2021-05-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nekrofil?

Tack! Det var ordet som kom över SD:s läppar bara så där under ett förhör... har för mig det var något liknande "tror du att jag stått som en nekrofil".
Vem kommer på det ordet under ett förhör, inte något en normal mänska skulle ha i bakhuvudet kan jag tycka. Men det är klart... känner man blodsmak i munnen det första man gör när man får se ett sönderslaget offer så kanske tanken inte är så långt borta.
Fick han blodstänk i munnen på mordkvällen (likt han måste ha fått vid det blodiga hittepåsexet på jobbet) några dagar tidigare? Likt sexet på cykeln när sperma blev spottat på ett däck?

Vad ska man tro...?

Har dessa sjuka saker kommit upp i rätten? Inget man vet för det är inget NA skulle skriva om isf.
Citera
2021-05-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
[..]
Åklagarsidan begärde inte häktning:
"Vi har en person på fri fot och vi såg ingen anledning till att man behöver ta ett beslut idag."
Det där är ett typiskt "räven-och-rönnbären"-uttalande från åkl.

Gissar att åkl Åsa Hiding inte hade nån större lust att hamna i Guiness rekordbok som den svenska åklagare som i ett och samma mål lyckats med att tre gånger misslyckats med att få den misstänkte häktad..

Dream Team Åsa Hiding..
Citera
2021-05-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
1) The audacity att sätta sina barn i fokus i en rättegång där han sett LWs moderlösa barn sitta och lyssna på prat om mordet på deras mamma.
Helt naturligt enligt klanen D:s logik.
Edit. undrar om SD vågade möta deras blickar.

2) the audacity att hävda att SOA sitter parkerad där med korsade armar för barnens skull när det är jättebebisen som vill ha honom där.

3) så typiskt en känslomässigt omogen narcissist att tro att det räcker att säga ”förlåt” så är allt bra och sen pratar vi inte mer om det.
Som när fröken på dagis säger att ”nu kramas vi och Stefan du säger förlåt för att du sa pilutta dig till Åsa och sen går vi och äter mellanmål och är vänner igen”.

4) den subtila, passiv aggressiva respektlöstheten i att kalla åklagaren vid enbart förnamn.

Likt han bad om ursäkt till LW efter att ha skickat hot om att ta henne och sonen av daga... han uttryckte något om att det blir svårt för henne att se.

Denne "man" sitter "rätt ska vara rättmannen" och försvarar! Denne "man" som googlade på att ta hans barn/barnbarn av daga! Som dessutom hotat LW/barn om död!

Hur f.an tänker han? Om det händer hans dotter/barnbarn något hemskt... ska han då säga att man kan göra inte bara ett misstag utan två... och att det är OK?
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-05-06 kl. 09:03.
Citera
2021-05-06, 08:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
- Åklagaren begärde inte häktning.
- Nu ville HR ha tre veckor på sig för domen.
- Den misstänkte är inte sedan tidigare häktad utan på fri fot.

Utifrån de här tre punkterna, utgår jag ifrån att HR ännu inte tagit ställning till skuldfrågan.

Hur skulle det se ut vid en friande dom att man hade häktat den misstänkte?

Jag är inte alls säker på att man kan tolka hans "frihet" som en friande dom.

Sedan är jag ändå tveksam till en fällande dom, men inte av de skälen som du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det där är ett typiskt "räven-och-rönnbären"-uttalande från åkl.

Gissar att åkl Åsa Hiding inte hade nån större lust att hamna i Guiness rekordbok som den svenska åklagare som i ett och samma mål lyckats med att tre gånger misslyckats med att få den misstänkte häktad..

Dream Team Åsa Hiding..

Ja men vad ÅH än begär eller inte så kan HR fortfarande ta det beslutet själva. De ska enligt lag häkta om det lutar åt fällande dom i ett mordfall. De har haft en tingsrättsdom och flera veckors huf och lyssnande av förhör och brukar i regel veta vartåt det lutar efter slutpläderingarna (om inte ännu tidigare).

Åklagarna har trots allt inte inkommit med någon vidare ny bevisning utan HR har i stort sett samma bevis att ta ställning till som finns med i TR domen, vilken HR nog läst flera gånger under dessa veckor.
Senast redigerad av Rosamund 2021-05-06 kl. 09:01.
Citera
2021-05-06, 09:00
Bannlyst
Innan Hovrättsförhandlingen startade så hade jag lite mailkonversation med Åsa H.

Jag ställde då frågan om det kan bli aktuell med en omhäktning av Stefan, och om Hon i så fall begär det eller om det är rätten som beslutar om det.

Åsa svarade då på följande sätt.

Hej!

