2021-04-22, 11:24
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har pratat med CSN igår. Det visade sig att jag tjänade tillräckligt mycket pengar år 2019 som har lett till att jag behöver betala tillbaka pengar i år. Vad som gör mig arg är varför CSN inte har informerat mig om återbetalningskravet i förra året.

För att kontrollen inte görs förrän efter två år, vilket framkommer i länken jag skickade till dig. Är det SFI du lånat pengar till eller hur kommer det sig att det är så svårt för dig att ta till dig information?
Citera
2021-04-22, 18:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
För att kontrollen inte görs förrän efter två år, vilket framkommer i länken jag skickade till dig. Är det SFI du lånat pengar till eller hur kommer det sig att det är så svårt för dig att ta till dig information?

Jag har inte läst länken. Är du säker på att du har skickat någon länk till mig? Det finns inget fel med min läsförståelseförmåga. Däremot finns det tydliga problem med din attityd. Du kan framföra dina åsikter utan att kalla andra för idioter. Ingen tar dig seriöst med en översittarattityd.
Citera
2021-04-22, 18:51
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Jag har inte läst länken. Är du säker på att du har skickat någon länk till mig? Det finns inget fel med min läsförståelseförmåga. Däremot finns det tydliga problem med din attityd. Du kan framföra dina åsikter utan att kalla andra för idioter. Ingen tar dig seriöst med en översittarattityd.

Länken var med i texten från mig du citerade tidigare. Så nog verkar du ha vissa problem med läsförståelsen alltid.
Citera
2021-04-22, 18:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Länken var med i texten från mig du citerade tidigare. Så nog verkar du ha vissa problem med läsförståelsen alltid.

Som sagt. jag har inte läst vad du har länkat till mig. Om man bortser ifrån dina efterblivna förolämpningar hade du rätt i att jag inte har läst på om hur CSN fungerar.

Jag har lärt mig att man ska betala tillbaka pengar om man tjänar över en summa. man blir klokare varje dag. Vet du hur man blir klokare: Man lär sig av sina misstag.
Citera
2021-04-22, 18:57
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Som sagt. jag har inte läst vad du har länkat till mig. Om man bortser ifrån dina efterblivna förolämpningar hade du rätt i att jag inte har läst på om hur CSN fungerar.

Jag har lärt mig att man ska betala tillbaka pengar om man tjänar över en summa. man blir klokare varje dag. Vet du hur man blir klokare: Man lär sig av sina misstag.

Absolut. Bra att du lärt dig av dina misstag. Men nästa gång kan det vara bra att läsa länkar som postas till dig så du inte sitter och är arg i onödan. Tänk på hjärtat.
Citera
2021-04-22, 19:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Absolut. Bra att du lärt dig av dina misstag. Men nästa gång kan det vara bra att läsa länkar som postas till dig så du inte sitter och är arg i onödan. Tänk på hjärtat.

Du har gjort min dag. Det är alltid trevligt när människor visar omtanke mot en. Helt fantastiskt.
Citera
2021-04-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
Ring och prata med en handläggare så att du får allt svart på vitt. Även om jag hade oturen att få en nitisk och otrevlig sådan så blev allting avklarat väldigt snabbt.
Fick fakturorna idag. Hamnade på sammanlagt ca 46000. Uppdelat på 8 fakturor med förfallodatum sista maj. Perfekt!
Citera
2021-04-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richies
Fick fakturorna idag. Hamnade på sammanlagt ca 46000. Uppdelat på 8 fakturor med förfallodatum sista maj. Perfekt!

Skönt att höra att det löste sig!
Citera
2021-04-23, 07:17
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richies
Förresten! En fråga till. Du hade så bra svar haha. Hur mycket fick du i återkrav och var det i år? Tänkte eftersom du är så säker på det du skriver. Tack!
Återkravet var i år, ja. Det är betalt och klart nu.
Jag vill inte tala om exakt summa men det handlade om mindre pengar än det handlar om för dig.
Citera
2021-04-28, 02:49
Medlem
Provar ställa frågan igen då:
Får man återkrav av CSN om man t.ex. inte lämnar in en inlämningsuppgift/tenta på en kurs? Räknas det som att man "läst färre poäng än vad man fått studiemedel för"?
Citera
2021-04-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waiting4superman
Provar ställa frågan igen då:
Får man återkrav av CSN om man t.ex. inte lämnar in en inlämningsuppgift/tenta på en kurs? Räknas det som att man "läst färre poäng än vad man fått studiemedel för"?

Nej. Du behöver "bara" klara 75 % av de poäng som du har fått studiemedel för för att fortsätta kunna få studiemedel. Första 40 veckorna (dvs första läsåret) ligger kravet på 62,5 %. Även om inte skulle nå kraven innebär dem inte att du kommer att få något återkrav, utan bara att du kommer att få avslag på nästa ansökan. Bra att veta är att de 75 % inte behöver vara densamma som de kurser du har angett i din ansökan. Med andra ord kan du läsa in poäng i någon lätt sommarkurs om du skulle behöva mer poäng inför nästa ansökan.
Citera
2021-04-30, 15:41
Medlem
Gör kronofogden utmätning på mitt CSN lån?

Kanske är helt fel tråd men handlar om utbildning och CSN.

Jag undrar om kronofogden gör utmätning på mitt CSN lån jag får in varje månad, tänkte nämligen flytta utomlands och plugga på distans. Är det så att kronofogden mäter ut på mitt CSN så är de onödigt att jag tar det. Då är det bättre att jag struntar i att ta lånet och ha något deltidsjobb utomlands samtidigt som jag pluggar.
Det betyder även att jag slipper vara skriven i Sverige, utan skriver ut mig helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in