2021-05-04, 13:10
Medlem
Glädjande nyheter från det pågående G-7 mötet i London!

Efter flertalet presskonferenser som avhölls igår, så noteras att en total enighet råder mellan alla medlemsländer samt EU att:

Kravet på Nordkorea att utan förbehåll och fullständigt transparent samt verifierbart skall avveckla alla kärnvapen och därigenom göra Koreahalvön fritt från kärnvapen deklarerades enhälligt och med tydlig fasthet.

Dessutom skall (uppmanas) Nordkorea att till fullo efterleva alla aktuella och relevanta FN-sanktioner.

Det var en anmärkningsvärt skarp och tydlig fasthet, med vilken de första presskonferenserna deklarerade en enad hållning mot Nordkorea.

Detta är tydliga tecken på att de senaste månadernas omsorgsfulla och gedigna arbete mellan SK/US och Japan samt alla deras allierade och FN samt de mängder av organisationer som är dessa närstående, varit framgångsrika och stärkt allianserna samt den strategi som kommer att bli gällande framöver.

En samfälld entydig hållning kunde noteras från de flesta utrikesministrarna, nämligen, att man nu äntligen nått konsensus, avseende att inte fästa någon seriös betydelse vid Nordkoreansk retorik eller andra officiella ord och uttalanden.

”Det som gäller från och med nu, är att inte att lyssna på vad Nordkorea säger, utan vad Nordkorea de facto kommer att göra”.

Japans Utrikesminister Motegi, verkade också mycket nöjd med att fått enhälligt stöd från alla medlemmar och EU i att fortsätta försöken att lösa frågan med Nordkorea om de av Nordkorea kidnappade Japanerna som pågått i decennier.

Det ryktas att nästa stora Nordkoreafråga som det kommer att focuseras starkt och enhälligt på, är de mänskliga rättigheterna och alla brott som Nordkorea gjort sig skyldiga till och fortfarande gör därvidlag.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-05-04 kl. 13:19.
Citera
2021-05-04, 14:18
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

”Det som gäller från och med nu, är att inte att lyssna på vad Nordkorea säger, utan vad Nordkorea de facto kommer att göra”.

Är detta ett direkt citat från någon av utrikesministrarna, eller är det en omskrivning av pressreleasen?

Vid det förra innebär det nämligen att man framöver kan se hur ordentligt de efterlever detta. Om det är det senare öppnar det för ”tolkningar”. Var Sydkorea representerat? Inte helt oviktigt med tanke på Moons något labila hållning.
Citera
2021-05-04, 15:34
Medlem
Giant Squids avatar
Nordkorea har ju sedan lång tid engagerat sig i förnyelsebar energi på flera olika fronter.
Choson Sinbo, språkrör för pro-Pyongyang General Association of Korean Residents i Japan lyfter fram delar utav ett intressant återvinningssystem i nordkorea, där man pantar/återvinner flaskor, plast, gummi, papper m,m och får direkt utbyte från fabrikerna som begöver råvaran.
Man kan få ett par skor, ett pappersblock, m,m m,m.

N. Korea’s Eye-catching Recycling Incentive: Exchange Empty Bottles for New Shoes
Citat:
As a way to break through its cycle of economic hardship, North Korea is rolling out a variety of recycling policies.

North Koreans bring recyclable waste materials such as paper, vinyl, and glass to the buying branches of the daily necessity stores in their residential areas.

Such recyclable materials can be exchanged for the products from the factories that need to reuse the materials.

Among the products offered in return for recyclable materials are shoes, notebooks, wallpaper, buckets, snacks and soft drinks
http://koreabizwire.com/n-koreas-eye-catching-recycling-incentive-exchange-empty-bottles-for-new-shoes/161188
Citera
2021-05-04, 15:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, varför får de inte lämna landet?
Kontentan är, att det är förbjudet för nordkoreaner att återvända till sitt hemland från sydkorea även fast det är deras högsta önskan.
Citera
2021-05-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nordkorea har ju sedan lång tid engagerat sig i förnyelsebar energi på flera olika fronter.
Choson Sinbo, språkrör för pro-Pyongyang General Association of Korean Residents i Japan lyfter fram delar utav ett intressant återvinningssystem i nordkorea, där man pantar/återvinner flaskor, plast, gummi, papper m,m och får direkt utbyte från fabrikerna som begöver råvaran.
Man kan få ett par skor, ett pappersblock, m,m m,m.