-Vill bara skicka ett kort svar på din fråga gällande häktning. Hovrätten kan ex officio, dvs utan yrkande besluta i häktningsfrågan, eller så kan jag som åklagare yrka att någon på nytt ska träda i häkte. Eftersom den tilltalade varit på fri fot sedan tingsrättsförhandlingen har jag svårt att tro att häktningsfrågan kommer att bli aktuell förrän i samband med att förhandlingen i hovrätten avslutas.

Hon hade som sagt redan bestämt sig innan Förhandlingen om att han INTE skulle häktas.
Citera
2021-05-06, 09:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Innan Hovrättsförhandlingen startade så hade jag lite mailkonversation med Åsa H.

Jag ställde då frågan om det kan bli aktuell med en omhäktning av Stefan, och om Hon i så fall begär det eller om det är rätten som beslutar om det.

Åsa svarade då på följande sätt.

Hej!

-Vill bara skicka ett kort svar på din fråga gällande häktning. Hovrätten kan ex officio, dvs utan yrkande besluta i häktningsfrågan, eller så kan jag som åklagare yrka att någon på nytt ska träda i häkte. Eftersom den tilltalade varit på fri fot sedan tingsrättsförhandlingen har jag svårt att tro att häktningsfrågan kommer att bli aktuell förrän i samband med att förhandlingen i hovrätten avslutas.

Hon hade som sagt redan bestämt sig innan Förhandlingen om att han INTE skulle häktas.

Exakt. HR kan även utan åklagarens yrkande besluta i häktningsfrågan. Vilket de självklart hade gjort om det lutat åt en fällande dom.

Varför så många hänger upp sig på att SD inte blivit häktad för att ÅH inte yrkar på det är en gåta. Man blundar väl för den bittra sanningen att HR's beslut att inte häkta innebär en friande dom.
Citera
2021-05-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Exakt. HR kan även utan åklagarens yrkande besluta i häktningsfrågan. Vilket de självklart hade gjort om det lutat åt en fällande dom.

Varför så många hänger upp sig på att SD inte blivit häktad för att ÅH inte yrkar på det är en gåta. Man blundar väl för den bittra sanningen att HR's beslut att inte häkta innebär en friande dom.

Det är märkligt vilka skygglappar du har på dig. Men det är väl så när man bestämt sig hur saker ska vara och håller för öronen när andra argumenterar emot.

Har själv kollat upp detta med flera insatta inom yrket. Dvs som har bättre koll än dig. Och de svarar samma sak som många har svarat dig här redan.

Hade han blivit häktad så hade det starkt pekat åt att man kommer fälla honom. Att han inte blir det pekar inte mera åt något visst håll eftersom vi redan visste att det inte handlar om något solklart fall. Även åklagaren vet om detta.

Så sluta posta en massa upprepande dynga. Han kan mycket väl bli frigiven i slutändan men det har ingen direkt koppling till detta beslutet. Som det påpekats har han varit ute i det fria under en lång period redan.
Citera
2021-05-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Vilka "många hänger upp sig på att SD inte blivit häktad"?
Citera
2021-05-06, 09:24
Medlem
Finns det någon här som skulle tycka att det vore en rättsskandal om Stefan döms? Ingvar Backmans uttalande att ”man vet aldrig”, tycker jag är ganska intressant. Kan inte minnas att jag hört någon advokat säga så innan, lite som att han erkänner att han tror Stefan är mördaren.
Citera
2021-05-06, 09:30
Medlem
Citat:
Nekrofil?
Ja, han använde det ordet. Något om att "efter jag sparkat ihjäl henne även begått övergrepp på henne? Jag är ingen nekrofil". Vääldigt fritt ur minnet. Att han ens uttalade det....

Mannen är skyldig, det vet hela rättsväsendet vid det här laget, men hur skriver man domen så den är juridiskt hållbar?
Citera
2021-05-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Finns det någon här som skulle tycka att det vore en rättsskandal om Stefan döms? Ingvar Backmans uttalande att ”man vet aldrig”, tycker jag är ganska intressant. Kan inte minnas att jag hört någon advokat säga så innan, lite som att han erkänner att han tror Stefan är mördaren.
Jag tror att Ingvar längtar efter att få slippa Steffe.
Kan inte vara roligt att sitta och försvara Kejsaren utan kläder, Elefanten i rummet.
Jösses, vad ville Steffe få sagt egentliggen, under sitt tal?
Vad var det som fick honom att avsluta monologen? Sparkade någon av försvarsadvokaterna honom på benet? Tryckte de på pungbråcket?
Citera
2021-05-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, han använde det ordet. Något om att "efter jag sparkat ihjäl henne även begått övergrepp på henne? Jag är ingen nekrofil". Vääldigt fritt ur minnet. Att han ens uttalade det....

Mannen är skyldig, det vet hela rättsväsendet vid det här laget, men hur skriver man domen så den är juridiskt hållbar?
Du minns rätt, tror det var som en nekrofol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in