2021-05-06, 15:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Japp, den sjuka jäveln åkte dit så det skrek om det! Ett återskapat SMS (kolla gärna youtubeklippet där fanskapet blir polisförhörd och inser att han är körd) ett psykopatmördarwierdo ut i fingerspetsarna. Precis som SD.

Det finns en hel del paralleller faktiskt.
Han raderar sms, påstår att poliserna ljuger, minns inte, är ej svartsjuk, ”friends with benefits” med BO, verkar ha ont nånstans...
Obehagligt är bara förnamnet.
Citera
2021-05-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det är klart att han alltid kan försöka ta upp det med facket om det skulle vara aktuellt. Chansen är dock större enligt mig att han brutit mot någon regel snarare än att han inte har det. Vidare skulle jag påstå att en arbetsgivare har ganska lätt att bli av med en anställd om de verkligen vill. Men ofta mot viss ekonomisk kompensation.

Det är väldigt lätt att bli av med en anställd, lättare än många anar.
Arbetsbrist, kicken.
Omorganisera, kicken.
Sd kommer inte behöva oroa sig om bra referenser från Tyren dit han ska.
Citera
2021-05-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
ALLT material? Nej, bara det som tingsrätten gått igenom? Så vitt jag förstår så har de inte haft tillgång till något förundersökningsprotokoll på 14 k sidor. Om de haft tillgång till den, så hade domen varit klappad och klart tror jag.

Däremot har det tillkommit lite nya saker. Och en ny sakframställan. Och en ny slutplädering.

Jag tror på en fällande dom teoretiskt. Men den skall skrivas ner så den är juridiskt hållbar. Lindén smulade sönder indicium efter indicium. Vilket Backman rapade upp: "det skall inte SD lastas för". Men dessa jurister kanske tänker annorlunda. Om de slår ihop alla indicier så kan kedjan bli stark.

Det skall inte finnas RIMLIGT tvivel. Själv tycker jag inte det finns några rimliga tvivel överhuvudtaget. Men jag är inte jurist.
Ja kedjan av bevis är sammantaget stark och om man ovanpå den lägger det faktum att SD tvärsäkert hävdade att han varit ute och cyklat i området kring brottsplatsen ett antal gånger tiden runt mordet tills han blivit införstådd med att ingen sett honom sätter för mig spiken i kistan så att säga.

Inget tvivel öht för min del heller.
Citera
2021-05-06, 15:26
Medlem
Citat:
Det tror jag också. När han tex läcker ut sina sjuka små tankar viralt och tror han är lagom smart men avslöjar sig som fan (det var ju något foto där han satte en stav mot någons jacka och skrev något i stil med "tur något Soft tar emot".

Just detta med mörda vs döda samt att "både han och LW vet" tror jag dock är ett aspiedrag (han kan inte ljuga rakt av).

Jag håller med dig om att han visar autistiska drag.

Fast att personer med autism inte kan ljuga är en myt. Vissa ljuger utan att blinka. Att de sen kanske inte är så himla bra på det (mer eller mindre bra, lite beroende på intelligensnivå och vem de försöker lura) är en annan femma.

Kim Marie (Kristoffer som mördade Vatchareeya Bangsuan) har väl aspiediagnos? - ser du samma tecken där i svaren? (jag är inte insatt i det fallet men läste en text där han skrev "efter Vachareeyas bortgång" istället för "efter jag mördat henne")
Citera
2021-05-06, 15:31
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rent arbetsrättsligt har han dock inte nödvändigtvis begått något formellt brott mot sin arbetsgivare, så om han frias av HR från mordmisstanken skulle ett eventuellt avskedande på osakliga grunder kunna leda till att han kan stämma sin (fd.) arbetsgivare.

Graden av de olämpliga handlingar han har utfört inom ramen av sin anställning skulle i så fall hamna i en förhandling mellan hans facklige representant och arbetsgivaren. Gissningsvis skulle facket kunna få igenom sitt mål, eftersom "förlorade kunder, fritidssysselsättning på arbetstid, sex på kontoret och andra arbetsrelaterade platser" inte nödvändigtvis ses som grund för uppsägning. Och då kan arbetsgivaren vara den part som får krypa till korset. Kanske genom att erbjuda bud om en förlikning eller dylikt. Oavsett vad man kan tycka om det

Att upprepat göra andra saker än just sina arbetsuppgifter på arbetstid är snarare det absolut mest godtagbara skälet för uppsägning.
Citera
2021-05-06, 15:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om han frikänns läggs utredningen till handlingarna och mördaren går fri.

Han kan aldrig känna sig helt säker. Man vet aldrig…en dag kanske intressant information ploppar upp, digital sådan, eller någon nära honom som inte orkar med skuldkänslorna längre…

Alternativtet resning till nackdel finns ju alltid kvar…

” Resning till nackdel för en tilltalad.
Sedan en brottmålsdom har vunnit laga kraft, får resning beviljas till nackdel för den tidigare tilltalade enligt reglerna i 58 kap. 3 § rättegångsbalken. Målet får resas om brottet kan ge fängelse i mer än ett år.”

Tänker närmast på Fredrik Svensson, Marinamordet, som först friades i både TR och HR. Men där RÅ begärde resning och Högsta domstolen beviljade detta och han fälldes för mord i HR.
Citera
2021-05-06, 15:37
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag håller med dig om att han visar autistiska drag.

Fast att personer med autism inte kan ljuga är en myt. Vissa ljuger utan att blinka. Att de sen kanske inte är så himla bra på det (mer eller mindre bra, lite beroende på intelligensnivå och vem de försöker lura) är en annan femma.

