Citat:
Ursprungligen postat av
ohyfsad
Nej. Du behöver "bara" klara 75 % av de poäng som du har fått studiemedel för för att fortsätta kunna få studiemedel. Första 40 veckorna (dvs första läsåret) ligger kravet på 62,5 %. Även om inte skulle nå kraven innebär dem inte att du kommer att få något återkrav, utan bara att du kommer att få avslag på nästa ansökan. Bra att veta är att de 75 % inte behöver vara densamma som de kurser du har angett i din ansökan. Med andra ord kan du läsa in poäng i någon lätt sommarkurs om du skulle behöva mer poäng inför nästa ansökan.
Passar på att citera då jag har en liknande fråga och ska för första gången söka en sommarkurs.
Har totalt läst 285hp med studiemedel. Av dessa HP kommer jag vid ansökningstillfället ha klarat av 255hp varav resultatet för den sista kursen inte kommer ha hunnit registreras (det vill säga, jag har fått studiemedel senaste 40 veckorna á 60hp också men bara "klarat" 30hp dessa veckor vid tillfället).
Jag ligger ju sett till samtliga HP över 75%-kravet men beräknas kravet enbart på det senaste året med studiemedel eller resultat allt som allt?