2021-04-25, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Vilka är dina tankar kring så kallad långtidscovid?

Tror du att vaccinerna skulle kunna motverka risken för att utveckla långtidscovid?

Hej,

Eftersom long covid-19 uppkommer efter symptomatisk covid-19 och vaccinen har bra effekt mot symptomatisk covid-19 så motverkar vaccinen long covid-19.
Citera
2021-04-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garberson
Hej igen!
Jag undrar kring det faktum att man bedömer risken för kontaktsmitta som väldigt liten, dvs någon rör vid ett föremål och någon annan smittas av att röra vid det senare. Hur stor roll spelar då handhygienen som man trycker så hårt på? Särskilt med tanke på att man tryckt på det redan från första början, medan munskyddsrekomendationen kommit först på senare tid i Sverige. Tveksamheten kring munskydd låg ju i att man kunde peta i det med händerna. Men om tal är större orsak till smittspridning borde ju munskydd väga tyngre än handhygien? Eller tänker jag fel?

Sedan undrar jag hur du ser på dessa artiklar:
https://www.lakemedelsvarlden.se/nas...r-antikroppar/
https://ilk.uu.se/farmaceutiska-faku...ntentId=928984
Ur den andra länken:

Det där blir extra intressant för mig som fick negativt på antikroppstestet. Betyder det att det är mindre än två procents chans att jag har T-celler? Eller kan det vara så att man i den studien har andra metoder att hitta antikroppar som jag kan ha men inte hittats? Jag gjorde både snabbtest och test i armvecket på vårdcentral. Båda negativa.

Det ska du ha en eloge för. Du har ett imponerande tålamod. Det här är en mycket bra tråd i ett delforum där minst åtta av tio trådar är rent nonsens. Nästan ironiskt att det här delforumet ingår i Medicin och Hälsa och inte Konspirationer och Alternativa Teorier.

Hej igen Garberson,

I början visste vi inte så mycket och jag var också orolig över den indirekta smittrisken. Som du nämner verkar den indirekta smittrisken inte vara så stor. Den finns dock varför handhygien fortfarande är viktigt.
Jag tror som jag många gånger sagt att tal är den stora smittboven och då är munskydd bra av flera skäl. Avståndet 2 m är dock ännu viktigare.

Jag får återkomma när jag hunnit läsa dina artiklar.

Tack så mycket!
Citera
2021-04-25, 22:38
Medlem
Kom på att jag har en fråga till. Ingen brådska dock. Du behöver också sova ibland. Du nämnde skillnaden mellan virolog och klinisk virolog utbildningsmässigt. Är det någon skillnad på hur och vad ni jobbar med? Har ni olika spetskompetenser inom virologi? Liksom de flesta har jag inte haft en aning om denna skillnad.
Citera
2021-04-26, 10:08
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Eftersom long covid-19 uppkommer efter symptomatisk covid-19 och vaccinen har bra effekt mot symptomatisk covid-19 så motverkar vaccinen long covid-19.

Tack för svar!
Citera
2021-04-29, 20:26
Medlem
Jofs avatar
Håller du med om att viruset är en vinnare, sett till spridningen!
Citera
2021-04-30, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Håller du med om att viruset är en vinnare, sett till spridningen!
Nu kanske du inte ställde fråga till mig men jag är i alla fall ssk och jag erfar ett gott förtroende för oss i vår profession från läkarna.

Nej, naturligtvis r inte viruset en vinnare. Vinnarna är vaccinerna.
Citera
2021-04-30, 17:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu kanske du inte ställde fråga till mig men jag är i alla fall ssk och jag erfar ett gott förtroende för oss i vår profession från läkarna.

Vi kommer nog inte att kunna ta död på eller utrota viruset, vi kommer troligen att vara tvungen att lära oss leva med det. Men överleva; och det är ju en vinst förstås. Passiv krigföring, kanske man kan kalla det.
Citera
2021-04-30, 17:56
Medlem
Ajembacks avatar

Hej igen!

Tackar för att du orkar och kan ge svar på alla frågor!

Har en fråga, på jobbet har några fått Astras vaccin, första dosen. Nu har de fått alternativ, antingen Astras som andra dos ELLER Pfizer/Moderna. Vad jag förstått finns det ingen forskning kring denna mix.
Vad skulle du rekommendera, rent hypotetiskt, av Astra/Pfizer/Moderna av de som fått en första dos av just Astras..?
Citera
2021-05-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Man borde väl avvakta ett par år innan man säkert kan säga om vaccinerna är vinnare?
Citera
2021-05-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen Garberson,

I början visste vi inte så mycket och jag var också orolig över den indirekta smittrisken. Som du nämner verkar den indirekta smittrisken inte vara så stor. Den finns dock varför handhygien fortfarande är viktigt.
Jag tror som jag många gånger sagt att tal är den stora smittboven och då är munskydd bra av flera skäl. Avståndet 2 m är dock ännu viktigare.

Jag får återkomma när jag hunnit läsa dina artiklar.

Tack så mycket!

När kan man räkna med att det återgår till normalläge? Hur går pratet i fikarummet hos sjukvården?
Citera
2021-05-01, 17:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Man borde väl avvakta ett par år innan man säkert kan säga om vaccinerna är vinnare?
Jag borde skrivit defensiv taktik. Vi är inriktad på att minimera skadorna. Vi agerar reaktivt. Bara.
Bra att se realistiskt på ”kampen” mot viruset.
Citera
2021-05-01, 18:40
Medlem
Ett år senare kan jag säga att andningsskydd hjälpte på jobbet (skola). Träffat flera konstaterat smittade och klarat mig. Men så blev sambon (jobbar också i skola, utan skyddsutrustning) smittad av elev och drog hem skiten. Hans enda symtom var feber en natt. Ingen hosta, ingenting. Smittades av hans utandningsluft.

Nu till min fråga. Är inne på dag 6 och det gör så in i helvete ont att andas. Vidrigt.
Sambon har symbicort hemma, kan jag suga i mig av den? Vill bara kunna underlätta andningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in