Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Du skriver:
Den dramatiska sänkningen av motorns ljudvolym = rpm inträffar /.../ ca 135 sekunder in i 5,5-minuter-sekvensen
1. Varvtal-sänkningen inträffar enligt Sonalysts "Figure 14" ungefär i samband med "I'll check it", vilket enligt Don Thomas i sin tur inträffar ca 2 sekunder före det första skottet, vilket i sin tur enligt Don Thomas inträffar 137,7 sekunder in i 5,5-sekvensen.
2. Det ger det ungefärliga indirekta värdet på 137,7 - 2 = 135,7 som tidpunkten för varvtal-sänkningen.
Citat:
Varvtalssänkningen enligt diktabeltinspelningens tidsaxel sker vid 13:57 (minut:sekund). Det ger att början på den sekvens på 5 minuter och 30 sekunder med hängd mikrofon du pratar om inleds ca 135 sekunder innan 13:57, dvs ungefär vid tidpunkten 11:42.
Då har Sonalyst kommit fram till att varvtal-sänkningen inträffar 3-4 sekunder innan "I'll check it", vilket det i så fall finns utrymme för i deras "Figure 14", givet den låga upplösningen.
Citat:
Enligt tabell 1 öppnar dock mikofonen vid
11:45.2 och förblir då öppen i 5 minuter och 51 sekunder fram till 17:36.4 (med avbrott på 1 sekund vid 17:02) så jag utgår från att det är den sekvens du menar med 5,5 minut och därmed tipunkten 11:45 du räknar från.
http://www.thekennedyhalfcentury.com/pdf/Kennedy-Half-Century-Audio-Research.pdf
Där tidpukter från diktabeltinspelningen anges utgår jag från källan ovan.
Ja, det blir lite snurrigt att utgå ifrån
två olika tidsekvenser, men visst vi kan tillsvidare utgå från Sonalysts startpunkt för 5,5-minuter-sekvensen som, 11:45.2 samt att den upphör 17:36.4, 5 minuter och 51 sekunder senare.
Citat:
Frågan gällde vid vilken tidpunkt på diktabeltinspelningen du menar att MC'n svänger runt hörnet Main Street/Houston Street och jag bad dig ange tidpunkt i formatet minut:sekund enligt tidsaxeln på diktabeltinspelningen.
Ditt svar ger ger att vid tidpunkt 13:55 (minut:sekund) på diktabeltinspelningen svänger MC'n runt hörnet Main Street/Houston Street.
Mitt svar blir då:
1. Skott nummer ett inträffar 11:45.2 + 137.7 sekunder = 14:02.9, enligt Sonalysts tidsskala
2. MC:n svänger då runt korsningen Main/Houston ca 8 sekunder tidigare = ca 13:55, enligt Sonalysts tidsskala.
Citat:
137,7 sekunder = 2 minuter och 18 sekunder in i sekvensen med öppna mikrofonen som inleds vid 11:45 blir 14:03, vilket är 6 sekunder efter varvtalssänkningen som inleddes 13:57.
Enligt senaste bud från dig är farten på MC'n 30 - 40 km/h = ca 10 m/s
10-15m + 6s x 10m/s = 70 - 75 meter Sträckan på Houston från Main St. till Elm St är drygt 70 meter så med en hastighet av ca 10 m/s (30-40 km/h) placerar det varvtalssänkningen i direkt anslutning till korsningen Main St./Houston St
(Om nu ljuden kommer från McLains MC)
Nej. Jag skrev att den
ser ut att ligga på 30-40 km/h i den snutt av Hugh-filmen som visar McLain
i korsningen Main/Houston.
Igen. Det är minst sagt vanskligt att försöka utläsa ett motorfordons mer precisa hastigheter utifrån motorljudets volym = varvtal, givet en mängd faktorer som vridmoment/växlar, friläge, slira på kopplingen, broms, vindförhållanden, etc.
Citat:
Frågan gällde mellan vilka tidpunkter på inspelningen du menar att MC'n puttrar fram och jag bad dig ange tidpunkter i formatet minut:sekund enligt tidsaxeln på diktabeltinspelningen.
Ditt svar ger att mellan 14:10 till 14:38 enligt tidsaxeln på diktabeltinspelningen puttrar MC'n fram.
Översatt till Sonalysts tidsangivelser så blir det i så fall:
1. Huvudskottet skedde 145.15 sekunder in i 5,5-minutersekvensen = 11:45.2 + 2 minuter och 25,15 sekunder = 14:10.15
2. Därpå puttrar (idle) MC'n fram i ca 28 sekunder vilket ger ca 14:10.15
Citat:
Frågan gällde vid vilken tidpunkt på diktabeltinspelningen du menar att MC'n accellerar iväg
och jag bad dig ange tidpunkt i formatet minut:sekund enligt tidsaxeln på diktabeltinspelningen.
Ditt svar ger att vid tidpunkt 14:39 på diktabeltinspelningen accellerar MC'n iväg.
Enligt Sonalysts tidsangivelser så ökar motorns ljudvolym = varvtal = accelererar MC'n iväg vid ca 14:38, ja.
Citat:
Trist du inte svarade med tidsangivelser så det går lätt hitta i grafern över diktabeltinspelningen trots att jag uttryckligen bad om det men eftersom du kopplade dina tider till varvtalssänkningen, gick det bra översätta.
Det står följare fritt att tolka grafens från diktabeltinspelningen utseende i förhållande till vad som påstås utspela sig vid vid varje angiven tidpunkt.
Argumentet som Sonalyst anför så här långt för att den aktuella MC'ns mikrofon inte kan ha snappat upp ljudet av 5 gevärsskott avlossade på Dealey Plaza vid tiden för mordet är:
We calculated the approximate speeds at which both a Servi- Car and a Duo-Glide would be moving at this RPM range. These calculations were performed for the highest gear (lowest ratio) available in the different models: third gear for the Servi-Car and fourth gear for the Duo-Glide. This choice of gear was made as sustained high speed operation in a lower gear would not be expected under normal circumstances.
Huh?
Nonsens.
Istället så korroborerar Sonalysts studie HSCA's data och gör dem än mer robusta. Precis som i fallet med Court TV och Sensimetrics (se tidigare).
Hade du något mer från Sonalysts studier du vill propagera för, Prudent?