Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Är detta ett direkt citat från någon av utrikesministrarna, eller är det en omskrivning av pressreleasen?
Vid det förra innebär det nämligen att man framöver kan se hur ordentligt de efterlever detta. Om det är det senare öppnar det för ”tolkningar”. Var Sydkorea representerat? Inte helt oviktigt med tanke på Moons något labila hållning.
Jag har förmånen att få ljudfiler direkt från Lancaster House i London. Detta är direkta citat, från flertalet ministrar, efter min översättning.
Uttalandet,
(som jag förmodar Du fäste särskild uppmärksamhet vid) min fetade text, är en rak översättning av Anthony Blinken.
Sydkorea är närvarande, såsom inbjuden gäst.
Dessutom är Australien - Indien - Sydafrika närvarande gäster. Min bedömning, av syftet med inbjudandet av just dessa gäster, (bortsett från det i sammanhanget helt självklara skälet att bjuda in Sydkorea) grundar jag på vad jag hitills hört och analyserat från mötet, är en mycket tydlig strategi från G-7, att fördjupa och stärka banden i hela indo-stillahavsregionen. Jag upplever att det verkar föreligga ömsesidigt konsensus med de inbjudna gästerna.
Något som dessutom slår mig, tydligt, är en markant skillnad vad gäller seriositet och proffesionalism i det diplomatiska arbetet och umgänget ministrarna emellan. Det känns befriande och hoppfullt, när den clownaktiga ”twitter-diplomatin” under Trump, är likviderad.
Något som också slår mig med all önskvärd tydlighet, är den sammanhållning och uppenbara konsensusstämning som råder mellan alla deltagare, framförallt vad gäller de signaler som man nu sänder till både Kina och Ryssland, att G-7 länderna, tillsammans med nytillkomna allierade, är avsevärt starkare både militärt och ekonomiskt. Enigheten om hållningen gentemot Nordkorea verkar lika stark och enig.
Till sist kan nämnas att Moon verkar vara inne i en fas av självrannsakan, och rykten går att han kommer att lätta på lagar och förordningar vad gäller den inhemska lagstiftningen respektive kriminaliseringen av människorättsaktivister och de aktivister som tidigare åtalats för förtal av Moon med flera. Det ryktas tom att Moon kommer att dra tillbaka åtal som väckts, då han inser att friheten att uttrycka sig fritt i tal och skrift, ja även smutskasta och skymfa oss ledare, är viktigt för att bevara demokratin och relationen till Nordkorea. Det ppstås att Moon skall ha sagt att, om en individ mår bättre av att kritisera eller smutskasta oss ledare, så måste vi tåla att bli utsatta för detta och acceptera.
Moon är som Du nämner kvalificerat labil, ja närmast fullständigt auktoriserad inom diagnosen, men vi får hoppas att han klarsynhet har kommit för att stanna.