Citat:
Du säger det, men vad du skrev från början var ju:
Nu ska läraren visst inte alls ha påstått detta, utan tvärtom argumenterat för att sexuell läggning inte är ett evolutionärt selekterat beteende. De här två påståendena är för fan direkta motsatser.
Du säger det, men nu framgår det visst i exemplet varken vad som har sagts eller vem som hade rätt i sak. Tydligen har vi bara en "mening ryckt ur sitt sammanhang" att utvärdera exemplet på, och vi ska anta att lärarens perspektiv är det enda giltiga bara för att personen har en lärarexamen.
Jag tror inte någon hävdat att skolelever ska ses som experter inom någonting. Det ska nog för övrigt inte en lärare heller. Och även om så är fallet, så är expertis inget som ska lägga locket på för diskussion. Den som nu är intresserad av "objketivitet" måste väl för fan acceptera att man kan diskutera ett uttalande och utreda dess sanningshalt oberoende av vilka de inblandade parterna är.
Det du vill ha är ju det exakt motsatta, ditt "argument" kokar ju fan ner till:
- Vi vet inte säkert vad läraren sa, men det ledde till kritiska reaktioner bland eleverna.
- Läraren har en lärarexamen.
- Alltså har läraren rätt.
Det du begär är ju att elever ska hålla tyst, inte ifrågasätta läraren oavsett om denne har rätt eller fel. Det är inte objektivt. Det är fan inte vetenskaplig metod. Det är ett jävla auktoritetsargument utan något som helst sakligt stöd.
Ja, jag tror vi menar samma sak egentligen, men du vill vara lite snällare i ordvalet eftersom du gillar Dawkins. Och det är okej, vill man tycka att han gjort ett bra jobb med att förklara evolutionsteorin på ett pedagogiskt sätt etc. så får man göra det. Det är ju inget krav att avfärda allt han någonsin gjort för att man förstår att han också uttryckt en del problematiska attityder mot kvinnor och minoritetsgrupper.
Oj nej vet du, när jag tänker efter är det nog aldrig någon som har förklarat för Dawkins vad han gjort för fel, och han kan ju aldrig lista ut det själv den stackars gubben!
Det här "argumentet" är så jävla korkat. Naturligtvis har folk otaliga gånger förklarat i sak varför Dawkins har fel. Det är inte heller fucking svårt att få grepp om. Om folk reagerar negativt på något man säger har man för fan ett eget ansvar att försöka förstå varför. Ert jävla bjäbbande om "feminsier lindar inte in sin kritik tillräckligt och kommer inte med sylt och pannkakor när de förklarar varför någon kunde ta illa upp av vad jag sa" är bara en riktigt lat jävla ursäkt för att inte ta tag i sitt problematiska beteende. Den som har ett genuint engagemang i de här frågorna försöker förstå, istället för att skylla på att andra inte förklarar tillräckligt fint.
Nu ska läraren visst inte alls ha påstått detta, utan tvärtom argumenterat för att sexuell läggning inte är ett evolutionärt selekterat beteende. De här två påståendena är för fan direkta motsatser.
Du säger det, men nu framgår det visst i exemplet varken vad som har sagts eller vem som hade rätt i sak. Tydligen har vi bara en "mening ryckt ur sitt sammanhang" att utvärdera exemplet på, och vi ska anta att lärarens perspektiv är det enda giltiga bara för att personen har en lärarexamen.
Jag tror inte någon hävdat att skolelever ska ses som experter inom någonting. Det ska nog för övrigt inte en lärare heller. Och även om så är fallet, så är expertis inget som ska lägga locket på för diskussion. Den som nu är intresserad av "objketivitet" måste väl för fan acceptera att man kan diskutera ett uttalande och utreda dess sanningshalt oberoende av vilka de inblandade parterna är.
Det du vill ha är ju det exakt motsatta, ditt "argument" kokar ju fan ner till:
- Vi vet inte säkert vad läraren sa, men det ledde till kritiska reaktioner bland eleverna.
- Läraren har en lärarexamen.
- Alltså har läraren rätt.
