Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-30, 15:49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Nej
Citera
2021-04-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZakB
Kanske är helt fel tråd men handlar om utbildning och CSN.

Jag undrar om kronofogden gör utmätning på mitt CSN lån jag får in varje månad, tänkte nämligen flytta utomlands och plugga på distans. Är det så att kronofogden mäter ut på mitt CSN så är de onödigt att jag tar det. Då är det bättre att jag struntar i att ta lånet och ha något deltidsjobb utomlands samtidigt som jag pluggar.
Det betyder även att jag slipper vara skriven i Sverige, utan skriver ut mig helt.

Nej lån räknas inte som inkomst. Däremot kan de göra utmätning på lön, sjukpension, a-kassa och liknande. Är osäker på om de kan mäta ut på den del som ej är lån. Men om du kan undvika att ta CSN så gör det. De är inte roliga att förhandla med om man missat några poäng.
Citera
2021-04-30, 16:38
Avstängd
Citat:
Kanske är helt fel tråd men handlar om utbildning och CSN.

Jag undrar om kronofogden gör utmätning på mitt CSN lån jag får in varje månad, tänkte nämligen flytta utomlands och plugga på distans. Är det så att kronofogden mäter ut på mitt CSN så är de onödigt att jag tar det. Då är det bättre att jag struntar i att ta lånet och ha något deltidsjobb utomlands samtidigt som jag pluggar.
Det betyder även att jag slipper vara skriven i Sverige, utan skriver ut mig helt.

Lån nej. Jobbar du inom EU kan fogden dra på jobbinkomst efter hyra + skälig levnadsnivå.
Citera
2021-04-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Lån nej. Jobbar du inom EU kan fogden dra på jobbinkomst efter hyra + skälig levnadsnivå.

Okej, jag trodde att Fogden hade typ "access" till mitt bankkonto, så dimper det ner 10 000kr i CSN lån på kontot varje månad, så trodde jag att dem kunde plocka pengarna hur dem vill.
Citera
2021-04-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Nej lån räknas inte som inkomst. Däremot kan de göra utmätning på lön, sjukpension, a-kassa och liknande. Är osäker på om de kan mäta ut på den del som ej är lån. Men om du kan undvika att ta CSN så gör det. De är inte roliga att förhandla med om man missat några poäng.

Så rent teoretisk så kan jag plugga distans, leva på CSN i Thailand, kommer långt på 10 000 SEK där.
Skita i att jobba, och dem kan inte göra något med pengarna jag får in. Låter för bra för att vara sant
Citera
2021-04-30, 18:36
Medlem
Citat:
Okej, jag trodde att Fogden hade typ "access" till mitt bankkonto, så dimper det ner 10 000kr i CSN lån på kontot varje månad, så trodde jag att dem kunde plocka pengarna hur dem vill.

De har access till ditt bankkonto, men vet de att det kommer från CSN lån kan de inte röra pengarna.
Citera
2021-04-30, 20:09
Avstängd
Citat:

De har inte den typen av "access" utan måste med lagstöd beordra banken att dra en viss specifik summa efter att banken på förfrågan från dem rapporterat dina tillgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
De har access till ditt bankkonto, men vet de att det kommer från CSN lån kan de inte röra pengarna.

Nej, det har de inte, ta gärna reda på nåt innan du skriver en massa skit.
Citera
2021-04-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det har de inte, ta gärna reda på nåt innan du skriver en massa skit.

Haha, jag har själv varit med om att de tagit pengar från mitt konto en gång då jag fick in lön efter sjukskrivning som va över deras s.k. "förbehållsbelopp", så vem som snackar (eller tuggar) skit är i så fall du, happy chewing :P
Citera
2021-04-30, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Haha, jag har själv varit med om att de tagit pengar från mitt konto en gång då jag fick in lön efter sjukskrivning som va över deras s.k. "förbehållsbelopp", så vem som snackar (eller tuggar) skit är i så fall du, happy chewing :P

Jag har förklarat hur det fungerar din idiot. Gå klart SFI först innan du får för dig att spy ut din okunskap på tangentbordet.
Citera
2021-05-04, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Nej. Du behöver "bara" klara 75 % av de poäng som du har fått studiemedel för för att fortsätta kunna få studiemedel. Första 40 veckorna (dvs första läsåret) ligger kravet på 62,5 %. Även om inte skulle nå kraven innebär dem inte att du kommer att få något återkrav, utan bara att du kommer att få avslag på nästa ansökan. Bra att veta är att de 75 % inte behöver vara densamma som de kurser du har angett i din ansökan. Med andra ord kan du läsa in poäng i någon lätt sommarkurs om du skulle behöva mer poäng inför nästa ansökan.

Så om jag gör heltid 4 kurser under 20 veckor, och blir klar och godkänd i 3 av kurserna. Den fjärde kursen får man ett F i, inte godkänd. Kan du då fortsätta studera 4 kurser nästa termin utan att få något avdrag på ditt studiemedel/lån?

Kan man alltså upprepa detta och få 1 utav 4 kurser inte godkänt (F) varje termin men ändå få 100% csn bidrag?
Citera
2021-05-04, 00:21
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Nej. Du behöver "bara" klara 75 % av de poäng som du har fått studiemedel för för att fortsätta kunna få studiemedel. Första 40 veckorna (dvs första läsåret) ligger kravet på 62,5 %. Även om inte skulle nå kraven innebär dem inte att du kommer att få något återkrav, utan bara att du kommer att få avslag på nästa ansökan. Bra att veta är att de 75 % inte behöver vara densamma som de kurser du har angett i din ansökan. Med andra ord kan du läsa in poäng i någon lätt sommarkurs om du skulle behöva mer poäng inför nästa ansökan.

Passar på att citera då jag har en liknande fråga och ska för första gången söka en sommarkurs.
Har totalt läst 285hp med studiemedel. Av dessa HP kommer jag vid ansökningstillfället ha klarat av 255hp varav resultatet för den sista kursen inte kommer ha hunnit registreras (det vill säga, jag har fått studiemedel senaste 40 veckorna á 60hp också men bara "klarat" 30hp dessa veckor vid tillfället).

Jag ligger ju sett till samtliga HP över 75%-kravet men beräknas kravet enbart på det senaste året med studiemedel eller resultat allt som allt?
Citera
2021-05-04, 15:55
Medlem
Tänkte söka till sommarkurser för att kunna få studiebidrag. Hur många poäng måste jag läsa för att kunna få studiemedel på heltid under sommaren? Är det 18 HP?

Vidare, om det är 18, kan jag få mer än heltidsbidrag om jag läser t.ex. 22,5 HP på 10 veckor istället för 18 HP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in