N. Korea’s Eye-catching Recycling Incentive: Exchange Empty Bottles for New Shoes

http://koreabizwire.com/n-koreas-eye-catching-recycling-incentive-exchange-empty-bottles-for-new-shoes/161188
Artikeln avslutas med:
The practice has long existed in many places but has been ignored by local residents since the waste purchase price was too low.
Ideological education was not enough to ensure smooth collection of recyclable waste materials. Against this backdrop, North Korea appears to have come up with a new incentive – exchanging recyclables for daily necessities.

Det känns som om avfallshantering har varit ett stort problem för regimen tidigare så nu försöker man med att höja panten istället. Man kan undra hur mycket som måste lämnas in för ett par skor?
Citera
2021-05-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Är detta ett direkt citat från någon av utrikesministrarna, eller är det en omskrivning av pressreleasen?

Vid det förra innebär det nämligen att man framöver kan se hur ordentligt de efterlever detta. Om det är det senare öppnar det för ”tolkningar”. Var Sydkorea representerat? Inte helt oviktigt med tanke på Moons något labila hållning.

Jag har förmånen att få ljudfiler direkt från Lancaster House i London. Detta är direkta citat, från flertalet ministrar, efter min översättning.

Uttalandet, (som jag förmodar Du fäste särskild uppmärksamhet vid) min fetade text, är en rak översättning av Anthony Blinken.

Sydkorea är närvarande, såsom inbjuden gäst.
Dessutom är Australien - Indien - Sydafrika närvarande gäster. Min bedömning, av syftet med inbjudandet av just dessa gäster, (bortsett från det i sammanhanget helt självklara skälet att bjuda in Sydkorea) grundar jag på vad jag hitills hört och analyserat från mötet, är en mycket tydlig strategi från G-7, att fördjupa och stärka banden i hela indo-stillahavsregionen. Jag upplever att det verkar föreligga ömsesidigt konsensus med de inbjudna gästerna.

Något som dessutom slår mig, tydligt, är en markant skillnad vad gäller seriositet och proffesionalism i det diplomatiska arbetet och umgänget ministrarna emellan. Det känns befriande och hoppfullt, när den clownaktiga ”twitter-diplomatin” under Trump, är likviderad.

Något som också slår mig med all önskvärd tydlighet, är den sammanhållning och uppenbara konsensusstämning som råder mellan alla deltagare, framförallt vad gäller de signaler som man nu sänder till både Kina och Ryssland, att G-7 länderna, tillsammans med nytillkomna allierade, är avsevärt starkare både militärt och ekonomiskt. Enigheten om hållningen gentemot Nordkorea verkar lika stark och enig.

Till sist kan nämnas att Moon verkar vara inne i en fas av självrannsakan, och rykten går att han kommer att lätta på lagar och förordningar vad gäller den inhemska lagstiftningen respektive kriminaliseringen av människorättsaktivister och de aktivister som tidigare åtalats för förtal av Moon med flera. Det ryktas tom att Moon kommer att dra tillbaka åtal som väckts, då han inser att friheten att uttrycka sig fritt i tal och skrift, ja även smutskasta och skymfa oss ledare, är viktigt för att bevara demokratin och relationen till Nordkorea. Det ppstås att Moon skall ha sagt att, om en individ mår bättre av att kritisera eller smutskasta oss ledare, så måste vi tåla att bli utsatta för detta och acceptera.

Moon är som Du nämner kvalificerat labil, ja närmast fullständigt auktoriserad inom diagnosen, men vi får hoppas att han klarsynhet har kommit för att stanna.
Senast redigerad av LEMMOR 2021-05-04 kl. 16:20.
Citera
2021-05-04, 16:41
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Kontentan är, att det är förbjudet för nordkoreaner att återvända till sitt hemland från sydkorea även fast det är deras högsta önskan.
Ja, man undrar varför.
Mitt amnestyexempel var en kvinna som riskerar läger resten av livet och hennes barn i ett annat läger för att hon lämnat NK, du skrev att man kunde åka utomlands på semester.

