciner etc.

Får ändå försvara doktorn lite. Det är säkert en fin person som vill hjälpa till lite och visa vägen. Men miss att köra fråga doktorn temat utan namn. Ungefär som att gå till vårdcentralen och läkaren sitter bakom en gardin och vägrar säga vem han är.

Jag är fortsatt lite sunt skeptisk till hela läkemedelsindustrin och hur dom jobbar. Finns bra läkemedel helt klart men tror att dom utnyttjar läkare som fältsäljare utan att dom förstår det.
Senast redigerad av Link04 2021-05-02 kl. 16:09.
Citera
2021-05-03, 17:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Får ändå försvara doktorn lite. Det är säkert en fin person som vill hjälpa till lite och visa vägen. Men miss att köra fråga doktorn temat utan namn. Ungefär som att gå till vårdcentralen och läkaren sitter bakom en gardin och vägrar säga vem han är.

Jag är fortsatt lite sunt skeptisk till hela läkemedelsindustrin och hur dom jobbar. Finns bra läkemedel helt klart men tror att dom utnyttjar läkare som fältsäljare utan att dom förstår det.
Klart att hen är läkare inom området och en kompetent sådan också.
Citera
2021-05-03, 17:59
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:

Det är bra att du är källkritisk.
Dock verkar du vara mer än lovligt korkad när man läser dina inlägg här. Jag tror på att "doktorn är en doktor"
Dock litar jag inte på allt som folk skriver här, man får sålla efter egen förmåga helt enkelt.
Du kan väl börja med att ge ut ditt namn, telenr, adress mm så kanske "doktorn" ger dig något som legitimerar han/hon och får dig att tro på allt...

Misstänker att du inte kommer vaccinera dig. Har jag rätt?
Citera
2021-05-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Tack för svar!

Varsågod!
Citera
2021-05-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Håller du med om att viruset är en vinnare, sett till spridningen!

Hej Jof,

Sett till spridningen så har SARS-CoV-2 lyckats väldigt bra. Viruset har ju tyvärr lyckats sprida sig över hela världen och även lyckats sprida sig till andra arter.
Citera
2021-05-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ett år senare kan jag säga att andningsskydd hjälpte på jobbet (skola). Träffat flera konstaterat smittade och klarat mig. Men så blev sambon (jobbar också i skola, utan skyddsutrustning) smittad av elev och drog hem skiten. Hans enda symtom var feber en natt. Ingen hosta, ingenting. Smittades av hans utandningsluft.

Nu till min fråga. Är inne på dag 6 och det gör så in i helvete ont att andas. Vidrigt.
Sambon har symbicort hemma, kan jag suga i mig av den? Vill bara kunna underlätta andningen.

Citat:

Hej,

Låter jobbigt för dig. Såg att en annan användare rekommenderade dig att kontakta 1177.
Påtaglig andningspåverkan är ett allvarligt symptom och då bör man kontakta sjukvården och bli undersökt av en läkare.
Symbicort är faktiskt utmärkt att pröva. En mindre studie har visat god effekt av kortisondelen (budenosid) som ingår i Symbicort (budenosid + formoterol) om man inhalerar tidigt i sjukdomsförloppet. Det pågår kliniska prövningar med budenosid + formoterol (som vidgar luftrören).

Hoppas du mår bättre!

Blir lite fundersam på ditt andra inlägg. Först frågar du mig och sedan skriver du ganska nedlåtande om mig. Märkligt.
Citera
2021-05-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback

Hej igen!

Tackar för att du orkar och kan ge svar på alla frågor!

Har en fråga, på jobbet har några fått Astras vaccin, första dosen. Nu har de fått alternativ, antingen Astras som andra dos ELLER Pfizer/Moderna. Vad jag förstått finns det ingen forskning kring denna mix.
Vad skulle du rekommendera, rent hypotetiskt, av Astra/Pfizer/Moderna av de som fått en första dos av just Astras..?

Hej igen,

Varsågod! Det beror på ålder. För yngre än 65 så skulle jag rekommendera Pfizers eller Modernas vaccin.

EMA/Läkemedelsverket har ju tyvärr hittat en koppling (ännu inte bevisad om det orsakar, men ändå en koppling) mellan AZNs vaccin och väldigt ovanliga och potentiellt livshotande koagulationstillstånd bl a CSVT som jag skrivit om tidigare som framförallt drabbat kvinnor (<65 år).
Citera
2021-05-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Hej!

Tack för ditt engagemang.

1. Är dock inte säker på att du kan svara på denna fråga men jag undrar varför hela världen räknar
dödsfall utifrån ett positivt covid-19 test oavsett dödsorsak?
Detta är citerat från folkhälsomyndighetens hemsida

2. Har man isolerat viruset? Har du/ni som studerar viruset kunna se det i ett mikroskop?

3. PCR-testerna som görs kan inte skilja på virus eller vanlig infektion därav är de väldigt missvisande, varför väljer man att använda dessa? Finns det andra test man kan använda dig utav för att upptäcka virus?

Tack!

Hej,

Tack!

1. Jag vet inte om hela världen rapporterar på detta sätt. Jag förklarade ganska tidigt i tråden hur man rapporterade i Sverige. Jag beskrev även dödsorsaksintyget som ansvarig läkare fyller i senast 3 veckor efter dödsfallet. Läs gärna det. Dödsorsaksintyget ger en bättre bild men det läses manuellt av socialstyrelsen och ger en fördröjning på veckor. Vad jag förstår (är dock inte säker) har socialstyrelsen granskat och jämfört i efterhand och siffrorna skiljer sig inte speciellt mycket ifrån nuvarande sätt att rapportera, varför man fortsatt att samköra RT-PCR positiva inrapporterade enligt Smittskyddslagen och de som registrerats döda enligt skatteverket (genom dödsbeviset).

2. Ja viruset har isolerats många gånger på flera lab runt om i världen. Man har använt veroceller och när viruset förökar sig i verocellerna så förändras utseendet på cellerna. Detta kan ses i ljusmikroskop och kallas cytopatogen effekt. Själva viruset är dock för litet för att synas i ett ljusmikroskop men kan ses i ett elektronmikroskop.

3. Detta är fel. PCR har blivit den gyllene standard att diagnosticera många virus och är både ett väldigt känsligt och specifikt test. Förutom PCR finns det flera olika diagnostiska metoder. Jag har skrivit om detta i tråden. Läs gärna det. Förr var det vanligt med virusisolering, men det är ovanligt nu. Antikroppstest är väldigt vanligt och antigentest används ibland. Det beror på lite vilket virus som man vill diagnosticera och vilken frågeställning man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in