Kim Marie (Kristoffer som mördade Vatchareeya Bangsuan) har väl aspiediagnos? - ser du samma tecken där i svaren? (jag är inte insatt i det fallet men läste en text där han skrev "efter Vachareeyas bortgång" istället för "efter jag mördat henne")

Jag avser det tvångsmässiga i att inte klara av att ljuga rakt av.

Edit: missade din spoiler. Aspies känner snarare mer empati än normalstörda, de har dock i regel svårare att sätta sig in i andras situationer.
Jag tror inte att SD har autism, men absolut autistiska drag. Hans minimala sömnbehov som han haft redan som liten (enligt hans mamma i polisförhör) talar mer för någon typ av personlighetsstörning.
Senast redigerad av Lova33 2021-05-06 kl. 15:45. Anledning: Edit
Citera
2021-05-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vet inte säkert men jag tror han blev av med jobbet efter TR.
Dels så har han varit ledig dagtid och jagat runt på ftf, dels så har han bytt bil, från tjänstebilen.
Inget företag vill ha honom anställd, Tyrens tappade kunder pga honom.
Sedan att han bröt mot policyn på företaget, cachade på arbetstid, knullade runt på kontoret och i visningslägenheter, gjorde nog att han fick sparken.
De anställda hade tydligen uttryckt att de inte ville se han där igen.

Han är egenföretagare med egen hemsida och allt. En travlig rät usel hemsida som ger samma förtroende som hans svar under ett förhör. Lilla SD pojken kommer få problem med ekonomin förr eller senare. Hans yta kommer krympa hans gäng minska och då blir hans som farligast.
Citera
2021-05-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rent arbetsrättsligt har han dock inte nödvändigtvis begått något formellt brott mot sin arbetsgivare, så om han frias av HR från mordmisstanken skulle ett eventuellt avskedande på osakliga grunder kunna leda till att han kan stämma sin (fd.) arbetsgivare.

Graden av de olämpliga handlingar han har utfört inom ramen av sin anställning skulle i så fall hamna i en förhandling mellan hans facklige representant och arbetsgivaren. Gissningsvis skulle facket kunna få igenom sitt mål, eftersom "förlorade kunder, fritidssysselsättning på arbetstid, sex på kontoret och andra arbetsrelaterade platser" inte nödvändigtvis ses som grund för uppsägning. Och då kan arbetsgivaren vara den part som får krypa till korset. Kanske genom att erbjuda bud om en förlikning eller dylikt. Oavsett vad man kan tycka om det

Det där är redan avhandlat tidigare i tråden. Så du springer in öppna dörrar. han är inte anställd hos Thyren längre. Hur han fick sin anställning avslutad är oklart men den finns inte längre. han är numera egenföretagare med egen usel hemsida. Tips sök bland nya tillstånd att besiktiga hus eller googla på hans namn. Hans F skatt från 2016 eller 2017 är nu hans inkomst.
Citera
2021-05-06, 15:58
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ledsen att du fått vänta på replik.

OnT (det först fetade):
Ja, min fasta övertygelse är att mordet naturligtvis INTE var planerat! Det lär vara närmast omöjligt att hitta en person som planerar att mörda sitt offer i ett tättbefolkat område och som där och då låter offret skrika högt under flera minuter så att offrets förtvivlade skrik till och med hörs över en motorväg. Omöjligt!

Det är ju som att be om att bli gripen in flagranti att låta offret skrika högt. Dessutom talar tillvägagångssättet, dvs att med upprepade slag grovt misshandla offret emot en planering, för så "planerar" knappast nån att gå tillväga.
I den folk- och hundtäta miljön borde givetvis en "klok" mördare välja pianotråd och inget annat som metod för att döda.

Det andra fetade: Där har jag ingen som helst uppfattning. Kan säga att jag öht inte begriper mig på den märklige mannen. Glad att slippa ha nåt med honom att göra. Kan inte förstå Lenas val av partner. Det gjorde hon väl iofs inte hon själv heller, tragiskt nog.

SD planerade för att skulden skulle falla på de tre "mållgorna" som han planterat dit helgen innan (de som han befarade kunde överfalla kvinnor och sno deras mobiler, du vet). Han tyckte nog inte att pianotråd passade in i "mållgornas" modus operandi.
Citera
2021-05-06, 16:16
Medlem
Citat:
SD planerade för att skulden skulle falla på de tre "mållgorna" som han planterat dit helgen innan (de som han befarade kunde överfalla kvinnor och sno deras mobiler, du vet). Han tyckte nog inte att pianotråd passade in i "mållgornas" modus operandi.

Ja, han är ju alldeles för smart för att mörda någon så taffligt.
Han hade fått det att ut som en olycka. (Eller gjort av någon annan)
Var det inte så han sa...
Citera
2021-05-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han kan aldrig känna sig helt säker. Man vet aldrig…en dag kanske intressant information ploppar upp, digital sådan, eller någon nära honom som inte orkar med skuldkänslorna längre…

Alternativtet resning till nackdel finns ju alltid kvar…

” Resning till nackdel för en tilltalad.
Sedan en brottmålsdom har vunnit laga kraft, får resning beviljas till nackdel för den tidigare tilltalade enligt reglerna i 58 kap. 3 § rättegångsbalken. Målet får resas om brottet kan ge fängelse i mer än ett år.”

Tänker närmast på Fredrik Svensson, Marinamordet, som först friades i både TR och HR. Men där RÅ begärde resning och Högsta domstolen beviljade detta och han fälldes för mord i HR.
Det som krävs är nya bevis för att HD skall bevilja detta. Men - SD kommer behöva vara på tårna sina resterande 40 år han har i livet (eller mer). Känns inte som nån vidare livskvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in