Vet du något om det som sker inom NK, eller läser du regeringsbullentiner?
Jag skulle sluta besvära dig med frågor om livet i NK, det här hoppas jag är mer generellt.

Finns det något du anser vara dåligt i NK? Vad är bäst?

Hoppa över frågorna om du anser att det inte är din bisnnizz.
Citera
2021-05-04, 17:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ja, man undrar varför.
Mitt amnestyexempel var en kvinna som riskerar läger resten av livet och hennes barn i ett annat läger för att hon lämnat NK, du skrev att man kunde åka utomlands på semester.

Vet du något om det som sker inom NK, eller läser du regeringsbullentiner?
Jag skulle sluta besvära dig med frågor om livet i NK, det här hoppas jag är mer generellt.

Finns det något du anser vara dåligt i NK? Vad är bäst?

Hoppa över frågorna om du anser att det inte är din bisnnizz.
Du har ett Amnestyexempel som om det stämmer är fyra år gammalt, du borde kunna redovisa en uppföljning?
Citera
2021-05-04, 17:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du har ett Amnestyexempel som om det stämmer är fyra år gammalt, du borde kunna redovisa en uppföljning?
Nej, kan du?
Var det sant för fyra år sedan så var det illa då, min gissning är att man inte får åka utomlands även nu.
De har ju ruskigt med vakter vid gränsen till KIna och det verkar inte vara för att hejda de som vill in utan för att förhindra flykt från NK.

Jag uppskattar att du svarar.
Citera
2021-05-04, 17:35
Medlem
Strossels avatar
En liten fråga , har följt tråden sen starten men har naturligtvis inga direkta kunskaper, däremot så har jag funnit diverse på tuben om NordKorea bland annat denna kanal och vill då veta hur trovärdig den är, förstår ju det bakomliggande syftet med den naturligtvis.

https://www.youtube.com/channel/UCqD7wgVS7jjJcJ8u0W9tt-Q

Undanber mig svar från quisslingarna i tråden som hyllar och ärar oavsett brotten som begås.
Ni är så genomskinliga med er propaganda, så ni är inte sannfärdiga.

Tack på förhand.
Citera
2021-05-04, 17:40
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Nej, kan du?
Var det sant för fyra år sedan så var det illa då, min gissning är att man inte får åka utomlands även nu.
De har ju ruskigt med vakter vid gränsen till KIna och det verkar inte vara för att hejda de som vill in utan för att förhindra flykt från NK.

Jag uppskattar att du svarar.

Läget just nu dikteras villkoren för gränsövervakning av Covid mer än något annat. Det har medfört att där gränsvakter gick att muta för att ta sig över till Kina är det numera belagt med hårda och direkta straff ifall de blir påkommna. Exempelvis har det medfört att det för närvarande är svårt för avhoppare i Sydkorea att kontakta familjemedlemmar i gränstrakterna eftersom de inte får in kinesiska mobiltelefoner.
Citera
2021-05-04, 17:51
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
En liten fråga , har följt tråden sen starten men har naturligtvis inga direkta kunskaper, däremot så har jag funnit diverse på tuben om NordKorea bland annat denna kanal och vill då veta hur trovärdig den är, förstår ju det bakomliggande syftet med den naturligtvis.

https://www.youtube.com/channel/UCqD7wgVS7jjJcJ8u0W9tt-Q

Undanber mig svar från quisslingarna i tråden som hyllar och ärar oavsett brotten som begås.
Ni är så genomskinliga med er propaganda, så ni är inte sannfärdiga.

Tack på förhand.

Det finns anledning att förhålla sig skeptisk till en del av de här YT stjärnorna. En av de mest kända, Yeongmi Park har uppvisat flera olika berättelser som inte varit konsekventa, utan framstår som anpassade till den publik hon vänder sig till. Många av dem har även vant sig vid att få betalt av media när de ställer upp på intervjuer och börjar då att anpassa sig till den dramaturgi media hoppas på och då finns det en tendens till överdrifter. Bland avhoppare i Seoul finns det kritiker och seriösa media har dragit öronen åt sig. Som alltid är det viktigt med källkritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in