2021-05-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är för feg för att skada sig själv. Blir han dömd skyldig till mord så tror jag det blir insatsstyrkan dagen innan domen officiellt meddelas och innan han själv vet hur domen blir. Hoppas kan man alltid.

Varje dag fram till domen fälls kan han bli hakad, enkel fakta. På måndag kan domstolen komma fram till att "nej hörni grabbar och flickor. nog fan är han skyldigt" viola han häktas.

Blir han frikänd så är utredningen av mordet rättsligt olöst, polisiärt löst. Men nog kommer de fem som bevistade rättegången att fortsätta om än ismå omgångar bearbta ärendet. SD är rättsligt friad men under lupen restan av hans liv. Sedan har vi några som tror att de kommer släppa allt på en gång osv. Renodlat svammel, men omfattningen blir mindre helt klart.

Vem vet, HDs död blir startskottet för nästa långa tråd här på Flashback.
Citera
2021-05-06, 10:42
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej din Nörd.........
Jodå, jag vet allt att du är lika nördig som jag när det kommer till dokumentationen.
Vi vill ha ALLT.!!!
Finns det en Aktbilaga så skall den in i mappen "Mordet på Lena Wesström.
Därför får du/Ni dom sista Aktbilagorna från Hovrätten.
Absolut inget viktigt, men ändå kul att läsa och att äga.
HA HA HA HA HA HA

Varse go !!

https://docdro.id/7CQuscG

https://docdro.id/FqJOcvY

https://docdro.id/4iS43zW

https://docdro.id/xTfizPp

https://docdro.id/Muzm1TZ

https://docdro.id/DujFf8y

Nu skall jag ut på jakt efter ljudfilerna från Hovrättsförhandlingen.
Måste helt enkelt höra Stefans patetiska "tycka synd om sig själv" tal.
Självklart tänkte Backman att -Varför i helvete kan inte idioten hålla käft, Herregud så jävla
korkad han är, men det är snart över och då slipper jag idioten !!!!

Tackar, tackar! Vi ser fram emot ljudfilerna med. Otroligt att han inte ens lyckades säga "men det är värst för Lena", som han IBLAND brukar klämma till med på SLUTET, när han väl kommer ihåg att säga att det är hon som är offret, och inte han.

Eller det kanske han kom ihåg? Bara ljudfilerna vet om han sa det...

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:

https://gofile.io/d/mG9dzO .
Citera
2021-05-06, 10:45
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
- Åklagaren begärde inte häktning.
- Nu ville HR ha tre veckor på sig för domen.
- Den misstänkte är inte sedan tidigare häktad utan på fri fot.

Utifrån de här tre punkterna, utgår jag ifrån att HR ännu inte tagit ställning till skuldfrågan.

Hur skulle det se ut vid en friande dom att man hade häktat den misstänkte?

Jag är inte alls säker på att man kan tolka hans "frihet" som en friande dom.

Sedan är jag ändå tveksam till en fällande dom, men inte av de skälen som du nämner.
Rättens ledamöter är antagligen inte eniga.

Har någon koll på vilka det är som är ska döma?
Namnen har publicerats tidigare i tråden tror jag men jag är dålig på att leta.
Någon som har info om hur de inblandade personerna brukar döma?
En del verkar ha väldigt mycket överinseende med t ex kvinnomisshandel.

Det är väl tre jurister och två lekmän?
Jag har för mig att juristernas röster väger tyngre, stämmer det?
Citera
2021-05-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det jag undrar över är det här:

NA igår:

"Mordutredningen har varit öppen under hovrättsförhandlingen, men den har numera avslutats.

– Den är avslutad i väntan på dom. Om det är så att han frikänns från misstankarna i det här fallet, då hamnar polisen i ett läge där man har ett åtal men som inte gått igenom. Men för vår del är arbetet avslutat, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/nu-har-utredningen-kring-hjarstamordet-avslutats-skont-for-alla-parter

Mordutredningen avslutad.
Men om han frikänns, vad händer då?

Det enda hoppet då är att Högsta domstolen skulle välja att ta upp fallet vilket tyvärr inte är särskilt troligt, möjligen om det kommer in nya bevis.
Citera
2021-05-06, 10:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Finns det någon här som skulle tycka att det vore en rättsskandal om Stefan döms? Ingvar Backmans uttalande att ”man vet aldrig”, tycker jag är ganska intressant. Kan inte minnas att jag hört någon advokat säga så innan, lite som att han erkänner att han tror Stefan är mördaren.
Det är en rättsskandal om han inte döms.
På samma sätt som det är en rättsskandal att M*ats A*lm inte dömdes.

