2021-05-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Nej. Du behöver "bara" klara 75 % av de poäng som du har fått studiemedel för för att fortsätta kunna få studiemedel. Första 40 veckorna (dvs första läsåret) ligger kravet på 62,5 %. Även om inte skulle nå kraven innebär dem inte att du kommer att få något återkrav, utan bara att du kommer att få avslag på nästa ansökan. Bra att veta är att de 75 % inte behöver vara densamma som de kurser du har angett i din ansökan. Med andra ord kan du läsa in poäng i någon lätt sommarkurs om du skulle behöva mer poäng inför nästa ansökan.

Tack för svar. Men vill bara dubbelkolla så vi pratar om samma sak här. Med "inte lämnar in en inlämningsuppgift" så menar jag alltså att man t.ex. struntar i att lämna in en uppgift och inte får något betyg alls på den på Ladok, varken underkänd eller godkänd.
Kan man alltså exempelvis anmäla sig till en kurs, inte göra en enda obligatorisk inlämningsuppgift/tenta och ändå slippa återkrav sen?
Citera
2021-05-05, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Tänkte söka till sommarkurser för att kunna få studiebidrag. Hur många poäng måste jag läsa för att kunna få studiemedel på heltid under sommaren? Är det 18 HP?

Vidare, om det är 18, kan jag få mer än heltidsbidrag om jag läser t.ex. 22,5 HP på 10 veckor istället för 18 HP?
15 hp.
Nej. Du kan låna pengar för att få mer, men heltidsbidraget är max.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/j...uomstudiemedel
Citera
2021-05-06, 10:13
Medlem
phosphors avatar
Hur blir det med fribelopp för det andra halvåret 2021? Vad jag förstår så kom beslutet om slopning av fribeloppet för det första halvåret ganska sent; vad är oddsen för att det sker denna gång med?
Citera
2021-05-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Hur blir det med fribelopp för det andra halvåret 2021? Vad jag förstår så kom beslutet om slopning av fribeloppet för det första halvåret ganska sent; vad är oddsen för att det sker denna gång med?
Om det ser väldigt bra ut i sommar med ett stort antal vaccinerade så tror jag inte att fribeloppet slopas för höstterminen.
Väldigt svårt att spekulera för tillfället. Vad som kan hända.
Citera
2021-05-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Passar på att citera då jag har en liknande fråga och ska för första gången söka en sommarkurs.
Har totalt läst 285hp med studiemedel. Av dessa HP kommer jag vid ansökningstillfället ha klarat av 255hp varav resultatet för den sista kursen inte kommer ha hunnit registreras (det vill säga, jag har fått studiemedel senaste 40 veckorna á 60hp också men bara "klarat" 30hp dessa veckor vid tillfället).

Jag ligger ju sett till samtliga HP över 75%-kravet men beräknas kravet enbart på det senaste året med studiemedel eller resultat allt som allt?
Kravet räknas bara på senaste perioden du haft CSN-bidrag, och ev lån; undantag för om man sökt en termin i taget för då kan CSN kolla ett år bak i tiden, sen är det iof inte omöjligt att de gör det för nån som fått för 40 veckor också.
Om dina studieresultat kommer inom 4 veckor från terminsstart så får man fullt CSN för perioden man sökt för också; om det rör sig om en sommarkurs så hade jag gissat på att CSN räknar 4 veckor från kursstart istället, men är ej säker där.
Citera
2021-05-06, 23:45
Om jag gör heltid 4 kurser under 20 veckor, och blir klar och godkänd i 3 av kurserna. Den fjärde kursen får man ett F i, inte godkänd. Kan du då fortsätta studera 4 kurser nästa termin utan att få något avdrag på ditt studiemedel/lån?

Kan man alltså upprepa detta och få 1 utav 4 kurser inte godkänt (F) varje termin men ändå få 100% csn bidrag?
Citera
2021-05-07, 20:59
Medlem
Hej,

Ber om ursäkt om någon redan ställt frågan tidigare men aja. Vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt.

