2021-05-04, 17:55
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det finns anledning att förhålla sig skeptisk till en del av de här YT stjärnorna. En av de mest kända, Yeongmi Park har uppvisat flera olika berättelser som inte varit konsekventa, utan framstår som anpassade till den publik hon vänder sig till. Många av dem har även vant sig vid att få betalt av media när de ställer upp på intervjuer och börjar då att anpassa sig till den dramaturgi media hoppas på och då finns det en tendens till överdrifter. Bland avhoppare i Seoul finns det kritiker och seriösa media har dragit öronen åt sig. Som alltid är det viktigt med källkritik.

Ja förstod det och därför jag frågade men det är ju som sagt bara en av många kanaler, har du någon som är mera sanningsenlig att tipsa om.
Citera
2021-05-04, 17:58
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Ja förstod det och därför jag frågade men det är ju som sagt bara en av många kanaler, har du någon som är mera sanningsenlig att tipsa om.

Asian Boss gör intervjuer med avhoppare som ofta ger en mer nyanserad bild, men de har ett stort utbud av mycket annat också så det kan vara lite bökigt att leta sig fram.
Citera
2021-05-04, 18:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Fröken Park är ju en utav dessa mest uppmärksammade celebrity defectors som kommer med den ena hjärtskärande historien efter den andra. Det blir som historier om häxor, satanistkulter och pedofilringar där folk äter småbarn.... Det finns ekonomiska incitament och uppmärksammhetsbehov.
Citera
2021-05-04, 18:08
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Asian Boss gör intervjuer med avhoppare som ofta ger en mer nyanserad bild, men de har ett stort utbud av mycket annat också så det kan vara lite bökigt att leta sig fram.

Har sett en del av dem med, tack.
Citera
2021-05-04, 18:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Fröken Park är ju en utav dessa mest uppmärksammade celebrity defectors som kommer med den ena hjärtskärande historien efter den andra. Det blir som historier om häxor, satanistkulter och pedofilringar där folk äter småbarn.... Det finns ekonomiska incitament och uppmärksammhetsbehov.
De avsnitt jag tittade på så jämförde hon ungdoms/skollivet i USA med sina erfarenheter hemifrån.

Hon sa, Wow de hade egna bilar och roligt i skolan, det hade inte hon.

Inte så märkvärdigt, eller hur?
Hon var priviligierad och hade ingen materiell anledning att fly.
Jag antar att hon inte fick något utresetillstånd, det hade varit mycket enklare.
Citera
2021-05-04, 18:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Läget just nu dikteras villkoren för gränsövervakning av Covid mer än något annat. Det har medfört att där gränsvakter gick att muta för att ta sig över till Kina är det numera belagt med hårda och direkta straff ifall de blir påkommna. Exempelvis har det medfört att det för närvarande är svårt för avhoppare i Sydkorea att kontakta familjemedlemmar i gränstrakterna eftersom de inte får in kinesiska mobiltelefoner.
Jag får en lite lustig reflextion.
Det var väl inte straffritt att ta mutor tidigare? )övervakningen kanske skärptes)?
Citera
2021-05-04, 18:44
Medlem
Citat:
Det finns anledning att förhålla sig skeptisk till en del av de här YT stjärnorna. En av de mest kända, Yeongmi Park har uppvisat flera olika berättelser som inte varit konsekventa, utan framstår som anpassade till den publik hon vänder sig till. Många av dem har även vant sig vid att få betalt av media när de ställer upp på intervjuer och börjar då att anpassa sig till den dramaturgi media hoppas på och då finns det en tendens till överdrifter. Bland avhoppare i Seoul finns det kritiker och seriösa media har dragit öronen åt sig. Som alltid är det viktigt med källkritik.
YP är duktig att ge regimkritikerna vad de vill ha, ibland är det rätt men många gånger är det i skuggmarkerna. Ibland är det kul, framförallt då hon tar upp vad vi betraktar som orimligheter.
Citera
2021-05-04, 18:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
De avsnitt jag tittade på så jämförde hon ungdoms/skollivet i USA med sina erfarenheter hemifrån.

Hon sa, Wow de hade egna bilar och roligt i skolan, det hade inte hon.

Inte så märkvärdigt, eller hur?
Hon var priviligierad och hade ingen materiell anledning att fly.
Jag antar att hon inte fick något utresetillstånd, det hade varit mycket enklare.
Du kanske missade inlägget innan i tråden?
Hon och hennes mamma struttade runt i chanel accessoarer!!
Pappan klantade sig och dom skulle få flytta ut på landet... osv, osv,...

Det finns inte mycket i hennes historier som håller ihop, det här är åsikter ifrån en samlad bedömning av oberoende journalister världen över. Men du kan ju tycka vad du vill.

(FB) Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt
Citera
2021-05-04, 21:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du kanske missade inlägget innan i tråden?
Hon och hennes mamma struttade runt i chanel accessoarer!!
Pappan klantade sig och dom skulle få flytta ut på landet... osv, osv,...

Det finns inte mycket i hennes historier som håller ihop, det här är åsikter ifrån en samlad bedömning av oberoende journalister världen över. Men du kan ju tycka vad du vill.

(FB) Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt
I min film var hon överklass och borde inte behöva längta bort.
Vad fadern gjorde för miss har jag missat, vet någon?

Är lyxassessoarer förbjudet i NK? Det låter som du tycker det är klandervärt med Chanelgrejer.
Citera
2021-05-04, 21:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
I min film var hon överklass och borde inte behöva längta bort.
Vad fadern gjorde för miss har jag missat, vet någon?

Är lyxassessoarer förbjudet i NK? Det låter som du tycker det är klandervärt med Chanelgrejer.
Nej accessoarer är inte förbjuda såklart, även om chanel är ganska ovanligt, även i väst.
Det är inte det som ifrågasätts i hennes historier. Börja med att läs länken i inlägget du fick postat till dig, och börja i den änden.
Citera
2021-05-04, 22:00
Medlem
Citat:
Nej accessoarer är inte förbjuda såklart, även om chanel är ganska ovanligt, även i väst.
Det är inte det som ifrågasätts i hennes historier. Börja med att läs länken i inlägget du fick postat till dig, och börja i den änden.
Faktum är att man kanske inte ska ge henne alltför stor vikt, även om mycket äger sin riktighet. Många saker är sant, och andra är överdrivna.

Det finns ett par hundratusen andra som har lyckats fly varav några tusen har vittnat om eländet, det finns fler än de drygt trettiotusen som numera bor i Sydkorea som känt sig tvungna att fly diktaturen, så varför hänga upp sig på en person?
Citera
2021-05-04, 22:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Faktum är att man kanske inte ska ge henne alltför stor vikt, även om mycket äger sin riktighet. Många saker är sant, och andra är överdrivna.

Det finns ett par hundratusen andra som har lyckats fly varav några tusen har vittnat om eländet, det finns fler än de drygt trettiotusen som numera bor i Sydkorea som känt sig tvungna att fly diktaturen, så varför hänga upp sig på en person?

Jag hänger inte upp mig på en person, celebrity defectors genren är ganska populär.
Det finns en indroduktiion i en av länkarna jag postade nyligen.

Det.allvarliga är när mytomaner används som kanonmat i politiska syften, som många av dessa använts till i FN och till beslutsfattare USA.
Vore det inte skönare att ha lite korrekt information istället för att höfta och hitta på hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in