Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag får det kanske att låta som att jag tycker att det är ok med mobbing, och det är det ju naturligtvis inte!
Mitt inlägg blev väl mer ett försök att se varför det blev som det blev och även ta in andra parametrar som att vi ju bara har den enas sida av berättelsen.
Samtidigt är ju det barnets upplevelse det den känner, så det kan man ju inte ta ifrån barnet. Förmodligen låg det väl sanning i det hela och att HD reagerade på ett sätt som man inte borde i det läget, så är det nog.
Och visst, situationen för barnet liknar den som HD själv är utsatt för och den som hon och JG utsätter Lena för. Och det är väl här det fallerar för HD, att hon inte kan ta in det.
Hon verkar h lite av ett pansar runt sig, vilket får henne att verka hård. Samtidigt säger hon ofta, att hon inte vill höra, inte vill veta, vilket jag ser som ett skydd för att hon inte orkar ta in det. Det blir för smärtsamt.
Kanske hennes till ytan hårda beteende beror på sådana mekanismer?
Det är alltså en fråga, eftersom jag inte riktigt förstår HD. Hon är väldigt komplicerad och lite av en mussla , vilket försvårar bilden.
Lena är mer som en öppen bo, nästan fläker ut hela sitt inre. Hon har också en djupare förståelse för det psykologiska, vilket gör att hon kan berätta på ett begripligt sätt vad som händer och varför.
När jag läste Devilis inlägg här på morgonen slår det mig på nytt om hur sluten HDs familj verkar. Dels berättar inte HD särskilt mycket till sin familj om otroheten, men dels verkar de ju inte fråga någonting. Mycket konstigt för mig.
Nej inte alls. Du var jättetydlig. Och tjejer i den där åldern har ju ofta interna dramer och intriger. Är bästisar ena dagen och ovänner nästa.
Men de behöver vuxenstöd och empati i det och det gav inte HD.
Orsaken till det kan säkert vara att hon stoppar huvudet i sanden ja.
Mer av utmattning än konflikträdsla skulle jag tro.
L*iv målar upp en osympatisk bild av en person som agerar kallt, avståndstagande och egoistiskt gällande en situation som väl de allra flesta mammor ställs inför, dvs. hantera sitt barns konflikter eller interaktioner med andra barn.
Gällande jämförelsen med JG, SD och gängets utmobbning av LW är det märkligaste i det där JGs agerande.
Om det var hans bästa vän eller syster som drabbats skulle jag faktiskt kunna relatera till hans avståndstagande och affekt.
Men det var LW som var hans kompis innan det uppdagades. Inte HD.
HD och JG blev tighta efteråt och bondade i ett gemensamt fördömande av LW.
Han skrev ju själv till NW om att han svek en vän när hon behövde honom.
Så varför denna ilska mot LW (och inte SD)?
Kanske det var LW som JG var sugen på och inte SD...
Han hade kanske misstolkat skoj och kramar och trott att han hade en chans till en liten affär...
Så blev han svartsjuk, chockad och kränkt över att inse att LW istället valt den fule SD framför honom.
(Som Lova33eller vem det var skrev så matchade ändå JG och LW mer utseendemässigt jämfört med den alldaglige jättebebisen SD och LW).
För att kalla henne h*ra är ju väldigt urspårat och tyder på en personlig kränkning.
Din postlåda är full nötis förresten!