Ifall jag tagit fullt CSN-bidrag för 15 veckor, då måste jag få godkänt i åtminstone 75% av 22,5 hp? Vilket om jag räknat rätt innebär att jag måste ta cirka 17 hp för att kunna ta fortsatt CSN. Är det korrekt tänkt?
Citera
2021-05-10, 06:54
Jag kollade med CSN angående min fråga som jag inte fått svar på här även när jag ställde den två gånger, och de svarade inte så tydligt tyvärr så min fråga kvarstår fortfarande. Lite konstigt att ingen verkar veta svaret tycker jag. Kanske får ta och fråga csn igen och be om ett tydligare svar, men testar här igen först..

Man kan alltså fortsätta få CSN även om man bara klarade 3 utav 4 kurser. Men kan man alltså göra så här varenda termin som man ansöker för?

Exempel:
Om jag t ex ansöker för i termin 1, 4 kurser där en utav dem är filosofi vilket jag misslyckas med.

Kan jag göra filosofi igen och få CSN för det eller måste jag välja någon annan kurs?

I termin 2, gör jag 4 andra kurser och då får jag hela min CSN igen, men jag misslyckas denna gången också med en av kurserna, t ex journalism eller nått (hittar bara på nått, vet inte om den kursern finns).

Och sen fortsätter man på samma sätt i varje termin, där man misslyckas med 1 utav 4 kurser varenda gång och fortsätter få hela CSN varje gång.

Om detta stämmer, så finns det ju ingen anledning att välja bara 3 kurser och studera på deltid (75%). Du kan ju göra heltid 4 kurser och inte spendera någon tid till en av kurserna och misslyckas med den. Den blir alltså som om du studerar deltid men får pengar för heltid utan några nackdelar, plus att du får gymnasiekompetens mycket snabbare (eftersom man behöver nånting runt 2200 poäng om jag minns rätt).
Citera
2021-05-10, 11:15
Medlem
Studiemedel ifall man driver aktiebolag utan lön?

Jag funderar på om det är möjligt att äga 100% av ett aktiebolag och inte ta ut någon vinst eller lön för att samtidigt få studiebidrag? Det vill säga att man även studerar 100%.

Enligt CSNs hemsida står det endast om fribelopp. Så om man inte har någon inkomst så kan de väl inte hävda att man överstiger fribeloppet om man driver aktiebolaget utan att ta ut vinst?
Citera
2021-05-10, 11:27
Medlem
Det går utmärkt. De tar bara uppgifter från skatteverket och utgår från det.
Citera
2021-05-11, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
Hej,

Ber om ursäkt om någon redan ställt frågan tidigare men aja. Vill bara försäkra mig om att jag tänker rätt.

Ifall jag tagit fullt CSN-bidrag för 15 veckor, då måste jag få godkänt i åtminstone 75% av 22,5 hp? Vilket om jag räknat rätt innebär att jag måste ta cirka 17 hp för att kunna ta fortsatt CSN. Är det korrekt tänkt?

Ens 40 första veckor har ett krav på 62,5% men annars är det 75%.
Så 22,5 x 0,75= 16,875 vilket avrundas ner till 16.

Om man inte klarade studieresultatet kan CSN lägga till studieresultat för avklarade studier ett år bakåt i tiden, detta gäller i princip bara för folk som sökt för en termin i taget eller mindre.
Citera
2021-05-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Ens 40 första veckor har ett krav på 62,5% men annars är det 75%.
Så 22,5 x 0,75= 16,875 vilket avrundas ner till 16.

Om man inte klarade studieresultatet kan CSN lägga till studieresultat för avklarade studier ett år bakåt i tiden, detta gäller i princip bara för folk som sökt för en termin i taget eller mindre.

Tack för svar! Har redan tagit 12 hp denna termin och vet att jag lär klara en tenta om 5 hp vilket blir 17 hp totalt, så känner mig säkrare nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in