Om jag minns rätt så fick M*ats A*lm flytta eftersom det blev obehagligt för honom att bo kvar.

Det är väl vad SD också borde räkna med att behöva göra om han skulle bli frikänd.
Citera
2021-05-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja men exakt den bilden får jag också. ”Det där var ju länge sen! Sluta tjata om sånt som har varit. Det var ju väldigt trist och så men hon fick skylla sig själv som skaffade sig fiender och la sig i saker. Men man måste titta framåt” -ungefär så kan jag tänka mig att han resonerar.

Apropå mordet så kom jag att tänka på att LW kanske fick grepp om mordvapnet i något skede och att ringen fastnade i det när mördaren ryckte/drog loss det ur hennes grepp.

"När ska ni sluta tjafsa? Var väl nån som Lena hade gjort förbannad. Bara för att ni inte hittar den personen så ska väl inte jag behöva lida för det?"
Din sista mening:
Inte alls otänkbart..
Citera
2021-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Han är för feg för att skada sig själv. Blir han dömd skyldig till mord så tror jag det blir insatsstyrkan dagen innan domen officiellt meddelas och innan han själv vet hur domen blir. Hoppas kan man alltid.

Jag tänkte mig nog mera ett scenario där han te.x. skadar sig själv och hävdar att han blivit överfallen. Skulle inte kännas helt otroligt.
Citera
2021-05-06, 10:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det håller jag helt med om.
Blir han dömd så kommer han absolut att hämtas innan domen blir officiell.

Vi kan bara hoppas att han inte får info i förtid av sina poliskompisar.
Det innebär att polischeferna måste ha stenkoll på vilka som känner honom och vilka som inte känner honom.
Tänk om någon av hans poliskompisar skulle få i uppdrag att hämta in honom.
Då kan vad som helst hända.
Citera
2021-05-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag helt med om.
Blir han dömd så kommer han absolut att hämtas innan domen blir officiell.

Vi kan bara hoppas att han inte får info i förtid av sina poliskompisar.
Det innebär att polischeferna måste ha stenkoll på vilka som känner honom och vilka som inte känner honom.
Tänk om någon av hans poliskompisar skulle få i uppdrag att hämta in honom.
Då kan vad som helst hända.
Han har inga poliskompisar längre. Inte nån. Och de få personer med insyn, dvs domare och nämndemän, yppar inget förrän domen är klar att hämtas ut kl. 11.00 den 28 maj. Den senaste nämndemannen som skvallrade (vallentuna-morden) fick sparken från framtida uppdrag.

Om domen blir "skyldig till mord" får åklagaren veta det innan och lär väl då vidta lämpliga åtgärder med pilisens hjälp.
Citera
2021-05-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ja, han använde det ordet. Något om att "efter jag sparkat ihjäl henne även begått övergrepp på henne? Jag är ingen nekrofil". Vääldigt fritt ur minnet. Att han ens uttalade det....

Mannen är skyldig, det vet hela rättsväsendet vid det här laget, men hur skriver man domen så den är juridiskt hållbar?

Minns också det där uttalandet mycket väl. Helt absurt!
Citera
2021-05-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men det är NFC som ska vara experterna.
Om de får en oklar fråga från någon som inte är tillräckligt kunnig eller om de inte ser relevansen i det de ska undersöka så tycker jag att de borde förklara det och be om ett förtydligande.
Men det kanske inte fungerar så?

Ja vi var inne på det temat nån gång hur kommunikationen går där i ett sånt fall men man får nog bara förstå att systemet är lite fyrkantigt. NFC tolkar det ju som att de ska analysera Google Drive och IT-forensikern som gav dem uppdraget var också inne på Google Drive så därför blev det som det blev.
Citera
2021-05-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tror att Ingvar längtar efter att få slippa Steffe.
Kan inte vara roligt att sitta och försvara Kejsaren utan kläder, Elefanten i rummet.
Jösses, vad ville Steffe få sagt egentliggen, under sitt tal?
Vad var det som fick honom att avsluta monologen? Sparkade någon av försvarsadvokaterna honom på benet? Tryckte de på pungbråcket?

IB inser/har förstått sen länge att SD är skydig ; varför skulle han då ha sparkat honom på benet för att få tyst på honom.? Tror att IB också tyckte uttalandet var extremt korkat, men samtidigt bra att SD fick chansen att tala fritt under några minuter och visat vem han är och hur han tänker där bakom det svarta flin-skyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in