Det du begär är ju att elever ska hålla tyst, inte ifrågasätta läraren oavsett om denne har rätt eller fel. Det är inte objektivt. Det är fan inte vetenskaplig metod. Det är ett jävla auktoritetsargument utan något som helst sakligt stöd.
Ja, jag tror vi menar samma sak egentligen, men du vill vara lite snällare i ordvalet eftersom du gillar Dawkins. Och det är okej, vill man tycka att han gjort ett bra jobb med att förklara evolutionsteorin på ett pedagogiskt sätt etc. så får man göra det. Det är ju inget krav att avfärda allt han någonsin gjort för att man förstår att han också uttryckt en del problematiska attityder mot kvinnor och minoritetsgrupper.
Oj nej vet du, när jag tänker efter är det nog aldrig någon som har förklarat för Dawkins vad han gjort för fel, och han kan ju aldrig lista ut det själv den stackars gubben!

Det här "argumentet" är så jävla korkat. Naturligtvis har folk otaliga gånger förklarat i sak varför Dawkins har fel. Det är inte heller fucking svårt att få grepp om. Om folk reagerar negativt på något man säger har man för fan ett eget ansvar att försöka förstå varför. Ert jävla bjäbbande om "feminsier lindar inte in sin kritik tillräckligt och kommer inte med sylt och pannkakor när de förklarar varför någon kunde ta illa upp av vad jag sa" är bara en riktigt lat jävla ursäkt för att inte ta tag i sitt problematiska beteende. Den som har ett genuint engagemang i de här frågorna försöker förstå, istället för att skylla på att andra inte förklarar tillräckligt fint.
Du snackar så mycket skit.
Läraren har sagt vad jag ursprungligen skrev. Det är den meningen ryckt ur ett sammanhang vi diskuterar. Att jag i det spekulerar om t ex vigvattnets eventuella inverkan kan du bortse från om du vill, det har inget med reaktionen från hennes elever att göra.
Så ja: vi har bara en mening ryckt ur ett sammanhang att utvärdera. det räckte för att skapa en storm i ett vattenglas. Men du har också personen som uttalade meningen, det är en bekant. Där har du motiv och bakgrund. Hade det varit en annan person hade jag inte varit lika säker på vad som hände.
Det var ingen respektfull diskussion i ett klassrum, där frågor ställdes och idéer möttes, det var ett drev där rektor drogs in. Det var oehört barnsligt och ett storm i ett vattenglas. Jag tänker att barn lär sig av vuxna och hur samhället funkar idag. Jag tänker på tramsiga drev mot diverse folk vi haft, som att Bard var taskig i Idol... så sa fröken något fult, var det inte homofobt?? jo, vad hemskt... så var det igång. Så tolkar jag det, det får stå för mig.
Det är en anekdot jag berättade för Uven om vad som kan föregå. Vill du inte tro mig, är det din sak. Men att ditt proppskåp brann direkt utan anledning får du själv stå för.
Herre min je...
Det som är så tråkigt med dreven är att de är blodtörstiga och syftar att krossa och förinta. Det är veritabla hedersmord och man vill driva bort människor från offentligheten man upplever misshagliga. Dawkins kan förtjäna mothugg, men inte det t ex du sysslar med.
Dawkins argumenterar okänsligt och med ett slags strikt logik. Det har han alltid gjort och med samma slags retorik angrep han fundamentalistiska kristna och egentligen alla slags kristna. Då fick han applåder från vänstern. När han gör samma sak mot Islam, jaha... då är det annat.
Lika okänslig är du egentligen själv med dina hånflabb och härskartekniker. Jag kan så enkelt föreställa mig och se dig i Kina under kulturrevolutionen som en ung student i rödgardisterna.
På tal om Dawkins.... Jag vet inte hur förtjust jag är i Dawkins. Det var länge sedan jag slutade med att var stridbar sekulär ateist och kom på att det är vettigare att vara agnostiker.
Jag noterade ju själv för övrigt att talet om fylla och våldtäkter var märkligt, så det är inte frågan. Men argumentationen där hur den fortlöpte går inte att googla fram, jag är inte informerad. Därav min fråga, som inte är retorisk.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-05-03 kl. 17:41.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-05-03 kl. 17:41.
Högerpopulismen i ett nötskal.